يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 19 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۷۶۲
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۶ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴
انتخاب «سوتلانا الکسیویچ» به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات 2015، او را به چهاردهمین نویسنده زن برنده این جایزه معتبر تبدیل کرد.

دیباچه :

در طول تاریخ 113 ساله نوبل ادبیات که طی آن 109 نفر به عنوان برنده این جایزه معرفی شده اند، تنها 14 نویسنده و شاعر زن توانسته اند نظر مساعد آکادمی نوبل را به خود جلب کنند.

«سوتلانا الکسیویچ»، نویسنده 67 ساله اهل بلاروس امروز به عنوان چهاردهمین زن، نام خود را در تاریخ برگزاری جایزه نوبل ادبیات ثبت کرد.

 نویسنده بلاروسی که طی سالهای فعالیتش در زمینه ادبیات، موضوعات سیاسی همچون فاجعه اتمی نیروگاه چرنوبیل و جنگ شوروی در افغانستان را دستمایه نوشتن کرده است.


 سوتلانا الکسویچ چهارمین زنی است که طی ده سال گذشته نوبل ادبیات را از آن خود میکند. نامی که حالا در کنار پاتریک مودیانو، ماریو بارگاس یوسا، هرتا مولر و … قرار میگیرد.


همیشه با نزدیک شدن به موعد اعلام جایزه نوبل ادبیات، بازار گمانهزنیها هم داغ میشود. نام سوتلانا اکلسویچ امسال در بین نامزدهای دریافت این جایزه به چشم میخورد و در کنار نویسندگان دیگری چون هاروکی موراکامی، نگوگی واتینگو، فیلیپ راث و جویس کرول اوتس مطرح میشد.


با جایزهای که الکسویچ گرفت، سهم زبان روسی از جایزه نوبل به ۶ جایزه افزایش یافت. تا پیش از این زبان روسی در میان سایر زبانهای زنده جهان، رتبه هفتم را از نظر دریافت جایزه نوبل ادبیات داشت. زبان انگلیسی با ۲۷ جایزه همچنان در صدر قرار دارد.


دیباچه - نوبل


«سوتلانا الکسیویچ» پس از کسب جایزه نوبل ادبیات در سال 2015 در تماسی تلفنی با آکادمی نوبل، از احساسش از کسب این جایزه گفت.

این نویسنده 67 ساله اهل بلاروس گفت: پس از شنیدن خبر برنده شدن جایزه نوبل ادبیات فورا نام نویسندگان سرشناس برنده نوبل روس چون «ایوان بونین» و «بوریس پوسترناک» به ذهنم خطور کرد. از یک طرف احساس فوق‌العاده‌ای است، اما کمی نگران‌کننده نیز هست.

به گزارش گاردین، وی که در تماسی تلفنی با آکادمی نوبل صحبت می‌کرد گفت: هنگامی که تلفن زنگ خورد، در خانه و مشغول اتو کردن بودم.

وی اظهار کرد: با هشت میلیون کرون سوئیس (770 هزار دلار) جایزه نقدی نوبل، آزادی‌ام را می‌خرم.

الکسیویچ ادامه داد: نوشتن کتاب‌هایم زمان زیادی بین پنج تا 10 سال زمان می‌برد. دو ایده برای کتاب‌های جدیدم دارم و بنابراین خوشحالم که اکنون آزادی لازم برای کار کردن بر روی آنها را دارم.

«سارا دانیوس»، دبیر دائم آکادمی نوبل نیز «الکسیویچ» را نویسنده‌ای فوق‌العاده خواند و گفت: وی در طول 30 یا 40 سال گذشته سرگرم ترسیم افراد در اتحادیه جماهیر شوروی و پس از آن بوده است. آثار او واقعا تاریخ رویدادها نیست، بلکه تاریخ احساسات است و آنچه او به ما ارائه می‌دهد در واقع یک دنیای عاطفی است. بنابراین رویدادهایی تاریخی چون فاجعه اتمی چرنویل و یا جنگ شوروی در افغانستان که وی در بسیاری از آثارش به آنها اشاره دارد در واقع تنها بهانه‌ای است برای واکاوی افراد در زمان اتحادیه جماهیر شوروی و پس از آن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
تهیه کننده برنامه رادیویی " استودیو هشت" به دیباچه گفت

سعی کردیم در ماجرای لغو کنسرت امید حاجیلی، مشکل را رفع کنیم

۱۷:۱۴  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار