پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 09 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: رحیم طوفان علت حضور فیلم های بی کیفیت روی پرده نقره ای این است که کارگردان به هیچ عنوان تعیین کننده نیست و نمی تواند آنچه را که مورد علاقه خود است بسازد.



به گزارش دیباچه، وی در مورد کودکی تا عاشق هنر شدنش گفت: ورود من به عرصه ی هنر از همان سنین کودکی شکل گرفت چرا که پدر مرحوم بنده یک قصه گوی تمام عیار بود با اینکه سواد نداشت اما یک موضوع را می توانست به صورت مداوم به مدت سه ماه با پرداخت درست و دقیق قصه گویی و روایت کند و این موضوع من را همیشه با خودش به رویای عمیق می برد .. برادر بزرگم نیز در عرصه ی تئاتردر شهراردبیل فعالیت می کرد وی مدت طولانی به هنر بازیگری تئاتر مشغول بود و بنده نیز همراه ایشان در محفل های هنری حضور داشتم ، به همین شکل به صورت دست و پا شکسته چندین سال در عرصه ی هنر بوده اما هدف خاصی را در پیش نداشتم تا اینکه عاشق عکاسی و فیلمبرداری و کارگردانی شدم .

دیباچه-رحیم طوفان


وی افزود: در سال 1378به طور حرفه ای شروع  به کار کردم و در چند رشته همزمان پیش می رفتم تا اینکه در سال 1382 احساس کردم همه چیز یکنواخت و به هم شبیه شده است! اکثر فیلمسازان بعد از طی مراحلی در یک جایی درجا می زنند آن هم به خاطر نبود امکانات...واینکه ابزارهای سینمایی هالیوودی آرزوی همه شده...! این داستان ملکه ی ذهن همگان شده بود فکر می کردند عامل پیشرفت نکردن ،  نبودن امکانات است .. این مساله به شدت من را درگیر خودش کرد تا اینکه خودم دست بکار شدم و آزمایش هایی انجام دادم همزمان که کار هنری خود را پیش می بردم کارگاهی احداث کردم و تحقیقات و پژوهشم را پیش بردم تا اینکه بعد از مدتی در سال 1387دوربین کابلی (کیبل کم ) متولد شد. این صنعت باعث شد یکی از کارهای اساسی و مهم من ساخت ربات باشد و یکی از اساسی ترین بخش زندگی من علم و فناوری و تکنولوژی سینما شد.البته همین امر موجب شد که برای شروع به کار سینمایی ام دیرتر اقدام کنم یعنی بعد از 17 سال...

طوفان در ادامه اظهار داشت:من بسیار پرکار و پرشور بودم ، بیکاری و افسردگی و گوشه گیری و کافه رفتن و...برایم غریبه بود همزمان در چند جا مشغول بودم تیزر سازی و برنامه سازی ، تدریس ، فیلم ، کارگاه تحقیقاتی و پژوهشی داشتم به کشورهای خارجی برای پژوهش می رفتم ...کار می کردم هم پول در می آوردم و برای کارهای خودم هزینه می کردم به طوری که تمام فیلم های خودم را با هزینه ی شخصی ساختم. حتی در طول هشت سال تحقیقاتی و نمونه سازی و چهار سال آخر برای برند سازی محصول با هزینه ی شخصی بیش از هشتصد میلیون تومان سرمایه گذاری کردم که جوایزی با رتبه های بسیار خوب در جشنواره های اختراعی و علمی به دست آوردم.

این فیلمساز مخترع افزود: در سال 1390 از سوی صدا و سیما جوان برتر و موفق معرفی شدم و در سال 92 توسط مدیرعامل محترم وقت بنیاد سینمایی فارابی آخرین محصولات و ابزارهای روز ، در برج میلاد همزمان با جشنواره فجر،رو نمایی و معرفی گردید.

طوفان اظهار داشت: این همه تلاش شبانه روزی صرفا برای خودم نبود بلکه به سینمای کشورم تعصب دارم ، من زندگی ام را وقف سینما و تکنولوژِی سینما کرده ام توسط شرکت من و بخاطر ارایه تکنولوژی محصولات نوین سینما ، خیلی از شرکت های تجهیزات سینمایی کشورهای خارج به خاطر عرضه و تقاضا در بازار تجهیزات ، ارایه محصول کردند و ایران را جزو مصرف کننده شناختند.

وی در ادامه گفت:خیلی از فیلمبرداران و سینما گران و همکاران تلوزیون ، تک به تک در شرکت بنده با محصولات رباتی آشنا شده و آموزش نیز دیده اند اما هنوز خیلی از همکاران در جریان این همه تحول و موج تکنولوژی تجهیزاتی در کشور خودشان که در حال حاضر بازار را فرا گرفته است نیستند.

طوفان در خصوص دریافت مجوز اولین فلم سینمایی خود با بیان اینکه گرایش فیلم سازی من بیشتر به سمت ژانر وحشت و اکشن است گفت: در لابه لای فیلم هایم موضوع هایی اجتماعی و دفاع مقدسی هم به چشم می خورد من خیلی دوست داشتم اولین فیلم بلند سینمای ام رابا موضوع (دفاع مقدس ) بسازم حتی فیلم نامه ای بسیار خوب در این ژانر دارم اما متاسفانه هیچ کسی حاضر به سرمایه گذاری نشد نه تنها سرمایه گذار شخصی بلکه خود ارگان های دولتی ذینفع نیز تمایلی نداشتند! یعنی در اصل کارگردان به هیچ عنوان تعیین کننده نیست و نمی تواند آنچه را که مورد علاقه خود است و آن سینما را می شناسد بسازد !! و این بسی تاسف آور است که در آخر هم شاهد همین بی کیفیتی فیلم های اکران روی پرده ی نقره ای می باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر موارد کارگردان باید نظر سرمایه گذار و تهیه کننده را تامین کند و اسم این را نمی شود هنر گذاشت. اضافه کرد: این نوع کار یعنی سفارشی و هنر اگر سفارشی باشد دیگر نمی تواند تبدیل به اثر هنری شود.

این کارگردان فیلم اولی اظهار داشت: در حال حاضر و بالاجبار تن به فیلم نامه ای می دهم که نه مورد علاقه ی من است و نه بر آن ژانر مسلط هستم ! البته ناگفته نماند فیلم نامه ی خوب اجتماعی در دست دارم منتهی به دلیل بالا بودن هزینه ی آن همچنان مقاومت کرده و تلاش می کنم که سرمایه گذاران را مجاب به تهیه آن کنم.

طوفان اخیرا با فیلم کوتاه صلح سرخ در 5 جشنواره بین المللی یکی از فیلمسازان کوتاه خبرساز این روز هاست.
برچسب ها: دیباچه ، رحیم طوفان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳