جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه،امروز شنبه ۱۷ فروردین مردم و اهالی هنر با جمشید مشایخی هنرمند تکرارنشدنی تئاتر،سینما و تلویزیون وداع کردند. هنرمندی که در تمام سال های بازیگری اش تلاش کرد نقش آفرینی های متفاوتی را برای مردمش به یادگار بگذارد.

تالار وحدت از صبح امروز پذیرای چهره های شاخصی بود؛ از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا علی نصیریان  و بهمن فرمان آرا.

وداع مردم  و اهالی هنر با کمال الملک سینمای ایران |            علی نصیریان: درگذشت رشیدی،انتظامی و مشایخی ضربه بزرگی به پیکره من زد

مراسم با سخنرانی شهرام گیل آبادی, مدیر عامل خانه تئاتر آغاز شد.او گفت: «آخرین نصیحت استاد جمشید مشایخی به ما این بود که باید صدای قلب‌مان را بشنویم و صادقانه به مردم خدمت کنیم. 

بهترین سرسلامتی برای خانواده عزیز مشایخی امتداد راه هنرمندانه جمشید مشایخی است و خانه تئاتر بر خود لازم می داند اندیشه‌های این بزرگمرد را همواره آویزه گوش خود کند.»

ایرج راد، هنرمند پیشکوست سینما ،تئاتر و تلویزیون نیز در سخنانی گفت: «عزیزان ارزشمندی سال‌ها به فرهنگ کشور عاشقانه خدمت کردند که از میان ما یکی یکی می‌روند و جمشید مشایخی هم رفت. آن‌ها همه وجودشان را برای مردم می‌گذارند و جمشید مشایخی عاشق مردم بود. «او همواره می‌گفت عاشق ایران هستم و به خاطر فرهنگ و مردم، زندگی خود را  ۶۰ سال بی‌وقفه وقف هنر کرد. امروز همه با عشق در این مراسم حضور داریم برای لحظاتی که با کارهای هنری اش عشق به مردم می داد.جمشید مشایخی همواره زنده خواهد بود و وظیفه ما حفظ نامش به عنوان ذکر گفتار مردم است.  نامگذاری مکان هایی به نام او در شهر کاری درست است. سنت نامگذاری سالن های تئاتر به نام ایشان رواج دارد اما چرا سالن سینما نه, چرا محله و کوچه و خیابان نه؟ پیشنهاد شده است که کوچه جیم که محل زندگی جمشید مشایخی است به نام او شود. او زنده است و زنده خواهد ماند.»

وداع مردم  و اهالی هنر با کمال الملک سینمای ایران |            علی نصیریان: درگذشت رشیدی،انتظامی و مشایخی ضربه بزرگی به پیکره من زد

 منوچهر شاهسواری مدیرعامل پرحاشیه خانه سینما که این روزها حول او اخبار جنجالی ای منتشر شده در سخنانی گفت: « جمشید مشایخی از آنان بود که نان به نرخ روز نخورد بلکه خون جگر خورد. خون به جگری که برای فرهنگ و هنر بود. چیزی ندارم بگویم جز تسلیت به خانواده‌اش.»

وداع مردم  و اهالی هنر با کمال الملک سینمای ایران |            علی نصیریان: درگذشت رشیدی،انتظامی و مشایخی ضربه بزرگی به پیکره من زد

علی نصیریان دوست  و یار قدیمی زنده یاد مشایخی در ادامه با حالتی بغض آلود گفت: « من این چند وقت حال خوشی نداشته و ندارم برای اینکه همسرم را از دست دادم که یار و یاورم بود، انتظامی و رشیدی را از دست دادم‌ و الان‌ مشایخی. من از این‌ها بودم و درگذشت آنها ضربه بزرگی به پیکره من زد. ما بیش از ۶۰ سال با هم بودیم.» «در هر دوره استعدادی وجود دارد ولی هیچ کس جای جمشید مشایخی را نمی‌گیرد.»

وداع مردم  و اهالی هنر با کمال الملک سینمای ایران |            علی نصیریان: درگذشت رشیدی،انتظامی و مشایخی ضربه بزرگی به پیکره من زدعکس نادرمشایخی

سام مشایخی پسر جمشید مشایخی در پایان مراسم گفت: «نمی‌دانم چرا در حال صحبت هستم. ذهنم به هم ریخته است. دوست داشتم از مردم عزیز و مهربان مان که قدر هنر و هنرمندان را می دانند تشکر کنم. مطمئنم پدرم هم خوشحال است چون همیشه می گفت خاک پای ملت است و صادقانه می‌گفت، هر چند برخی به او ایراد می‌گرفتند. 

همه دوست دارند بگویند جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران است ولی ما که کمال الملک داشتیم. ایشان خودش بود، ادا در نمی‌آورد و اهل صداقت و راستی بود. اگر ایشان خودش این جا بود این شعر را برایتان می خواند:
من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان ،‌ قال و مقال آدمی می‌کشم از برای تو.»


در نهایت مراسم با برگزاری نماز میت بر پیکر جمشید مشایخی به امامت حجتالاسلام سیدمحمود دعایی به پایان رسید. پیکر جمشید مشایخی برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳