پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 09 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۲۶۸۰
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از مراسم رونمایی از فعالیت‌های ستاد صیانت
دیباچه: ظهر امروز (19 مردادماه) طی مراسمی با حضور حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی)، مصطفی ابطحی (مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری)، حبیب ایل‌بیگی (معاون ارزش‌يابی و نظارت سازمان سينمايی)، محمدحسین فرح‌بخش (کارگردان و تهیه‌کننده سینما) و جمعی از خبرنگاران، از آثار بی‌شمارِ غیرمجازِ سینمایی، وسایل سخت‌افزاری مثل هارد و کیس‌های بزرگ کامپیوتر و البته مجموعه‌ای از آثار مبتذل که چنان غیرقابل نمایش بودند که زیر پرده‌ای پنهان‌شان کرده بودند و به هیچ‌وجه قابل نمایش نبودند، رونمایی شد.



به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛ قبل ورود مدیران سینمایی، عکاسان مطبوعاتی سرگرم عکاسی از حیاط پر شده از فیلم‌های نایاب و کم‌یابی و آرشیوهای بی‌نظیر سینمایی بودند و با حسرت در موردشان صحبت می‌کردند. مجموعه‌های نایابی از فیلم‌های صامت تاریخ سینما و مجموعه فیلم‌های کارگردان‌های بزرگی مثل تئو آنجلوپلوس، بیلی وایلدر و نمونه‌‌های باارزش ایرانی چون: «شبح کژدمِ» کیانوش عیاری و سریال «دایی‌جان ناپلئونِ» ناصر تقوایی که همه‌شان کشف و ضبط شده و در انتظار انهدام بودند.

دیباچه-مراسم رونمایی از فعالیت‌های ستاد صیانت از محصولات سینمایی

فضا را برای قاچاقچیان ناامن می‌کنیم

حجت‌الله ایوبی که در میان محصولات سینمایی قدم می‌زد و با دقت آثار را بررسی می‌کرد در جمع‌ خبرنگاران گفت: «مقابله با قاچاق و کالاهای غیرمجاز از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از اولویت‌های اصلی سازمان سینمایی را شامل می‌شود. هر کسب و کاری نیاز به مجوزهای لازم دارد اما متاسفانه در حوزه قاچاق با ارائه فیلم‌های خارجی سبک زندگی دیگری را تبلیغ می‌کنند و با ارائه فیلم‌های ایرانی فعالیت و کسب و کار هنرمندان ایرانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. ما تلاش می‌کنیم فضا را برای قاچاق ناامن کنیم چرا که این اراده در سازمان سینمایی وجود دارد.

قاچاقچیان محصولات فرهنگی حرفه‌ای هستند

ایوبی در مواجهه با این سؤال: مخاطب چگونه می‌تواند تفاوت میان کالای قاچاق و مجاز را با توجه به بسته‌بندی‌های نزدیک به پکیج‌های ارشاد و هولگرام‌هایی که قابل تشخیص با نمونه‌‌های تاییدشده وزارت ارشاد نیستند را متوجه شود، گفت: «قاچاقچیان محصولات فرهنگی به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و با دقت کارهای‌شان را انجام می‌دهند. ما تنها از طریق فعالیت نیروی انتظامی و آگاه‌سازی مردم می‌توانیم جلوی فعالیت‌های غیرمجاز را بگیریم. در این راه، رسانه ملی می‌تواند کمک زیادی در راستای ‌آگاه‌سازی مردم داشته باشد.»

چاه‌های غیرقانونی را پر کرده‌ایم

حجت‌الله ایوبی در پاسخ به سوال خبرنگار دیباچه مبنی بر این‌که رسانه ملی در مواقع بی‌شمار خود این قانون را زیر پا می‌گذارد و محصولات خارجی را بدون در نظر گرفتن قانون جهانی رعایت حق کپی، نمایش می‌دهد، گفت: «ما ابتدا از خودمان در سینما شروع کرده‌ایم و مجراهای غیرقانونی که مثل چاه هستند را پر کرده‌ایم. ما در سازمان سینمایی جلوی این سود کلان که از طریق میجر اتفاق می‌‌افتاد را گرفته‌ایم و اجازه ندادیم سازمان سینمایی از آن بهره‌مند شود.»

با شیوه‌های مدرن قاچاقچیان در فضاهای مجازی را پاکسازی می‌کنیم

حجت‌الله ایوبی در پاسخ به این سوال که درباره فعالیت سایت‌های غیرمجاز چه تصمیمی اتخاذ کرده‌اید؟ گفت: «هم‌زمان با مقابله قاچاقچیان در بازار، همکاران‌مان در رسانه‌های تصویری تلاش می‌کنند تا راه‌های قاچاق از طریق فضای مجازی و سایت‌ها را مسدود کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با شیوه‌های مدرن برای پاکسازی فضاهای مجازی بهره ببرند.

هنوز با دادستان در مورد جشن حافظ صحبت نکردم

حجت‌الله در مواجهه با سوال یکی از خبرنگاران راجع به برخورد زشت با هنرمندان به خاطر حضورشان در جشن حافظ گفت: «هنوز با دادستان در مورد جشن حافظ صحبت نکردم اما اهالی سینما نگران نباشند.»

دیباچه-مراسم رونمایی از فعالیت‌های ستاد صیانت از محصولات سینمایی

محصولات قاچاق آسیب فراوانی به سینمای ایران می‌زنند

مصطفی ابطحی (مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری) هم در میان خبرنگاران، گزارشی از فعالیت ستاد صیانت از محصولات فرهنگی ارائه کرد و گفت: «از ابتدای سال گذشته تشکیلات ستاد صیانت از محصولات فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه در ناامن کردن فضای قاچاق تلاش شبانه‌روزی انجام داده‌اند و خوشبختانه موفق شدند تا امروز 13 میلیون و 500 هزار دی‌وی‌دی غیرمجاز را کشف و ضبط کنند.

در این محصولات غیرمجاز فیلم‌های ایرانی، فیلم‌های خارجی، انیمیشن‌ها و فیلم‌های مبتذل دیده می‌شود که شبکه قاچاق در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و آسیب فراوانی به سینمای ایران می‌زند.

تاکنون بیش 1500 عملیات انجام شده و محصولات غیرمجاز زیادی کشف شده و 473 پرونده قضایی در دادگاه تشکیل شده که در هر کدام از آن‌ها دو یا سه نفر درگیر پرونده هستند که برخی با ضمانت آزاد شده و برخی به محکومیت قضایی دچار شدند.»

نگران بازار قاچاق در استان ها هستیم

ابطحی با ابراز نگرانی از قاچاق در شهرستان‌‌ها گفت: «عملیات‌های گسترده نیروهای مسئول در تهران انجام شده اما ما شدیدا نگران بازار قاچاق در استان‌های البرز، اصفهان، خراسان رضوی، قم و فارس هستیم و به همین منظور دکتر ایوبی با احکام جداگانه مدیران کل ارشاد استان‌ها را دبیران ستاد صیانت قرار داده تا بازوی قوه قضاییه و نیروی انتظامی در استان‌ها باشند.»

از سینماگران خوش‌نام و صاحب‌نام کشور بهره بردیم

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری درمورد همکاری سینماگران در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات فرهنگی مجاز نیز گفت: «ما در رسانه‌های تصویری از سینماگران خوش‌نام و صاحب‌نام کشور بهره بردیم و این دوستان در یک حرکت جمعی از مردم می‌خواهند تا از محصولات مجاز استفاده کنند. کلیپ‌های کوتاهی از این عزیزان سینمایی تهیه شده که ابتدای فیلم‌های شبکه نمایش خانگی خواهد آمد.»

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳