شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۷۲
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۸

مدیر حریم شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه نیروهای شهربانی بالای 120 هزار نفر ساعت آموزش می بینند، گفت: رفتارشهربانان باید حرفه ای و مبتنی بر حفظ حقوق شهروندان باشد و همچنین با رفعت مقتدرانه قانون را اجرا کنند.

محمدصادق زمانی مدیر حریم شهربان شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگاردیباچه پیرامون تاریخ ایجاد شهربانی در کشورگفت: شهربان از سال 87 شروع به کار کرده ورسالت اصلی شهربان در حوزه نظارت بر تخلفات ساخت و ساز در شهر و حریم تهران است که در اصل شرکت شهربان و حریم بان نام گرفت.

زمانی اظهار داشت: از سال 94 حوزه رفع سد معبر که در اختیار مناطق بود هم به مسئولیت های شهربانی اضافه شد و از سال 87 تا سال 94 نظارت بر حریم شهر و اطراف شهر بر عهده شهربان بوده است . این حوزه بسیار حوزه پرچالشی محسوب می شود؛ سد معبر به خصوص با نگاه و رفتارهای احساسی شهروندان همراه بوده و دلسوزی هایی که در این حوزه انجام می شد به نفع بساط گسترها و به ضرر قانون است در حالی که طبق قانون شهرداری ها در ماده 55، شهرداری موظف به رفع سد معبر برای تسهیل در آمد و رشد شهروندان است و نفع آن به خود شهروندان خواهد رسید.

وی افزود: این کار در راستای آسایش شهروندان صورت می گیرد و همانطور که از اسم آن پیداست معبر عمومی است یعنی برای همه افراد بوده و همه باید از آن استفاده کنند اگر یک نفر در آن محل سد معبر کند ولو دستفروشی کند، بنابراین باید 15 میلیون تهرانی هم به آن محل رفته و اقدام به دستفروشی کنند.

زمانی ادامه داد:نکته قابل تامل این است که شهرداری با دستفروشی مشکلی ندارد و مخالف سد معبر است و با این موضوع مخالفت و مقابله می کند.

مدیر حریم شهربان شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه به هر طریقی سد معبر ایجاد می شود و حتما نباید با دستفروشی باشد تصریح کرد: حتی دراز کشیدن در بخشی از خیابان هم سد معبر محسوب می شود و راه عبور مرور را سد می کنند.

وی افزود: حرف شهرداری این است که مخالف کسب روزی حلال و دستفروشی نیست ولی اینکه این دستفروشی و سد معبر که ترکیب فعل حلال با انجام یک فعل غیر قانونی و حرام است چطور می تواند یکجا جمع باشد، چنانچه طبق فتوای مراجع سد معبر حرام و جایز نیست .

زمانی تصریح کرد: شهرداری این نگاه را دارد که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم 40 درصد از دستفروشانی که نیازمند هستند با شهرداری همکاری می کنند اما 60 درصد باقیمانده بساط گر حرفه ای بوده و به شهرداری برای گرفتن غرفه مراجعه نمی کنند و این دسته بالای 7 میلیون تومان درآمد دارند.

وی پیرامون اینکه ممکن است برخی از ماموران شهربانی تخلفی انجام دهند و از رفع سد معبر صرف نظر کنند، گفت: این اشخاص توسط شرکت های پیمانکاری طرف قرار داد با شهرداری جذب می شوند و در سالهای قبل هم خیلی نظارتی نبوده ولی در حال حاضر بر گزینش آنها نظارت دقیق صورت می گیرد و حتی سوءپیشینه و عدم اعتیاد و غیره برای استخدام آنها الزامی است.

مدیر حریم شهربان شهرداری تهران ادامه داد: اگر تصور شود که نیروهای مامور در شهرداری باید نیروهایی معصومی باشند، فکری اشتباه است ،خطا صورت می گیرد ،برخورد هم می شود و بازرسی شهرداری تهران بر آنها نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه نیمی از شهروندان و یا دستفروشان تنها شنیده اند که شاید ماموری در ازای گرفتن مبلغی از رفع سد معبر گذشت کرده باشد، تصریح کرد: بسیاری از این دستفروشان برای اینکه بساطشان جمع نشود شایعه می کنند که ما به ماموران شهرداری پول داده ایم و می توانیم ادامه همکاری داشته باشیم و این صحیح نیست خود اثبات تخلف امر بسیار مهمی است .

زمانی با تاکید بر اینکه حجمه و فشار این شایعات به قدری بر روی ماموران زیاد است که اگر هر فرد دیگری جای اینها بود از این کار صرف نظر می کرد، تصریح کرد: اما این گروه صادقانه خدمت می کنند ولی ممکن است عده قلیلی میان آنها باشند که تخلف می کنند اما یک فرد نماینده همه نیست و همانطور که نمی شود روی تک تک افراد دوربین نصب کرد بنابراین این تخلفات به اخلاقیات خود فرد بستگی دارد.

مدیر حریم شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه اگر در مجموعه شهربانی شهردای تهران متوجه تخلفی بشوند تردیدی نیست که قطعا برخورد جدی با این افراد صورت می گیرد و هیچ تعارفی با نیروی متخلف نخواهد بود، یادآور شد: مدیریت شهری در برخورد با هر نوع تخلف و خطایی کاملا جدی است و هیچ تعارفی ندارد.

وی اضافه کرد: رسانه ها در این حوزه به کمک مدیریت شهری بیایند و فرهنگ سازی شود زیرا که سد معبر خلاف قانون و شرع است کمک کنند تا همه به سمتی بروند که با اجرای قانونی همراهی کنند در مقابل قانون ایستادن هنر نیست بالاخره هر جایی قوانین خود را دارد و در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا با سد معبر برخورد می شود و سریع جمع می شوند.

زمانی افزود: در دوره جدید مدیریت شهری و در دوره مدیریت دکتر فتاحیان رفتار فیزیکی و برخورد خارج از عرف با شهروندان و یا نیروها به عنوان خط قرمز معرفی شده و هیچ نیرویی اجازه برخورد فیزیکی ندارد، دستفروشان نیز این اجازه را ندارند زیرا که اکثرا دستفروشان با فحاشی کردن و عصبی کردن نیروها و حمله به سمت آنها سعی در تمرد دارند و نیروها هم طبیعی است که از خود دفاع می کنند.

زمانی در خصوص ماموران شهربانی گفت: نیروهای شهربانی بالای 120 هزار نفر ساعت آموزش می بینند و تاکید دکتر فتاحیان بر این بوده که رفتارها باید حرفه ای و مبتنی بر حفظ حقوق شهروندان باشد و همچنین با رفعت مقتدرانه اجرای قانون صورت بگیرد.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳