شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۷۱۲
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۰۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
در گفتگو با دیباچه
رسول کاهانی کارگردان نمایش«اسکورسیزی» با اثری متفاوت در جشنواره تئاتر فجر اجرا می رود و تماشاگر را در جریان روند تولید یک فیلم کوتاه قرار می دهد.

نمایش «اسکورسیزی» یکی از آثار شرکت کننده در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر است که قرار است در بخش مسابقه تئاتر جوان و مرور تئاتر ایران در سال 95 به روی صحنه برود.

رسول کاهانی: بازیگرانم روی صحنه فیلم می سازند!/ سالن سمندریان برای اجرایم مناسب تر بود

رسول کاهانی کارگردان این نمایش درباره قصه و ویژگی های اثرش به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: نمایشم درباره یک گروه فیلم ساز جوان است که عوامل تولید و بازیگران آن با نام اصلی خود در نمایش حضور دارند و مخاطب در طول اجرا روند ساخت یک فیلم کوتاه را با همه جزئیات از زوایای مختلف می بیند؛ که البته نامش را قصه نمی گذارم، بلکه آنرا مجموعه ای از اتفاق ها و رویدادهایی می دانم که به متفاوت بودن نمایش می انجامد و همین برایم مهم است.

کاهانی در ادامه گفت: نمایش «اسکورسیزی» ایده ای بود که در طول تمرینات رشد کرد و شکل گرفت که البته برای اجرا در جشنواره فجر تغییراتی در آن ایجاد کرده ایم تا آنجا که مخاطبی که پیش تر نمایش را دیده تفاوت ها را احساس می کند.

کاهانی که از تصویرآنلاین در نمایشش استفاده کرده درباره استفاده از تکنیک در تئاتر گفت: درست است که تکنیک بخشی از تئاتر امروز است اما نکته مهم این است که درست و به موقع از آن استفاده کنیم و همه عناصر را در خدمت متن و مضمون آن به کار گیریم. بی شک می توان تماشاچی را با یک صندلی و یک بازیگر نود دقیقه پای نمایش نشاند بی آنکه از تکنیک و ابزار خاصی استفاده کنیم؛ و اتفاقأ همین نمایش اثر قابل قبولی می شود اگر همه چیز در خدمت متن باشد.

کاهانی درباره کیفیت جشنواره تئاتر فجر امسال گفت: به دلیل تمرینات نمایش خودم هنوز موفق به دیدن اثری نشده ام، اما تصورم این است که امسال آثار متفاوتی در جشنواره حضور دارند و از لحاظ سبک و سیاق تنوع بیشتری وجود دارد.

کاهانی در توضیحات بیشتر گفت: همین که سعید اسدی برای دومین سال متوالی دبیر جشنواره است یعنی اتفاق های خوبی در راه است زیرا او می تواند در زمانی تعیین شده برنامه هایش را عملی کند و به اهدافش جامه عمل بپوشاند.

این کارگردان، در پاسخ به این سوال که چقدر به اجراهای برون مرزی فکر می کند گفت: اجرای برون مرزی یک ایده آل است و من نیز به ایده آل ها فکر می کنم؛ حال اینکه این اتفاق به وقوع بپیوندد یا خیر، به شرایط و سلیقه ها بستگی دارد.

کاهانی در پایان گفت: با توجه به نوع اجرای نمایشم، مایل بودم آن را در سالن استاد سمندریان واقع در مجموعه ایرانشهر به روی صحنه ببرم و درخواستش را به مسئولان جشنواره داده بودم که به دلیل تعدد آثار، مورد موافقت قرار نگرفت و در نهایت سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر را به ما دادند.

نمایش «اسکورسیزی» روز سه شنبه پنجم بهمن ماه در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود و در دو سانس 17:30 و 19:30 اجرا می شود. این نمایش که بازیگرانی چون خاطره حاتمی، عطا عمرانی، کوروش شاهونه در آن بازی می کنند قرار است در بخش مسابقه تئاتر جوان سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه برود


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳