يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 12 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۸۷۸۹
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: حجت الاسلام و المسلمین محمد کریمی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی پیرامون مسائل موسیقی این استان و وجایگاه موسیقی پاپ در استان آذربایجان غربی سخن گفت.

حجت الاسلام و المسلمین محمد کریمی در خصوص  جایگاه موسیقی استان آذربایجان غربی به خبرنگار موسیقی دیباچه گفت:چون آذربایجان غربی استان متنوعی است تنوع موسیقی  زیادی دارد مثلا در بحث مناطق کردنشین ما هیچ مشکلی در ترویج موسیقی نداریم، یعنی از نظر فکری  برادران اهل سنت وکرد ما  با موسیقی مخالف نیستند وتازه علاقه ای هم به بحث موسیقی دارند.


img_0330_152614

وی افزود:  نوعی سبک موسیقی  وجود دارد که در حوزه عرفان وبحث های معنوی استفاده می شود ومردم علاقه مند به این موسیقی هم هستند از جمله می توان به  بحث دف نوازی در مولودی ها اشاره کرد این موضوع نشان می دهد که ما هیچ مشکلی در این حوزه نداریم.مردم کرد نشین و ترک نشین ما  هم هیچ مشکلی با موسیقی ندارند. موسیقی  استان آذربایجان  اصیل است ؛ ما موسیقی آذری داریم که این موسیقی هم معمولا دارای یک سری مفاهیم اخلاقی ،دینی ومفاهیم ارزشی است که مردم ما مشکلی با آن ندارند.  مثل موسیقی عاشیق ها که اشعارشان از اهل بیت وقرآن است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه موسیقی پاپ در استان آذربایجان چه جایگاهی دارد توضیح داد: موسیقی پاپ معمولا حواشی خاص خود را دارد؛ موسیقی مقامی جایگاه بیشتری دارد .یعنی مردم علاقه به موسیقی محلی خود دارند تا موسیقی پاپ . موسیقی اصیل ایرانی در مناطق ما خوب جا افتاده است.

وی افزود: ما در بحث مدیریت سعی می کنیم بازاری فکر نکنیم که همه نگاهمان به موسیقی پاپ باشد. با این وجود به موسیقی پاپ هم اهمیت می دهیم آن هم نوعی از موسیقی است ؛ولی در بحث موسیقی اصیل ایرانی ،موسیقی مقامی مهم تر است واین کمک می کند که ما تنش هایی  دراستانمان نداشته باشیم .

حجت الاسلام و المسلمین محمد کریمی در خصوص برگزاری کنسرت پاپ در این استان گفت:خوانندگان پاپ  به شهرهای ما هم می آیند؛ ولی بعضی از موسسات که این خوانندگان را دعوت می کنند اگر به تعهدات خود چون نظارت بر کنسرت عمل نکنند اجرای کنسرت با مشکل مواجه می شود . اگر موسسات ما خودشان حضور داشته باشند می توانند حواشی موسیقی را کنترل ونظارت کنند ما مشکلی با برگزاری کنسرت پاپ  نداریم.

وی گفت:برخی  اوقات مشکلی رخ می دهد که باعث لغو مجوز کنسرتی می شود ؛ ما به برخی از خوانندگان مجوز نمی دهیم چون چالش های ضد اخلاقی را ایجاد می کنند که ما هم راضی نیستیم ، این  هنجار شکنی ها وبی نظمی ها باعث می شود من خودم اجازه ندهم  ومجوز کنسرت را لغو کنم . لذا برنامه ها را ما ارزیابی می کنیم  اگر مثبت باشد، مشکلی نداریم ولی  اگر ضعیف باشد انقدر مشتری هست که آن را خط بزنیم.

کریمی با اشاره به وضعیت حمایتی خوانندگان مطرح این استان گفت: از جمله خوانندگان مطرح این استان باقری است که کنسرت های خوبی را برگزار می کند وآلبومش هم بیرون منتشر شده است  او صدای زیبایی دارد ودر حال  مطرح شدن است . برادران بیات را داریم که انصافا اجرای خوبی دارند ،یک گروهی هم داریم که علی اصغر راه انداخته که تلفیقی از موسیقی عاشیقی است وسازهای جدید که مقداری دارد سنت شکنی می کند، اعتراض هایی برآن هست ولی قصد دارد تنوعی در موسیقی عاشیق ها ایجاد کند تا بتواند با نسل جوان هم  ارتباط برقرار کند، خیلی موفق است ما هم سعی کردیم محدودیت برای این گروه ایجاد نکنیم وحمایت از آنها می کنیم .سالن می دهیم وپول نمی گیریم واجازه می دهیم که کار کننند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی  در پایان ازبرنامه های ارشاد استان آذر بایجان غربی گفت: اخیرا انجمن موسیقی ما فعال شده است ، در انجمن موسیقی تنها به بحث موسیقی نمی پردازیم بلکه کاری را در بحث پژوهش های موسیقی می دهیم  که حداقل در مجامع بین المللی بتوانیم از موسیقی خودمان دفاع کنیم .مثلا در بحث موسیقی عاشیق ها اعتقاد داریم این موسیقی مال استان ما است  . فعلا درگیر دنبال کردن این برنامه ها هستیم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳