شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۴۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۶ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه:امرالله احمدجو گفت: این روزها مشغول نگارش گفتگوهای سریال «سلمان فارسی» هستم که تا آخر سال جاری این کار به طول می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه؛مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» یکی از پروژه‌های الف ویژه صدا و سیما محسوب می‌شود که در حال حاضر در مرحله نگارش فیلمنامه است و این مجموعه قرار است که به کارگردانی داوود میرباقری به عنوان آخرین اثر تلویزیونی این کارگردان ساخته شود و امرالله احمدجو که پیش از این ساخت مجموعه‌های تلویزیونی به یاد ماندنی «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» را در کارنامه خود دارد مشغول نگارش گفتگوهای فیلمنامه سریال «سلمان فارسی» است که در گفتگویی با خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه از جزئیات این کار سخن گفت و در ادامه این مطلب این گفتگو را می‌توانید مطالعه می‌کنید.

دیباچه-امرالله احمدپور

* «نگارش دیالوگ‌های «سلمان فارسی» تا پایان سال به طول می‌انجامد»

نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» در چه مرحله‌ای است و چه زمان به اتمام می‌رسد؟

 این روزها مشغول نگارش گفتگوهای سریال «سلمان فارسی» هستم که تا آخر سال جاری این کار به طول می‌انجامد چرا که این سریال بسیار پر بازیگر است و نوشتن دیالوگ برای همه آنها نیاز به زمان زیادی دارد. داوود میرباقری فیلمنامه این اثر را به طور کامل بدون دیالوگ نوشته است و نگارش گفتگوها را به من و چند نفر دیگر سپرده که جداگانه کار می‌کنیم و از بین دیالوگ‌هایی که ما نوشته‌ایم مناسب‌ترین نوشته‌ها را غربال و انتخاب می‌کند.

 

* «نگارش دیالوگ‌های یک فیلمنامه اولین تجربه من است»

تا امروز تجربه انجام این کار را داشته‌اید که فقط دیالوگ‌های یک فیلمنامه را بنویسید؟

 تا جایی که یادم می‌آید خیر. این اولین تجربه من در این کار است. بارها فیلمنامه‌های مختلف را بازنویسی کرده‌ام و این کار را به عنوان یک نویسنده انجام داده‌ام اما نگارش گفتگوها به طور مستقل کاری است که برای اولین بار تجربه می‌کنم و امیدوارم بتوانم به خوبی از پس این کار برآیم.

 

* «تحقیقات مفصلی درباره زندگی سلمان فارسی صورت گرفته است»

از منابع خاصی برای نگارش دیالوگ‌های سریال «سلمان فارسی» استفاده می‌کنید؟

 بله، بخش پژوهش‌های سازمان تحقیقات صدا و سیما تحقیقات مفصلی درباره زندگی سلمان فارسی انجام داده که در اختیار ما قرار گرفته و کتاب‌های مختلف بسیاری که مربوط به زندگی این شخصیت بزرگ می‌شوند را نیز برای نگارش دیالوگ‌ها تهیه کرده‌ایم.

 

* «از تولد تا پایان زندگی سلمان فارسی در این مجموعه دنبال می‌شود»

به چه جنبه‌هایی از زندگی سلمان فارسی پرداخته شده است؟

سلمان فارسی که در ابتدا روزبه نام داشت یک زرتشتی بود که در جوانی قواعد و مشخصه‌های دینش او را قانع نمی‌کند و با اصرار زیاد ادیان مختلف را دنبال کرده و مورد بررسی قرار می‌دهد، به همین دلیل ما باید به متون ادیان مختلف نیز مراجعه کنیم و درباره آنها نیز تحقیقاتی داشته باشیم چرا که سلمان فارسی شخصیتی چند بعدی است که با دنبال کردن اکثر ادیان در نهایت حضرت محمد (ص) را پیدا کرده و به دین اسلام روی می‌آورد. در این مجموعه تلویزیونی از تولد تا پایان زندگی سلمان فارسی دنبال می‌شود.

* «می‌شود چندین سریال از یک شخصیت بزرگ ساخت»

پرداختن به شخصیت سلمان فارسی و اشخاصی از این دست در تلویزیون ایران چه لزومی می‌تواند داشته باشد؟

 نه تنها سلمان فارسی بلکه پرداختن به همه شخصیت‌های هنری، علمی، تاریخی و مذهبی کشورمان حائز اهمیت است. لازم است به زندگی همه کسانی که نام‌های بزرگی دارند و اشخاص بزرگی هستند از زوایای مختلف پرداخته شود و حتی چندین سریال می‌شود از یک شخصیت بزرگ ساخت. فرهنگ اجتماعی ما با معرفی چنین شخصیت‌های تاریخی می‌تواند ارتقا پیدا کند و این مسأله اهمیت بسیاری دارد که نباید آن را فراموش کرد.

* «تجربه نگارش دو اثر تاریخی – مذهبی را دارم»

شما سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی بسیاری نوشته و ساخته‌اید، تجربه نگارش فیلمنامه‌های تاریخی مذهبی مثل فیلمنامه مجموعه «سلمان فارسی» را تا امروز داشته‌اید؟

 بله، سال‌ها پیش در سال 1373 فیلمنامه مجموعه‌ای با عنوان «صحرایی» را نوشتم که قصه آن مربوط به اعراب بادیه نشین و بت پرست می‌شد و موضوع اصلی آن درباره زنده به گور کردن دختران بود که تا زمان ظهور اسلام نیز قصه‌اش دنبال می‌شد. این مجموعه را نوشتم و توسط سازمان صدا و سیما از من خریداری شد اما متأسفانه هیچگاه این مجموعه به مرحله ساخت نرسید.

فیلمنامه فیلم سینمایی دیگری را نیز در سال 1374 نوشتم که مربوط به زندگینامه حضرت عباس (ع) از کودکی، نوجوانی تا اتفاق عاشورا بود و این فیلمنامه را که مربوط به زندگی حضرت عباس (ع) بود و نیاز به نشان دادن چهره این حضرت داشتیم را نیز نوشته ام که آن هم متأسفانه هیچگاه به مرحله تولید نرسید.

نگارش این دو اثر را در ژانر آثار تاریخی – مذهبی داشته‌ام که هر دو اثر با به اتمام رسیدن فیلمنامه متوقف شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳