شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۱۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از نشست خبری جشنواره تئاتر رضوی
دیباچه: مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) اعلام کرد که جشنواره تئاتر رضوی مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از سوی آستان قدس حمایت نمی‌شود.



دیباچه- نشست خبری رضوی (1)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ روز دوشنبه؛ یازدهم مردادماه نشست خبری یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با حضور محمود عزیزی؛ دبیر این دوره از جشنواره و سید جواد جعفری؛ مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست محمود عزیزی از علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر کرد و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد درباره جشنواره تئاتر رضوی که امسال در بجنورد برگزار می‌شود مطلب نوشته است و این اتفاق برای نخستین‌بار رخ می‌دهد. مدیران زیرمجموعه وزارت ارشاد از جمله علی مرادخانی نیز برای این جشنواره یادداشت نوشته‌اند.

عزیزی در ادامه ضمن اعلام این مطلب که بخش آیینی‌سنتی در جشنواره تئاتر رضوی دیده شده است، گفت: امکان ندارد من در جشنواره‌ای حضور داشته باشم و در آن جشنواره نگاه ویژه‌ای به تئاتر آیینی‌سنتی نشده باشد. ما بخشی را به نام «مجلس نقل» برگزار می‌کنیم که بسیاری از هنرمندان این حوزه در این بخش حضور دارند و آثار متفاوتی را به مخاطبان ارائه می‌کنند.

البته ذکر این نکته لازم است که در این بخش تنها سه هنرمند؛ عزت‌اله مهرآوران، حسین مداحی‌نیا و مرشد مصطفی سعیدی پنج مجلس نقل را در ایام جشنواره که پنج روز است، در محوطه تالار حافظ بجنورد روایت می‌کنند.

در ادامه این هنرمند عرصه تئاتر، درمورد انتشار متون نمایشی حاضر در جشنواره تئاتر رضوی، گفت: نمایشنامه‌های جشنواره‌های پیشین با کارگردانی ایوب آقاخانی به‌صورت تئاتر رادیویی تهیه شده‌اند و در قالب بسته‌ای صوتی در دوران جشنواره در اختیار عموم قرار می‌گیرد. این اقدام؛ به‌نوعی اقتصاد فرهنگ و هنر و درآمدزا است و می‌تواند بنیه مالی جشنوادره آینده را تقویت کند.

دیباچه- نشست خبری رضوی (2)

 

عزیزی در پایان صحبت‌هایش، جمله‌ای را از پرویز صیاد نقل کرد: سال 1342 یا 1343 که تماشاخانه سنگلج تازه کار خود را آغاز کرده بود، پرویز صیاد جمله جالبی گفت «از هنرمندانی که هنر خود را با بند ماهیانه گرو می‌گذارند، نمی‌توان انتظار داشت کار درست را انجام دهند.» فارغ از هرآنچه درباره پرویز صیاد می‌گویند، این نگاه او، کاملا درست است. باید خبرنگاران به این بپردازند که حقیقت هنر این دوره را برای آیندگان تشریح کنند.

همچنین در این نشست، سید جواد جعفری؛ مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) درباره جشنواره سراسری تئاتر رضوی، گفت: این جشنواره یکی از بخش‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است و با دو هدف تجلیل از پدیدآورندگان متون رضوی و استفاده از ظرفیت هنری کشور برگزار می‌شود. جشنواره تئاتر رضوی به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر نظر دولت برگزار می‌شود و بودجه آن نیز توسط دولت تامین می‌شود.

جعفری در پاسخ به این سوال خبرنگار دیباچه که چرا آستان قدس در این مساله ورود نمی‌کند؛ گفت: جشنواره تئاتر رضوی مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور مشخص، معاونت هنری است، مدیریت اجرایی آن نیز بر عهده مهدی شفیعی؛ رییس مرکز هنرهای نمایشی است. در تقسیم‌بندی جشنواره امام رضا (ع) با موضوعات هنری، 11 استان میربان این اتفاق هستند سراسری است و هر بخش آن در یک شهر برگزار می‌شود، آستان قدس در این زمینه حضور ندارد و اساسا بر عهده این سازمان نیست که از جشنواره حمایت مالی کند. ما بیشتر از بخش‌هایی که به‌نوعی دستگاه اجرایی هستند کمک می‌گیریم.

در پایان نشست، پیمان شیخی، از بسته صوتی نمایشنامه‌های جشنواره تئاتر رضوی رونمایی کرد. در این بسته، 12 نمایشنامه به کارگردانی ایوب آقاخانی به‌صورت نمایش رادیویی در استودیو ضبط شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳