جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۰۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
سوسن مقصودلو (بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما) عدم اختصاص بودجه کافی برای برنامه‌های کودک و نوجوان در تلویزیون را یکی از مهم‌ترین دلایل مهجور بودن این مدیوم در سال‌های اخیر دانست.



دیباچه:

سوسن مقصودلو گفت: تلویزیون به برنامه‌های کودک بها نمی‌دهد؛ دیگر آن از اهمیتی که برای برنامه‌های کودک در این رسانه شاهد بودیم، خبری نیست.

مقصودلو ادامه داد: قبلا مدیران تلویزیون سعی می‌کردند برنامه‌های منسجم و خوبی برای کودکان درنظر بگیرند اما الان اینطور نیست؛ امروز تلویزیون بیشتر روی سریال‌هایی که برای بزرگسال تهیه می‌شود، تمرکز دارد.

صداپیشه برنامه‌های کودک، یادآور شد: در گذشته چه در تئاتر و چه فیلم و سریال حوزه کودک از نیروهایی استفاده می‌شد که تخصص بیشتری داشتند و بودجه خیلی خوبی هم برای این کار درنظر می‌گرفتند اما امروز متاسفانه چنین روندی وجود ندارد. همین که بودجه کافی برای کار کودک درنظر نمی‌گیرند همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

دیباچه-سوسن مقصودلو


مقصودلو که تجربه بازی در تئاترهای متعدد کودک و نوجوان را دارد، گفت: تئاتر چه در حوزه بزرگسال و چه کودک خیلی روی بودجه تکیه ندارد بلکه بیشتر بر نیروی انسانی‌اش استوار است ولی تلویزیون به دلیل سازوکاری که دارد؛ تا بودجه مناسبی به کار تعلق نگیرد آن برنامه قدرت مانور پیدا نمی‌کند.

مقصودلو با تأکید بر اینکه بودجه اندک، برنامه‌های تلویزیون را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: اکثر برنامه‌هایی که الان برای بچه‌ها در تلویزیون ساخته می شود پلاتو مجری است و دیگر مثل قبل؛ برنامه‌های مفصلی برای بچه‌ها تدارک دیده نمی‌شود.

او ادامه داد: دیگر شاهد این نیستیم برای بچه‌ها سریالی ساخته شود که ماه‌ها برای ضبطش تمرین شود. دیگر از نیروهای خوب برای برنامه‌سازی کودک استفاده نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل این اتفاق این باشد که چون تلویزیون برای کار کودک بودجه کمی درنظر می‌گیرد بنابراین همه چیز در اندازه کوچک‌تری ارائه شده و برنامه‌های کودک به کارهایی پلاتو مجری محدود شده است.

گوینده نوار قصه «شازده کوچولو» با اشاره به عدم همکاری خود با تلویزیون، گفت: چندین سال است به دلیل اینکه برنامه‌ای جدی برای گروه کودک تولید نشده، عملا ارتباط من با تلویزیون قطع شده است.

مقصودلو خاطرنشان کرد: وقتی تمام نیروهایی که قبل‌ها در تلویزیون برنامه‌سازی کودک می‌کردند و کارکشته بودند؛ کنار گذاشته می‌شوند و از تجارب، طرح‌ها و کارایی‌شان در تلویزیون استفاده نمی‌شود، طبیعی‌ست که دیگر شاهد برنامه مؤثر و خوبی برای کودکان در تلویزیون نباشیم.

او با بیان اینکه ما آنقدر از فضای تلویزیون دور شده‌ایم که نمی‌دانیم چه چیزی می‌توانیم درباره مشکلات آن بگوییم، تصریح کرد: ما الان افراد ایده‌مند زیادی را در حوزه کودک و نوجوان داریم که اگر تلویزیون شرایطی را برای حضور آنها فراهم کند دوباره می‌توان شاهد اتفاقات خوب در تلویزیون بود. آدم‌هایی که در دوره قدیم کار می‌کرده‌اند تجارب‌شان بیشتر شده و گنجینه‌های خوبی در کار کودک و نوجوان هستند.

بازیگر تئاترهای کودک و نوجوان، تصریح کرد: من بارها به تلویزیون سر زدم ولی اصلا اهمیتی ندادند؛ به‌نظر می‌رسد تلویزیون با همان نیروهایی که دارد اموراتش را می‌گذراند و حضور برنامه‌سازان و نیروهای خوش‌فکر خیلی برایش ارزش ندارد.

ایلنا نوشت: سوسن مقصودلو با اشاره به فعالیت این روزهای خود گفت: درحال حاضر مشغول بازی در نمایش «آشپزها» به نویسندگی و کارگردانی «امیر مشهدی عباس» هستم که کاری برای کودک و نوجوان است.

او یادآور شد: این نمایش قبلا در سال ٩٠ در تالار هنر روی صحنه رفته بود که اجرای دوباره آن در سالن باران مدتی است شروع شده. آشپزها، صبح‌ها برای مهدکودک‌ها و مدارس و عصرها برای عموم روی صحنه می‌رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳