شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
گپ دیباچه با کارگردان فیلم « انتهاي خيابان هشتم »

علیرضا امینی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار  حوزه سینما دیباچه درباره تغییرات هر ساله جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: این تغییرات مطمئناَ به اعتبار جشنواره فیلم فجر آسیب می‌زند و تا امروز نیز آسیب‌هایی جدی به کلیت جشنواره وارد کرده که هر شخصی می‌تواند این آسیب‌ها را ببیند. جشنواره‌های معتبر بین‌المللی همیشه دارای مدیری ثابت است که هر سال اتفاقاتی که در این جشنواره‌ها رخ می‌دهد کامل مشخص است.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه در معتبرترین جشنواره سینمایی کشورمان شاهد این هستیم که هر سال سیاست‌ها، قوانین و حتی دبیر جشنواره تغییر می‌کند. اعتبار جشنواره فیلم فجر طی سال‌های گذشته در سطح بین‌الملل بسیار کاهش پیدا کرده و دیگر اعتبار سابق را ندارد و تنها بخش ملی جشنواره است که آن هم در داخل کشور برای فیلمسازان اهمیت دارد.

وی افزود: برداشتن بخش فیلم‌ اولی‌ها، حذف و اضافه کردن بخش فیلم کوتاه، جداسازی جشنواره ملی از جشنواره بین‌الملل از اتفاقات عجیبی است که طی سال‌های گذشته در جشنواره رخ داده و امسال خوشبختانه مسئولان به اشتباه حذف بخش فیلم اولی‌ها پی برده و این بخش را اضافه کرده‌اند اما آسیبی که حذف این بخش طی سالهای گذشته به جشنواره وارد کرده را نمی‌توان منکر شد چرا که ما هر سال شاهد ظهور فیلمسازان جوان و با استعداد بسیاری بودیم.

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: همزمانی دو بخش ملی و بین‌المللی به رونق جشنواره کمک فراوانی می‌کرد و از طرفی حضور مهمانان خارجی و استقبال آنها از دیدن فیلم‌های ایرانی باعث پر رونق شدن جشنواره میشد اما در دوره‌های اخیر از این امتیاز به دلیل جداسازی این دو بخش محروم بوده‌ایم و این باعث شده شور و هیجان جشنواره به حداقل برسد و از طرفی هزینه برگزاری جشنواره بیشتر شود در حالیکه در این وضعیت اقتصادی باید به فکر این مسائل بود.

کارگردان فیلم سینمایی «انتهای خیابان هشتم» در ادامه با اشاره به تغییر کاخ جشنواره در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته شاهد تغییر نادرست دیگری در جشنواره فیلم فجر بودیم که به کاخ این جشنواره مربوط می‌شود. جشنواره فیلم فجر سالها در برج میلاد به شکل مناسبی برگزار می‌شد اما مسئولان حتی در محل برگزاری جشنواره نیز تغییر ایجاد کردند و کاخ را از برج میلاد به پردیس ملت تغییر دادند که در جشنواره‌های معتبر دنیا به هیچ‌وجه شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.

امینی تصریح کرد: یکی از دلایل این تغییرات دولتی بودن جشنواره فیلم فجر است. هر زمان که دولت تغییر می‌کند و مدیران سازمان سینمایی عوض می‌شوند شاهد تغییرات سلیقه‌ای در جشنواره فیلم فجر نیز هستیم. از طرفی یک دبیر پس از کسب تجربه چند ساله می‌تواند عیب و نقص‌های جشنواره را کشف کند و مشکلات را حل نماید اما در جشنواره فیلم فجر با تغییر دائمی دبیر شاهد آزمون و خطاهای بسیاری در هر سال هستیم.

وی در پایان اظهار داشت: متأسفانه سال‌ها است که این اعتراضات را عنوان می‌کنیم و هیچ توجهی به گفته‌های ما نمی‌شود. اگر مدیریت جشنواره هر سال تغییر نکند جشنواره می‌تواند به ثبات بهتری برسد اما مهمتر از هر چیز سربلندی سینمای ایران است چرا که هر سال مدیران تغییر می‌کنند و سینماگران هستند که باید به فکر این سینما باشند.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳