شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۵۲۸
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۲ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو دیباچه با نویسنده و کارگردان نمایش « عطر آدم »

به گزارش دیباچه، مهدی فرشیدی سپهر میگوید: نمایش "عَطر آدم " ضمن مصور نمودن قصه ی خود سعی دارد تا با فاصله گرفتن از خودنمایی و جلوه گیری های صِرف، با یادی از پیشکسوتان و نام آوران نمایش های صحنه ای به نمایش درآید؛ همچنین این نمایش می کوشد تا در بستر شعرخوانی های خود احساسات،خشم و ترس مردم را نسبت به‌ چالش ها و روزمره گی های مسیر زندگی کاهش دهد و حتی به صفر برساند.

مهدی فرشیدی سپهر، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده نمایش " عَطر آدم " در گفت و گو با دیباچه پیرامون ایده این نمایش و اینکه چه مباحث و موضوعاتی را مورد چالش قرار میدهد، گفت: نمایش "عَطر آدم"  دو بعد دارد که بُعدِ اول آن به هنرمندان روی صحنه مربوط می‌شود و ما در اجرای این نمایش سعی کردیم قید دیده شدن، قید پیام مستقیم  و مشخص داشتن و قید نتیجه گرایی را بزنیم و در کنار مخاطبان بنشینیم و سرود بخوانیم.

فرشیدی سپهر اظهار داشت: در اجرای این نمایش ۱۴ سرود را می‌خوانیم که در میان سرودهای خودمان نیز اجرا های کوتاهی داریم و هدف اصلی‌مان از اجرای این سرودها، تقویت مهارت‌های فردی و ایجاد آرامش برای اجتماع است.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در این نمایش ستاره های بزرگ تئاتر در گوشه ای از صحنه نشستند و بی آنکه کارهای همیشگی و خودنمایی های همیشگی را انجام دهند، فقط برای مردم سرود می‌خوانند نه اینکه آنها ایرادی داشته باشند ما در اجرای این نمایش سعی کردیم قید این خودنمایی ها را بزنیم و فقط آواز بخوانیم و در بخش تماشاگران هدف ما ایجاد پیوستگی و مودت بین اقشار  ناپیوسته جامعه است و نوازش کردن آن بُعد آسیب دیده اجتماعی ما که به نوعی رنج دیده  و زخمی شده است و در نهایت  هدف ما این است که برای مردم این احساس همدلی و نوازش را پدید بیاوریم.


این کارگردان درباره نحوه  ی افتتاحیه "عطر آدم "که برای این نمایش در نظر گرفته شده و همچنین ورود مردم به سالن نمایش افزود: بعد از ورود مردم به سالن ما نمایش " عطر آدم" را با سلام کردن به هنرمندانی همچون حمید سمندیان، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، عزت الله  انتظامی و مهری مهرنیا، آغاز می کنیم؛ چون شعار و اعتقاد ما این است که پیشکسوتان این عرصه کسانی هستند که تئاتر را دست ما سپردند با این کار یاد خودمان می اندازیم که ما مخترعین و مبدعین تئاتر در ایران نیستیم، چرا که نسلی تلاش کرده تا این تئاتر به دست ما رسیده و در واقع  یادآوری برای خودمان که یادمان باشد این صندلی هایی که ما روبروی آن نشسته ایم و اجرا میکنیم توسط زحمات دیگران به دست ما رسیده است.

نویسنده و کارگردان نمایش " پدران" بیان کرد: سعی کردیم در اجرای این نمایش با مخاطبان تعامل دو سویه برقرار کنیم، به گونه ای که مردم با ما حرف بزنند و احساسات خودشان را بیان کنند. ما نمی‌خواهیم مردم وقتی که وارد صحنه نمایش می‌شوند، استعداد مارا ببینند  که چقدر صدای مان خوب و احساساتمان را خوب بیان میکنیم، ما می‌خواهیم مردم به واسطه دیدن ما خودشان را بازیابی کنند، خودشان را به زبان بیاورند و خود را مرمت کنند.

این نمایش همه روزه ساعت ۱۸ در سالن شهرزاد به روی صحنه می رود؛ البته این زمان بعد از ایام تعطیلات نوروز به ۱۸ و ۳۰ تغییر خواهد کرد.

وی در پایان گفت: از مخاطبان و کسانیکه به تماشای این نمایش می آیند، می خواهم به دیگر افراد جامعه اطلاع دهند که تماشای این اثر می تواند به نوبه خود مرهمی برای روحیه آسیب دیده شان باشد و اینکه تئأتر "عطر آدم "  می تواند تا حدودی خشم و ترس مردم را کمرنگ تر نماید.

گفتگو ا ز: دینا محمدی

برچسب ها: نمایش
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳