شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۳۰۱
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۰۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
حمایت برنده نخل طلای بازیگری کن از موسیقی راک با شعر حافظ
در حالی که شهاب حسینی از یک گروه موسیقی تلفیقی ایرانی که اثرش در جشنواره کن پخش شد حمایت کرد، هیچ رسانه‌ای به این حمایت برنده نخل طلای بازیگری اشاره نکرده است.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، شهاب حسینی اولين هنرمند ايرانی كه جايزه نخل طلای بازيگری از جشنواره كن را برای سينمای ايران به ارمغان آورد؛ حركت زيبايی براي حمايت از يك گروه موسیقی تلفيقی انجام داد.

درواقع حسينی آنچه از ديد تمام رسانه‌ها دور مانده بود را يادآوری كرد اما همين يادآوری را هم تا اين لحظه هيچ رسانه‌ای منعكس نكرده است. در نشست خبری فيلم «فروشنده»، حسينی با اشاره به اينكه پخش صدای استاد شجريان در فرش قرمز فيلم «فروشنده» لحظه شكوهمندی بوده و احساس غرور به عوامل داده است، گفت: «بین موسیقی‌هایی که در جشنواره کن انتخاب و پخش می‌شد، از یک گروه خوش‌فکر و خیلی خلاق ایرانی به نام «اوهام» هم یک قطعه پخش شد. این گروه کارهای جالبی می کنند. موسیقی راک و موسیقی سنتی را تلفيق مي كنند و در اين تلفيق اشعار حافظ را می‌خوانند. قطعه‌ای از این گروه در جشنواره کن پخش شد به نام «درویش» که خیلی اتفاق خوب و جذابی بود.»

دیباچه-برادرم خسرو

 

قطعه «درويش» از گروه اوهام

 

دانلود


 

همه کش‌وقوس‌ها و ایهام‌های گروه اوهام برای مجاز بودن!

گروه اوهام در سال ۱۳۷۸ توسط شهرام شعرباف، خواننده و آهنگ‌ساز به همراه شاهرخ ایزدخواه، نوازنده گیتار الکتریک و بابک ریاحی‌پور نوازنده گیتار بیس در تهران تشکیل شد. اولین آلبوم خود «نهال حیرت» را در تابستان همان سال ضبط کرد و با یک شرکت برای انتشار آن قرداد بست. اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دادن مجوز به اوهام خودداری کرد و موسیقی آنان را اثری غربی و فاقد استانداردهای قانونی دانست. اوهام که نتوانسته بود برای آلبوم «نهال حیرت» از وزارت ارشاد مجوز بگیرد، در زمستان ۱۳۷۹ وب‌گاه رسمی خود را راه‌انداخت و تمام آهنگ‌های «نهال حیرت» را به صورت رایگان در اختیار شنوندگان قرار داد. بدین ترتیب آهنگ‌های اوهام در مدت کوتاهی بین جوانان ایرانی پخش شد و توانست طرفداران بسیاری بدست آورد. اوهام در این مدت همچنان به تلاش‌های خود برای انتشار قانونی آلبوم و نیز اجرای زنده ادامه می‌داد که هیچ کدام به ثمر نرسید.

 

در زمستان ۱۳۸۰ اوهام توانست اولین اجرای زنده خود را به صورت خصوصی در کلیسای روس ارتودکس تهران برگزار کند، و در آن آلبوم نهال حیرت را به صورت کامل اجرا کرد. اما گروه همچنان از اجرای زنده به صورت رسمی محروم بود. در پاییز ۱۳۸۱ اوهام دو آهنگ جدید خود را با نام‌های «حافظ عاشق است» و «راه عشق» ضبط کرد. این دو آهنگ که به صورت مجموعه‌ای به نام حافظ عاشق است عرضه شد، آخرین کار گروه با اعضا اولیه خود بود. این دو آهنگ قبل از عید ۱۳۸۲ از طریق وب‌گاه رسمی اوهام عرضه شد که در همان هفته اول بیش از ۱۵۰۰۰ بار دانلود شد.

 

 

در اوایل ۱۳۸۲ شاهرخ و بابک هر کدام به دلیلی از گروه جدا شدند، و گروه برای مدتی از هم پاشید. تا اینکه شهرام پس از اقامت کوتاه خود در کانادا به ایران بازگشت و دوباره گروه را به تنهایی راه‌انداخت. در بهار ۱۳۸۳ شهرام گروهی را تشکیل داد و برای اجرای زنده کارهای خود به شهرهای برلین، هامبورگ و روستوک آلمان سفر کرد. پس از بازگشت به تهران گروه توانست چندین اجرای زنده دیگر داشته باشد که از جمله آن می‌توان به اجرا زنده گروه به مناسبت روز جهانی ایدز (که به صورت خیریه برگزار می‌شد) اشاره کرد.

 

اواخر ۱۳۸۳ شهرام شعرباف شروع به ضبط نهایی آهنگ‌هایی کرد که طی دو سال گذشته آماده و ضبط کرده‌بود. در تابستان ۱۳۸۴ توانست آنها را به صورت یک آلبوم به نام آلوده در آورد، و شرکت «بم آهنگ» در کانادا مسئولیت چاپ و پخش آن در آمریکای شمالی و اروپا را بر عهده گرفت. در این آلبوم علاوه بر اشعار حافظ در چهار قطعه از اشعار مولانا استفاده شده بود.

 

اوهام در ۳۰ مهر ۱۳۸۵ (۲۲ اکتبر ۲۰۰۶) یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره میان‌کهکشانی موسیقی ایرانی در زندام هلند بود.

در سال ۱۳۸۸، شهرام شعرباف به مناسبت ده سالگی گروه، آلبومی شامل ۱۵ رمیکس از آهنگ‌های قبلی اوهام را در قالب آلبومی به نام ایهام (E-HUM) منتشر کرد. همچنین قطعه «پیر مِی فروش» که در سال ۱۳۷۸ در آلبوم نهال حیرت به‌صورت دمو منتشر شده بود به‌طور کامل به‌همراه این آلبوم منتشر شد.

شهرام شعرباف در تابستان سال ۱۳۹۱ و پس از دریافت مجوز فعالیت در ایران تحت نام گروه شهرام شعرباف، قصد داشت بعد از ۱۲ سال با مجوز رسمی وزارت ارشاد در تهران آهنگ‌های اوهام را بر روی صحنه اجرا کند؛ اما این اجرا به دلایل نامعلومی لغو شد و اوهامی‌هایی که بلیت خریده بودند، تنها توانستند در زیرزمین یک استودیوی صدابرداری و در غالب یک اجرای پژوهشی به شنیدن آهنگ‌های اوهام بنشینند. اما سرانجام چندی بعد در روزهای آخر تابستان ۱۳۹۱ شهرام شعرباف موفق شد با گروه تازه خود در مجموعه فرهنگی برج آزادی در طی ۳ روز و ۶ سانس، آهنگ‌های قدیمی گروه اوهام را پس از ۱۳ سال برای نخستین بار به‌طور رسمی در ایران به روی صحنه ببرد که با استقبال بی‌سابقه طرفداران این گروه مواجه شد. صبح روز بعد از آخرین اجرا، اوهام در صفحه فیس‌بوک خود عکسی از پوستر بزرگ کنسرت با تصویر شهرام شعرباف در پس‌زمینه‌ای که برج آزادی در آن پدیدار بود منتشر کرد و نوشت: اوهام در آزادی.

دیباچه - اوهام1

به دنبال رفع مشکل فعالیت رسمی اوهام در ایران، گروه سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ را با اجراهای پرشور و انرژی خود (از جمله در سالن اریکه ایرانیان) سپری کرد. با توجه به اینکه وزارت ارشاد ایران مجوز فعالیت رسمی گروه را به نام گروه شهرام شعرباف صادر کرده، گروه اجازه استفاده از نام اوهام را در تبلیغات رسمی خود در داخل کشور ندارد.

در بهار سال ۱۳۹۲ شهرام شعرباف ضبط اولین آلبوم رسمی اوهام در ایران را به همراه اعضای جدید گروه که در ۳ سال گذشته با اوهام فعالیت نموده بودند آغاز کرد. ضبط آلبوم از ۲۰ خرداد ۹۲ آغاز شد و تا پایان مهر ۹۲ ادامه داشت. در پی امضای قرارداد یک ساله اجرای کنسرت در ایران با شرکت  آوای دوران در شهریور ۹۲، پس از پایان ضبط آلبوم و قبل از میکس و مسترینگ آن، اوهام در آبان ۹۲ در سالن اریکه ایرانیان به روی صحنه رفت و چند آهنگ از آلبوم جدید خود را برای طرفداران اجرا کرد.

پنجمین آلبوم اوهام و اولین آلبوم رسمی گروه در ایران از سال ۱۳۷۸ تا به امروز به نام «این خرقه بینداز» ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ در ایران و سراسر جهان منتشر شد. با توجه به اینکه سایت رسمی اوهام در داخل ایران فیلتر شده، شهرام شعرباف با راه‌اندازی سایت شخصی خود ارتباط دوباره‌ای با طرفداران برقرار کرد.

 

در اردیبهشت ۱۳۹۳ اوهام برای دو شب در مجموعه میدان آزادی روی صحنه رفت و آلبوم جدید خود را به همراه قطعات محبوب طرفداران از آلبوم‌های قبلی اجرا کرد. همین کنسرت در تاریخ ۳۰ خرداد ۹۳ برای یک شب دیگر تمدید شد و گروه برای این اجرا آهنگ‌های دیگری از آلبوم‌های قدیم و جدید خود را به لیست اجرا افزود.

در نبمه دوم سال ۱۳۹۳ برنامه کنسرت‌های گروه اوهام که قرار بود طبق برنامه‌ریزی در شهرهای مختلف ایران برگزار شود لغو شد. در بهمن ۱۳۹۳ شهرام شعرباف، طی دو نامه خطاب به ریاست وقت دفتر موسیقی وزارت ارشاد که بطور رسمی نیز انتشار یافت، ضمن گلایه از مجموعه تحت مدیریت وی و شرح مشکلاتی که بر سر فعالیت گروه ایجاد شده خواهان لغو مجوز رسمی فعالیتش شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار