شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۱۶۱
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۰۴ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
یک روز با عوامل تولید برنامه «شهر باران»
«شهر باران» ویژه‌ برنامه‌ای است که قبل از لحظات ملکوتی افطار از شبکه یک سیما پخش می‌شود.  برنامه‌ای با ساختار و شمايل‌ی استوار بر گفت وگوي صميمانه و نوعي گپ زدن و درددل کردن که با اجرای پدرام کریمی و تهیه کنندگی و کارگردانی احسان ارغوانی توانسته با توجه به نوع اجرا و مهمانانی که دعوت می‌کند، گروهی از مخاطبان را هنگام اذان و غروب آفتاب پای شبکه یک نگه دارد و فضای شاد و متنوعی را در لحظات نزدیک به افطار فراهم کند.



دیباچه-شهرباران

ازدواج و تشکیل خانواده محور اصلی شهرباران

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه؛استودیو 11 ساختمان تولید با دکور محمد قاسمی که پیش از این هم دکور ویژه‌های افطار شبکه یک را زده بود حال و هوای رمضانی دارد. دو فانوس طلایی در میان فانوس‌های سفید آویخته شده گرمای بیشتری به رنگ فیروزه‌ای و آبی دکور داده است. احسان ارغوانی که پس از «شهرباران» سال 92  تجربه بیشتری در زمینه برنامه‌های دم افطار بدست اورده است مشغول هماهنگی با محمد باریکانی مدیر تولید برای ورود برزو ارجمند و همسرش به استودیو است. وی با اشاره به دکور برنامه می‌گوید: دکور برنامه فضایی روشن و شاد دارد و سعی کردیم متفاوت تر از دکورهای برنامه های مشابه باشد. هرچند این دکور با بودجه‌ای به مراتب کمتر از دیگر برنامه‌ها تهیه شده و بیشترین تلاش ما براین بوده که مهمانان در این فضا احساس راحتی و صمیمیت کنند و بیننده به آرامش برسد.

از ارغوانی درباره برنامه امسال و ساختار متفاوتش با «شهرباران» سال‌های پیش می‌گوید:تلاش ما تهیه برنامه ای ترکیبی با فضایی شاد و امید بخش بود که هر روز بعد از خبر ساعت 19 آغاز می شود و تا پیش از اذان به پایان می‌رسد.

تهیه کننده برنامه «امروز هنوز تموم نشده» می‌افزاید:  مسایل اجتماعی از قبیل ازدواج و تشکیل خانواده محور اصلی این برنامه است و هر شب متناسب با موضوع، دو یا سه گروه مهمان به این برنامه می آیند.

ارغوانی در خصوص محتوای برنامه می‌گوید: موضوعات برنامه را به چهار بخش تقسیم کرده‌ایم که در چهار هفته به آن می‌پردازیم. تغییر و اخلاق از جمله این موضوعات است که در هفته اول و دوم سوژه مورد بحث ما و مهمان برنامه است.

وی با اشاره به آیتم های برنامه عنوان می‌کند: ما آیتم های مختلفی را در برنامه پیش بینی کردیم که آیتم «امام رضا(ع)»، «مناجات» و «دستان خالی» از جمله این بخش ها هستند و قرار است هر شب راس ساعت 20 نماهنگی مخصوص با موضوع امام رضا(ع) پخش می شود.

این تهیه کننده گروه معارف شبکه با اشاره به حضور مهمانان در برنامه که بخش مورد توجه آن از سوی مخاطبان است می‌گوید: مهمانان برنامه را اقشار مختلف جامعه تشکیل می دهند و تمام تلاش تیم اتاق فکر برنامه این بوده که مهمانان از بطن جامعه باشند، از آدم های معروف و سلبریتی گرفته مثل ورزشکاران و هنرمندان تا هموطنان موفق و عادی کشور در این برنامه حضور خواهند یافت.

وی می‌افزاید: در هر برنامه دو مهمان داریم. مهمان اول که از میان  شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی انتخاب می‌شوند با خانواده‌شان در برنامه حاضر می‌شوند و به دلیل اینکه مخاطبان برنامه با آنها آشنا هستند جذابیت دارند اما مهمانان دوم را از میان قهرمانان گمنام انتخاب کرده‌ایم. کسانی که قصه‌ای در زندگی‌شان دارند و این قصه می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

ارغوانی با اشاره به آیتم من امروز متولد شده‌‌ام می‌گوید: این آیتم در مورد سی شهید دفاع مقدس است که تاریخ شهادتشان مصادف با روزهای رمضان امسال است و ضمن خوانش بخشی از وصیت‌نامه او قصه‌ای را هم در ارتباط با آن شهید تعریف می‌کنیم.

 

دیباچه-شهرباران5

نجوای بازیگر مشهدی همراه با دعای امام رضا(ع)

با نزدیک شدن به دقایق پایانی اخبار، گروه تولید آماده ضبط برنامه می‌شود. پدرام کریمی مجری برنامه وارد استودیو شده و پیامک‌های مخاطبان را مطالعه می‌کند. برزو ارجمند و همسرش در اتاق فرمان نشسته‌اند و با شروع تیتراژ برنامه کریمی آماده است که برنامه را با سپاس از مخاطبان و قبولی طاعات روزه‌داران آغاز کند. بخش اول برنامه به گفتگو اختصاص دارد. کریمی تلاش می‌کند گپ صمیمانه‌ای را تدارک ببیند و برزو ارجمند و همسرش هم خیلی زود با محور برنامه آشنا می‌شوند. از یاداوری خاطرات زنده‌یاد انوشیروان ارجمند پدر برزو تا آیین و مراسم مشهدی‌ها در لحظات افطار و سحر و در نهایت خاطره برزو ارجمند از زیارت امام رضا(ع) گفتگوی جذابی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. اشاره خانم ارجمند به تلاشش برای شاد کردن کودکان بی‌بضاعت  و حضور در خیریه‌های مختلف هم این گپ را صمیمانه‌تر می‌کند و در نهایت، دقایق مانده به ساعت 20 که لحظه سلام به امام‌رضا(ع) است به برزو سپرده می‌شود که او با همشهریانش در مشهد مقدس صحبت کرده و دعایی را نثار آنها کند.

دیباچه-شهرباران12

می‌خواهم مخاطب دم افطار شاد باشد

پدرام کریمی که همکاری‌اش را با احسان ارغوانی در  برنامه زنده «امروز هنوز تموم نشده» اغاز کرده است، تاکنون برنامه‌های مختلفی را در شبکه‌های یک، چهار، جام‌جم و… اجرا کرده است که از آن میان می‌توان به برنامه‌های صبح بخیر ایران، روز ششم، کتاب چهار، مسابقه ۴ از ۷، شب‌های روشن، آفتاب مهربانی، ایرانی سلام و… اشاره کرد. وی دلیلی اجرای «شهرباران» را ورود به تجربه‌ای نو دانسته می‌گوید: . این انتخاب از سوی تیم تولید و اعضای اتاق فکر برنامه بود و با گفت‌وگوهای اولیه که انجام شد و در نهایت با توجه به ویژگی‌های این برنامه،اجرای آن را پذیرفتم.این اولین تجربه اجرا در ویژه‌برنامه افطار است و به نظرم به‌شدت سخت است چرا که انرژی مضاعف و دقت بیشتری را می‌طلبد.

کریمی درک مخاطب از حس واقعی یک مجری در زمان اجرای برنامه را مهم دانسته می‌افزاید: در هنگام اجرای چنین برنامه‌ای که قرار است حال و هوای شادی هم داشته باشد صداقت و حس بیان مجری برای مخاطب اهمیت دارد و او باید احساس کند که مجری همزبان و همدل اوست؛ در حقیقت حس و بیان یک مجری احساس و عاطفه مخاطب را زنده می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: اجرا در هر برنامه تفاوت‌هایی دارد و در این برنامه نیز این تفاوت باید به چشم بیاید به‌همین دلیل خود را متناسب با فضای یک برنامه دم افطاری هماهنگ کردم و تلاش می‌کنم در جایگاه یک مجری با مهمانان و مخاطبان حرفه‌ای رفتار کنم.

کریمی با توجه به این ‌که برنامه به صورت زنده پخش می‌شود،و او باید ضمن بداهه‌پردازی با هر مهمان به تناسب موضوع و داستانش صحبت کند می‌گوید: در برنامه‌های زنده و مجری‌محور، بداهه‌پردازی یک اتفاق رایج و مسلم است و من هم تا اندازه‌ای بداهه می‌گویم. البته این کار را در حد لازم انجام می‌دهم تا مخاطب از اجرایم دلزده نشود. در این برنامه تصورم این است که مخاطب روزه‌دار پس از سپری کردن یک روز کاری برای استراحت و آماده شدن به لحظه افطار بیننده برنامه ما است و من هم باید حس معنوی او را درک کنم و هم فضای شادی را برای او ترسیم کنم تا مشتاقانه برنامه را دنبال کند.

وی در پایان با اشاره به طیف مختلف مهمانان در این برنامه می‌گوید: قرار ما براین است که فضای شادی را برای مخاطب ترسیم کنیم. به همین دلیل هم در انتخاب مهمانان و هم در بیان قصه‌های آنها تلاش می‌کنیم جنبه‌های مثبت را ببینیم و نگاه توکل آمیز و رحمت‌ گونه به وقایع داشته باشیم.

دیباچه-شهرباران10پیوند سلول‌های بنیادی و فداکاری خواهر جانباز

نوبت به حضور مهمان دوم برنامه می‌رسد. غلام دلشاد جانباز بالای هفتاد درصدی که در 14 سالگی موفق به اسارت گرفتن جمع زیادی از عراقی‌ها شده همراه همسر و خواهرش به «شهر باران» دعوت شده‌اند. اما مهمترین دلیل دعوت از این جانباز شیمیایی نه درصد بالای جانبازی‌اش بوده بلکه پیوند سلول‌های بنیادی خواهرش به چشمان او بوده که به عنوان اولین پیوند قرنیه در ایران توسط متخصصین ایرانی نام گرفته‌است. دلشاد که برای انجام عمل‌های جراحی پیاپی در بیمارستانی در آلمان بستری بوده اکنون پس از چهار ساعت پرواز به ایران بازگشته و در برنامه حضور پیدا کرده است. صحبت‌های صمیمانه مجری با مهمان و بیان خاطرات دلشاد از دوران جنگ و مجروحیت‌اش و فداکاری خواهر او برای اهدای سلول بنیادی فضای برنامه را صمیمانه و متاثر می‌کند. تیتراژ پایانی برنامه با دعای دلشاد برای سلامتی جانبازان شیمیایی پیوند می‌خورد و قاب شهرباران در لحظات نزدیک به افطار بسته می‌شود.

دیباچه-شهرباران8دیباچه-شهرباران11دیباچه-شهرباران3

 

 

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار