شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 11 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۳۷۹۶
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
در اختتامیه ی چهارمین همایش ملی رادی شناسی مطرح شد
دیباچه: اختتامیه ی چهارمین همایش ملی رادی شناسی روز سه شنبه 24 مردادماه 1395 در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزارشد.



دیباچه-شفیعی

به گزارش خبرنگار دیباچه در بخش آغازین مراسم اختتامیه ی چهارمین همایش ملی رادی شناسی مهدی شفیعی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) به عنوان نخستین سخنران این مراسم سخنان کوتاهی از درام نویسی اکبر رادی سخن گفت.

شفیعی در این خصوص گفت: درام ایرانی صرفن به آثاری که از شیوه های شناخته شده ی نمایش های ایرانی استفاده می کند، خلاصه نمی شود و آثار مرحوم رادی با بهره گیری از ساختارهای شناخته شده ی نمایش نامه-نویسی جهان، انسان معاصر ایرانی و دغدغه ها و مسائلش را برجسته می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: وجه دیگر همین نگاه، نوعی نگاه بومی به انسان ایرانی است. مشخصن گیلان و انسان گیلانی ایرانی بخش دیگری از آثار ایشان را شکل می دهد.

مهدی شفیعی بومی گرایی در آثار رادی را مسئله ی مهمی در آثار این درام نویس ایرانی عنوان کرد ودر ادامه تصریح کرد: این نکته ی مهمی است. این یکی از بزرگ ترین آموزه های ایشان است برای نمایش نامه نویسی معاصر ایران. رنگ و بوی بومی و در عین حال ملی و طبیعتن با توجه به حضور این انسان در جهان به نسبت کوچک شده ی معاصر به واسطه ی گسترش ارتباطات و وجود دغدغه های مشترک بشری جهانی در آثار اکبر رادی به خوبی مشهود است.

در ادامه ی این مراسم بهزاد صدیقی (مدیر اجرایی و سخن گوی موسسه ی اکبر رادی و عضو هیئت رئیسه ی این همایش) در سخنانی یادآورشد: چهارمین همایش ملی رادی شناسی فعالیت خود را از نیمه ی اول سال 1394 آغاز کرد که پس از انتشار فراخوان آن در آبان ماه 1394 ، تعداد 17 چکیده مقاله به دبیرخانه یآن رسید که پس از بررسی هیئت داوران این بخش در نهایت پنج مقاله برای ارائه در بخش سمینار آن انتخاب و معرفی شد که به همراه یک مقاله ی دیگر از پژوهشگر مهمان امروز ارائه شد. از سال گذشته در بنیاد اکبر رادی بخش مسابقه ی نمایش نامه نویسی را برای دوره ی چهارم برنامه ریزی کردیم تا خلاء مسابقات  نمایش  نامه-نویسی در بخش خصوصی و نیز جریان نمایش نامه های تازه نوشته شده ار نویسندگان نسل جدید و نسل قبل تر را در یک فضای رقابتی سالم و سازنده ای ایجاد کنیم. انشاالله برای دوره ی بعد اطلاع رسانی بیشتری را انجام خواهیم داد که شاهد حضور چشم گیرتری از نمایش نامه نویسان نسل های مختلف باشیم.

صدیقی اضافه کرد: قرار بود مراسم اختتامیه ی این همایش در اسفند 94 برگزارشود که مثل همیشه تامین بودجه و مشکلات مالی مانع از انجام این کار شد و به همین دلیل به تاریخ مردادماه 95 موکول شد. امیدوارم شرایط مالی و خوبی در آینده ی نزدیک برای همایش هایی از این دست و نیز فعالیت های فرهنگی هنری و به خصوص فعالیت های تئاتری و پژوهشی اتفاق بیفتد تا هنرمندان و فعالان عرصه ی فرهنگ و هنر بدون دغدغه های مالی و با آرامش خاطر، دست به آفرینش های هنری و فرهنگی بزنند.

سخن گوی موسسه ی استاد اکبر رادی در بخش دیگری از سخنان خود از حامیان این همایش نام برد و از مدیران و همکاران این حامیان تشکر کرد و قدرانی به عمل آورد و گفت : از مدیر مرکز هنرهای نمایشی جناب مهدی شفیعی، از مجموعه  همکاران خانه ی هنرمندان ایران و نیز از مدیریت مرکز اطلاعات راهبردی و امور بین الملل شهرداری تهران جناب دکتر شهرام گیل آبادی از طرف خودم و از طرف بنیاد اکبر رادی بسیار سپاس گزارم که با حمایت آنان سرانجام این همایش به پایان رسید.

وی هم چنین در این مراسم از چهار نمایش نامه نویس قدرانی کرد که با همراهی و همکاری خود نسبت به بنیاد اکبر رادی همواره موجبات دلگرمی این بنیاد را فراهم آوردند و در این باره گفتند دوستان عزیز محمد رحمانیان، محمد چرم شیر، حمید امجد و حمیدرضا نعیمی افتخار دادند که به عنوان عضو جدید با این بنیاد همکاری کنند. امیدوارم با حضور این دوستان و هنرمندان بنیاد اکبر رادی بیش از پیش فعال تر شود و ببالد.

صدیقی در بخش دیگری سخنان خود یادآورشد: جلد دوم مجموعه مقالات رادی شناسی تا دو هفته ی دیگر توسط نشر نشانه منتشر می شود. جلد سوم رادی شناسی نیز  آخرین مراحل ویراستاری رای سپری می کند و آماده ی انتشار است. هم چنین به زودی نیز گزیده ای از نامه های استاد اکبر رادی به کوشش حمیده بانو عنقا توسط همین ناشر (نشر نشانه) منتشر می  شود.

وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 95 دو اتفاق برای دو بنیاد فرهنگی بیفتد؛ یکی این که بنیاد اکبر رادی دارای دفتر و مکان ثابت و دائمی برای خود باشد و دیگری بنیاد محمود استاد محمد بتواند مجوز فعالیت رسمی اش را دریافت کند.

پس از سخنان بهزاد صدیقی، پیمان شیخی(مجری این مراسم) از محمد رحمانیان(نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر) به عنوان سخنران ویژه ی این مراسم، دعوت کرد تا به ایراد سخن بپردازد.

دیباچه-رحمانیان

در این مراسم محمد رحمانیان طی سخنانی از ویژگی های شخصیت استاد اکبر رادی به ایراد سخن پرداخت. وی هم وجه شخصیت عبوس و تلخ و هم وجه شخصیت شوخ و طنز و نیز شخصیت جدی این نمایش نامه-نویس برجسته را برشمرد.

وی با شاره به این که او عطاالله کوپال هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد از دانشجویان اکبر رادی در دانشگاه تهران بودند، گفت: رادی نزدیک ترین فرد به آثارش بود و به نظرم هیچ نمایش نامه نویس ایرانی خود و محیط زندگی اش را در آثارش این قدر خوب تصویر نکرد.

رحمانیان اضافه کرد: او چند خصوصیت درخشان دارد. رادی عصیانگر، رادی عبوس و رادی شاد. رادی این ویژگی را دارد که فردی را نهایت شاد بودن ناگهان تلخ نشان دهد.

این نمایش نامه نویس در بخش دیگری از سخنانش افزود: در نوشته هایش دیده ایم که شخصیتی در نهایت شادی، ناگهان با اتفاقی تلخ مواجه می شود و از آن احساس شادی ناگهان به احساس غم می رسد. رادی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی هنری اش میان سنت و تجدد ایستاد. گاهی به تجدد، حق می دهد و گاهی به سنت. او تاریخ نگار است اما هیچ گاه مدعی تاریخی نبود.

رحمانیان در سخنان خود اشاراتی نیز به حضور شخصیت های زن در آثار رادی داشت و در این باره گفت:  یکی دیگر از ویژگی مهم آثار او توجه به زنان است و ما زنان آسیب دیده را درآثارش زیاد دیده ایم.

در ادامه ی این مراسم، صحنه خوانی بخش هایی از نمایش نامه ی از پشت شیشه ها نوشته ی استاد اکبر رادی با نقش خوانی رویا تیموریان و مسعود رایگان برگزارشد. در این صحنه خوانی رویا تیموریان سه بخش نخست، میانه و پایان این اثر را با انتخاب قبلی خود، نقش خوانی کردند که با اسقبال و تشویق حاضران روبه رو شد.

دیباچه-رادی3

در بخش پایان مراسم اختتامیه ی این همایش بیانیه ی هیئت داوران بخش مسابقه ی مقالات پژوهشی رادی-شناسی توسط دکتر طلایه رویایی و بیانیه ی هیئت داوران توسط محمد چرم شیر قرائت شد.

دکتر طلایه رویایی به نمایندگی از طرف هیئت داوران بخش مسابقه ی مقالات پژوهشی رادی شناسی(دکتر بهروز محمودی بختیاری و آرش رادی) در بخشی از بیانیه ی هیئت داوران این بخش چنین قرائت کرد: بنیاد استاد اکبر رادی و داوران آن خوش وقتند که امسال نیز جوانان دانا و فرهیخته درکنار بزرگان  و پیش کسوتان، با مقالات و پژوهش های اصیل و باکیفیت خود گرد هم آمدند تا یاد استاد متفکر تئاتر کشور را در فضایی اندیشگانی گرامی بدارند. هیئت داوران بخش مسابقه ی مقالات پژوهشی چهارمین همایش ملی رادی شناسی ضمن سپاس از تمامی شرکت کنندگان و برگزارکنندگان این گردهمایی علمی، امیدوارند که این روند علمی و پژوهشی با حمایت اهل اندیشه از سویی و پشتیبانی اولیای امور از سوی دیگر ادامه یابد و به حرکتی دانشگاهی و فرهنگی در مقیاس بسیار بالا در کشور تبدیل شود.

هم چنین محمد چرم شیر به عنوان نماینده ی هیئت داوران مسابقه ی نمایش نامه نویسی این همایش در بخشی از این بیانیه گفت: نام "رادی" و میراث برجامانده از او آن چنان پُرمقدار است که برای نمایش-نامه نویسی پس از او چاره ای نمی ماند جُز این که با دقت و وسواس، آموزه های او را فراچنگ آورد و از آن توشه ای برای ادامه ی راه خود بسازد. سخت گیری او در اَمر نوشتن، آن چه که عاشقانه دوستش می داشت و جانانه در فراخ کردن آن همت گماشت، برگزاری هر مسابقه ای به نام "اکبر رادی" را به اَمری حساس و تأمل برانگیز بَدَل می کند. اگر چنین مسابقه ای نتواند دربردارنده ی عمق روی کردها، نگرش ها و احاطه ی شگرف او بر فن و روش های نوشتن باشد، عملن به گردهمایی هایی بی توش و توان و معمول بَدَل می شود.

چرم شیر در پایان این بیانیه اضافه کرد: هیئت داورانِ بخش مسابقه ی نمایش نامه نویسی چهارمین همایش ملی رادی شناسی با ارج گذاری بر زحمت شرکت کنندگانِ این دوره از این همایش ملی، با پافشاری بر سُنت سخت گیرانه ی "رادی" بزرگ، در این دوره، هیچ برگزیده ای را اعلام نمی کند و فقط پنج نفر از نمایش نامه نویسان شرکت کننده در این دوره را شایسته ی تقدیر می داند.

هیئت داوران امیدوار است تا این قدم سبب شود تا سال های آینده، برگزاری این مسابقه راهی باشد برای شناخت نمایش نامه نویس بزرگ "اکبر رادی" و تمرین دست آوردهای او. باشد که "اکبر رادی" برای همیشه در خاطره ی تئاتر ایران مانا باشد.

در بخش اهدای جوایز و لوح سپاس به برگزیدگان بخش مسابقه ی مقالات پژوهشی رادی شناسی، استاد جعفر والی (بازیگر) سخنان کوتاهی از تجربه ی خود دراجرای نمایش نامه های اکبر رادی ایراد کرد. شارمین میمندی نژاد (نمایش نامه نویس) در بخش اهدای جوایز به تقدیر شدگان بخش مسابقه-ی نمایش نا مه نویسی، در خصوص حمایت معنوی استاد اکبر رادی در زمان حیاتش از فعالیت نمایش-نا مه نویسی و همراهی با ایشان به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت.

در پایان به هریک از پنج پژوهشگر برگزیده ی بخش مسابقه ی مقالات پژوهشی رادی شناسی و نیز پژوهشگر مهمان این بخش لوح سپاس، هدیه ی نقدی به مبلغ پنج میلیون ريال و نیز بسته ی هدیه-ی فرهنگی از طرف بنیاد اکبر رادی اهداشد. تهمینه محمدی، مرتضی بیگلو، بهارسادات بنی جمالی، سحر زضوانی و حامد امان پور، نیلوفر باغبان مشیری و نیز پرستو محبی از دریافت کنندگان  هدایای این بخش بودند که جوایز خود را از استاد جعفر والی، دکتر عطاالله کوپال، دکتر شیرین بزرگمهر، دکتر فریندخت زاهدی و دکتر طلایه رویایی گرفتند. در بخش مسابقه ی نمایش نامه نویسی این همایش نیز هیئت داوران این بخش: محمد چرم شیر، حمیدرضا نعیمی و بهزاد صدیقی هیچ برگزیده-ای را انتخاب نکردند اما از پنج نمایش نامه نویس شرکت کننده در این بخش میلاد اکبر نژاد نویسنده ی نمایش نامه ی رقصیدن در تاریکی، صحرا رمضانیان نویسنده ی نمایش نامه ی وازریک مرده است، مهدی میرباقری نویسنده ی نمایش نامه-ی ماندن، علی محمدرحیمی نویسنده ی نمایش نامه ی سایه ی سبز سیلویا و حامد امان پور نویسنده ی نمایش نامه-ی زمانی برای مرغ دریایی بودن با اهدای لوح تقدیر و هدایای فرهنگی تقدیر به عمل آوردند و این نمایش نامه-نویسان  لوح تقدیر خود را از محمد رحمانیان، محمد چرم شیر، یهزاد صدیقی و شارمین میمندی نژاد دریافت کردند.

بر اساس این گزارش بر اساس رأی و نظرسنجی مکتوب حاضران و شرکت کنندگان سمینار علمی و پژوهشی این همایش مقاله ی بررسی گفتمان های مدرن، پیشامدرن و پسامدرن در آثار اکبر رادی نوشته ی نیلوفر باغبان مشیری به عنوان مقاله برتر معرفی و انتخاب شد  و بر این اساس مقرر گردید  هیئت رئیسه ی این همایش لوح تقدیر جداگانه ی دیگری به عنوان پژوهشگر برتر برای ایشان صادرکند و از وی برای دوره ی آتی با ارائه ی مقاله ی پژوهشی جدیدی بدون بررسی و گزینش هیئت داوران دعوت به عمل آید.

در این مراسم علاوه بر هیئت مدیره ی موسسه ی استاد اکبر رادی و خانواده ی محترم استاد رادی (حمیده بانو عنقا و آرش رادی)، مهدی شفیعی( رئیس مرکز هنرهای نمایش)جعفر والی، محمد متوسلانی، اسماعیل عالی زاد، مانا استاد محمد، بهرام جلالی پور، محمد رضا هدایتی، شیرین بزرگمهر، مسعود رایگان، رویا تیموریان، میلاد اکبرنژاد، طلایه رویایی، مهدی میرباقری، هوشنگ قوانلو، علی محمد رحیمی و بسیاری از شخصیت های فرهنگی هنری حضور داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳