جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
همه چیز فیلم ها را باور نکنید

محمد حسن گودرزی : فیلم های اکشن یکی از ژانر هایی است که سینما دوستان همواره توجه خاصی به آن دارند و از دیدن درگیری های مسلحانه و زد و خورد های قهرمانان و ضد قهرمانان بر روی پرده سینما لذت می برند.

با این همه بیشتر مردم آشنایی با اسلحه ها و مسائل مرتبط با درگیری های مسلحانه ندارند و ممکن است از بسیاری از اتفاقات روی پرده سینما این برداشت را داشته باشند که در دنیای واقعی هم این اتفاقات ممکن است رخ دهد. به عبارت ساده تر بسیاری از چیزهایی که مردم در سینما و تلویزیون در مورد استفاده از سلاح می بینند اشتباه، اغراق شده و در واقعیت خطرناک است. وب سایت LISTVERSE نگاهی کرده به تفکرات اشتباهی که به واسطه فیلم های اکشن در ذهن تماشاگران سینما نقش بسته است.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن

10-بند آوردن زخم با سوزاندن عفونت را بدتر می کند

ممکن است این مورد را بارها دیده اید که در فیلم ها مورد استفاده قرار گرفته است. کسی تیر یا چاقو خورده، اما به دلیل ناتوانی در رفتن به بیمارستان ، زخم را می سوزاند تا جلوی عفونت را بگیرند. در ذهن نویسندگان فیلمنامه، احتمالا با توجه به معادله ساده "سوزاندن پوست = سوزاندن میکروب" این ایده به دست آمده، با این همه فقط پنج دقیقه مطالعه باعث می شود که نویسندگان متوجه شوند تاثیر زخم ها چیست و بدانند ایده سوزاندن زخم بدترین کار ممکن است.

سوزاندن زخم نه تنها به کاهش خطر عفونت نمی انجامد در واقع آن را بدتر می کند. درست است که گرما پاتوژن های(عوامل بیماری زا) فعال در زخم را می کشد اما باعث سوختگی های جدی می شود. این سوختگی اجازه می دهد که سایر باکتری ها و شاید بدترین نوع آنها وارد بدن شوند زیرا پوستی دیگر وجود ندارد که به عنوان دفاع طبیعی از بدن عمل کند. سوزاندن زخم تنها در صورتی امکان پذیر است که شما در وضعیتی قرار داشته باشید که خونریزی سریع باشد و هیچ چیز دیگری برای جلوگیری از خونریزی وجود نداشته باشید. برخلاف فیلم های سینمایی، هیچوقت این کار را نکنید.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن

9-انفجار نارنجک افراد را پرتاب نمی کند

در فیلم های سینمایی نارنجک ها به عنوان سلاح نابود کننده معرفی شده اند. در این فیلم ها قهرمان فیلم یکی از آنها را در داخل خانه می اندازد و آنجا در آتش می سوزد. انفجار آنها هم افراد دشمن را به هوا می فرستد. در حقیقت، نارنجک ها قادر به انجام این کار نیستند و حتی برای این منظور نیز نمی توانند استفاده شوند. از نارنجک برای تضعیف دشمن استفاده می شود و بیشتر نارنجک ها با هدف پرتاب تکه های خود و آسیب زدن به دشمن طراحی می شوند. برای انفجار بزرگتر سلاح های بهتری وجود دارد.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن

8-شلیک اخطار به پای افراد جراحت مهمی نیست

این چیزی است که بسیاری آن را باور دارند. در فیلم ها نشان داده می شود که پلیس برای اخطار دادن شلیک هوایی کرده و در صورتی که این کار نتیجه نداشت، پای مضنون را هدف قرار می دهد. کاملا مطمئن نیستیم که این مورد از کجا سرچشمه گرفته است اما فیلم ها و تلویزیون ها به طور مرتب آن را استفاده می کنند. در واقع، هیچ پلیسی در هیچ کشوری برای انجام این کار آموزش ندیده و از سوی دیگر هدف قرار دادن پا و یا قسمت خاصی از بدن مضنون در هنگام حرکت کار دشواری است.

البته اگر پلیسی بتواند این کار را انجام دهد واقعا نشان از توانایی بالای فردی وی است اما باید گفت که جراحت های ناشی از اصابت گلوله به پا در صورتی که دقیق نباشد می تواند کُشنده باشد و به همین دلیل شلیک به پا نمی تواند شلیک اخطار تلقی شود.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن

7-صدای مین

ما می توانیم نسبت به این یکی بسیار راحت تر برخورد کنیم زیرا داشتن اطلاعات در مورد اینکه چگونه مین های زمینی کار می کنند، چیزی نیست که تلویزیون و یا نویسندگان فیلم به آن به راحتی دسترسی داشته باشند. صرفنظر از این، مین های زمینی در بسیاری از نقاط درگیری در دنیا وجود دارد و تنها چیزهایی که ما در مورد آنها می دانیم ازطریق فیلم ها است.

صدای کلیک که از مین شنیده می شود در بسیاری از فیلم ها وجود دارد و حتی فیلمی با عنوان خلاقانه "مین ها صدای کلیک می دهند" (Landmine Goes Click) هم ساخته شده است. همانطور که حدس زده اید، این موضوع به این اشاره دارد که مین های زمینی هنگامی که شما بر روی آنها قدم می زنید، صدای کلیک که قابل شنیدن است را می دهند و بعد از گام برداشتن منفجر می شوند.

لازم نیست به شما بگوئیم که چرا این برداشت نادرست است، زیرا اگر این کار انجام شود دهد مین های زمینی در هدف خود شکست می خورند. مین های زمینی به محض این که بر روی آنها پا بگذارید منفجر می شوند زیرا هدف این است که حداکثر آسیب را بدون دادن فرصتی برای فکر کردن قربانی بزنند.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن

6- شلیک به C4 نمی تواند باعث انفجار شود

انفجار یکی از بیشترین چیزهایی است که در فیلم های سینمایی در مورد آنها اشتباه شده است. در صورتی که از واقعیت انفجار ها در فیلم اطلاع داشته باشید این موضوع اهمیت خود را برای شما از دست می دهد. مثال عمده آن انفجار بمب های پلاستیکی موسوم به C4 است.

در فیلم و تلویزیون نشان می دهد که C4 با شلیک گلوله یا آتش زدن منفجر می شود. با این وجود، C4 یکی از پایدارترین مواد منفجره ای است که در حال حاضر وجود دارد. این بمب به دلیل شلیک منفجر نخواهد شد و در مقایسه با سایر مواد منفجره هم بسیار کند می سوزد. تا جایی که در مواقع اضطراری تکه کوچکی از آن را می توان برای آتش روشن کردن به کار برد. البته این بدان معنا نیست که با مواد منفجره بازی کنید، چون بعضی از آنها، مانند دینامیت، طبیعتا ناپایدار هستند و زمانی که به آنها شلیک می شوند، منفجر می شوند.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن

5-تیر خوردن بلافاصله باعث مرگ نمی شود

چند بار افرادی را دیده اید که در فیلم ها با یک گلوله می میرند؟ برخلاف انتظار، جراحت های ناشی از گلوله در اغلب موارد کشنده نیستند. البته این بدان معنا نیست که گلوله نمی تواند شما را بکشد، مطمئنا این کار را می کند - هرچند که به نظر می رسد اغلب اتفاق نمی افتد. برخی از افراد از شلیک های خیلی بدتر از آنچه که فیلم ها نشان می دهند جان سالم به در برده اند. حتی در مواردی جراحت های متعدد وجود دارد، احتمال دارد که بتوانید تا زمانی که به مراقبت های فوری دسترسی پیدا کنید، زنده بمانید.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن

4-سیگار باعث آتش گرفتن بنزین نمی شود

پرت کردن سیگار روشن در بنزین و منفجر شدن آن، یکی از بخش های جدایی ناپذیر فیلم ها به شمار می رود. درست است که بر روی پرده سینما این کار خیلی جذابیت دارد اما در واقعیت این کار امکان ندارد. بر روی کاغذ، این اتفقا می افتد. سیگار در دمای در حدود 700 درجه سانتیگراد (1300 درجه فارنهایت) می سوزد و دمای مورد نیاز برای آتش سوزی بخار بنزین 246 درجه سانتیگراد (475 درجه فارنهایت) است. اما داغترین قسمت سیگار تقریبا هرگز در تماس با گاز نیست. دانشمندان حتی تلاش کرده اند تا آن را در آزمایشگاه تکرار کنند. در یک آزمایش،دانشمندان سیگارها را تقریبا 4500 بار به طرف بخار بنزین پرتاب کردند. به طرز شگفتآور، حتی در یک مورد هم بنزین آتش نگرفت.

3-با شلیک کردن نمی توان قفل را باز کرد

این یکی به شدت در فیلم های پلیسی و کارآگاهی و عمدتا برای حمله به خانه ها یا انبارها مورد استفاده قرار می گیرد. با این همه برخی از نویسندگان فیلمنامه این تصور را داررند که قفل ها از چوب ساخته شده اند. با این همه شلیک کردن به قفل برای بازکردن آن کار موثری نیست. قفل های جدید به گونه ای ساخته شده اند که در مقابل ضربات محکم مانند شلیک گلوله کارایی داشته باشند.

البته تنها در یک موقعیت ممکن است با شلیک گلوله قفل در باز شود که لازمه ان شلیک های زیاد و پیاپی به قفل است. دلیل دیگر برای اینکه در واقعیت از این روش استفاده نمی شود این است که ممکن است گلوله بعد از برخورد به قفل، کمانه کرده و به شلیک کننده یا اطرافیان صدمه بزند.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن

2-تک تیرانداز ها و نشانه روی لیزری

تک تیراندازها در فیلمها به عنوان ارتشی یک نفره به تصویر کشیده میشوند که می توانند کل یک گردان را بکشند و فرار کنند. در واقعیت شلیک موفق برای تک تیرانداز ها به دلیل مسائلی مانند فاصله دور، گرانش زمین، باد و مسائل جوی بسیار دشوار است. تک تیرانداز بودن بیشتر نوعی علم است تا مبارزه ، زیرا آنها باید بتوانند تمام متغیرهای مختلف را به درستی محاسبه تا شلیک کنند. بیشتر شلیک ها هم به خطا می رود.

در فیلم ها با احتساب خطای احتمالی، با ارائه یک نقطه لیزری راحت، دقیقا مشخص است که به چه چیزی شلیک می شود. اما در واقعیت این کار عملی نیست زیرا مسیر لیزر به راحتی قابل شناسایی است و محل اختفای تک تیرانداز لو می رود. مهمتر از همه، لیزر دقیقا نمیتواند موقعیت مکانی دقیق را مشخص کند. محاسبه دقیق آن بر مبنای متغیرهای فوق، قسمت عمده ای از آموزش تک تیراندازهاست.

این موضوع حتی برای فواصل کمتر طولانی به دلیل چرخش گلوله صدق می کند و گلوله همواره به محل دقیق اصابت نمی کند. از طرف دیگر نشانه رو های لیزری در فواصل طولانی فاقد کارایی هستند و تنها برای درگیری های نزدیک کاربرد دارند.

1-خودرو با شلیک گلوله منفجر نمی شود

یکی چیزهایی که در فیلم ها زیاد دیده می شود، انفجار خودرو ها با شلیک گلوله به مخزن باک آنها است. اگر نوع خودرو را هم نادیده بگیریم انجام این کار روی ماشین در حال حرکت بسیار دشوار است. برنامه تلوزیونی اسطوره سازان (Mythbusters) ثابت کرده است که ماشین ها حتی با وجود شلیک های زیاد منفجر نمی شوند.

به طرز شگفت آوری، دشوار است که ماشین را به طور کلی و تنها با یک گلوله منفجر کنید، زیرا تقریبا تمام انواع سوخت های مورد استفاده در اتومبیل در سراسر جهان به اندازه کافی پایدار هستند تا اجازه ندهند این اتفاق بیفتد. این موضوع در زندگی واقعی هم مشکل ساز شده زیرا باعث شده که بسیاری از افراد به خودروهایی که تصادف کرده اند از ترس انفجار نزدیک نشوند در حالی که این موضوع حقیقت ندارد.

نگاهی به 10 باور اشتباه در سینمای اکشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳