جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۸۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۰۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵
به بهانه زادروز یک کارگردان
امروز هشتم بهمن ماه تولد کارگردانی است که «کودک و سرباز» را ساخته و با «خیلی دور، خیلی نزدیک» شناخته شده است و کماکان فیلم می سازد. رضا میرکریمی، امروز پنجاه ساله شد. زادروزش مبارک.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، امروزهشتم بهمن ماه است. در این روز آدم مهمی به دنیا آمده که نامش رضا میرکریمی است. رضا میرکریمی از آن دسته انسانهایی است که جهانبینی خودش را دارد. نمونه کم نظیری که خط فکری اش ممتد است و نمود آن را در فیلم هایی که ساخته می بینیم.

رضا میر کریمی فیلمسازی با خط فکری ممتد!

روشن است که میرکریمی هم فیلم های ضعیف در کارنامه اش دارد؛ اما خوبی اش این است فیلمهای ضعیفش نیز آثار با ارزشی هستند که به داشته های آدمی می افزایند! و اگر شعارگونه به نظر نرسد باید گفت، برای هنرمند ماندن و ماندگار شدن همین کافی است.

به هر روی، رضا میرکریمی امروز وارد دهه پنجم زندگی اش می شود و کماکان دارد فیلم می سازد که این خیلی خوب است.

میرکریمی زاده زنجان است و در دانشگاه گرافیک خوانده و سابقه فیلم سازی او به 29 سال پیش باز می گردد! آن زمان که همه فیلمسازها عشقشان این بود که 16 میلیمتری بسازند، آنهم  کوتاه. آن زمان فیلم بلند ساختن به سادگی الآن نبود و سواد بالا و جسارت بالاتری می خواست؛ و بالاخره میرکریمی در سال 1378 نخستین فیلم بلندش را ساخت به نام «کودک و سرباز».

 در سال 1379 «زیر نور ماه» را ساخت و توانست با این فیلم تحسین هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را برانگیزد و جایزه بگیرد؛ و همینمطور جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره کن و یکی دو جایزه دیگر.

 سال بعدش، 1380، فیلم سینمایی «اینجا چراغی روشن است» را ساخت؛ اثری شاعرانه که جایزه بهترین کارگردانی را برایش به ارمغان آورد؛ آنهم در جشنواره فیلم فجر.

 و سال 1383 نیز برای میرکریمی سال خوبی بود؛ زیرا توانست بازهم جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را ازآن خود کند. با فیلم جاده ای «خیلی دور، خیلی نزدیک».

به همین سادگی پنجمین اثر میر کریمی است است؛ و باز هم جشنواره فیلم فجر و سیمرغ بلورین بهترین فیلم، برای اثری شخصیت محور که در دوران خودش ساختار جدیدی داشت! در سال 1386.

سال 1393، «یه حبه قند» ساخته شد؛ فیلمی که در آن سعید پورصمیمی با بازی درخشانش نقش پیر خانواده ای را بازی می کند که با حبه قندی در گلو می میرد! «یه حبه قند» تا مرز نامزدی اسکار رفت و این اتفاق جالب در سال 2015 میلادی رخ داد.

«دختر» آخرین فیلم اکران شده رضا میرکریمی است که سال پیش، در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، در هفت بخش نامزد دریافت سیمرغ خوش رخ شد.

پس بی جهت نیست که می گویم میرکریمی آدم مهمی است! زادروز این آدم مهم مبارک!

 

 یادداشت وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳