سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۶۵
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

آهنگساز، رهبر ارکستر و نقاش گفت: موسیقی یک نعمت الهی است که امیدوارم اجازه دهند در خیابان های شهر کنسرت برگزار شود و همچنین روزی فرا رسد که نوازندگان بتوانند موسیقی کلاسیک حرفه ای در کشورمان برگزار کنند.

«لوریس چکناواریان» در گفت و گو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه درباره وضعیت موسیقی کلاسیک در ایران، اظهار کرد: متأسفانه موسیقی کلاسیک در ایران کمیاب است چراکه ارکسترهای حرفه ای در این زمینه بسیاراندک هستند.

وی ادامه داد: بیشتر نوازنده های خوب و کاربلد در حوزه موسیقی کلاسیک از ایران رفته اند، بنابراین آثار برجسته کلاسیک در کشورمان اجرا نمی شود.

آهنگساز فیلم سینمایی «تنگسیر» با بیان اینکه موسیقی کلاسیک در وضعیت غمناکی قرار دارد، گفت: امیدوارم مسئوولان از این نوع موسیقی حمایت بیشتری داشته باشند چراکه زنده کردن موسیقی کلاسیک به بودجه بسیاری نیاز دارد.

** موسیقیدانان برجسته جهان را دعوت کنیم

چکناواریان افزود: مسئوولان باید به پرورش نوازنده های توانا در حوزه موسیقی کلاسیک بپردازند یا اینکه نوازنده های باتجربه و کاربلد را از خارج از کشور به ایران دعوت کنند.

وی با اشاره به اینکه زبان موسیقی بین المللی است، یادآور شد: در همه جای دنیا برای اینکه موسیقی را به جوانان بیاموزند از موسیقیدانان بزرگ جهان کمک می گیرند.

رهبر ارکستر سمفونیک لندن تأکید کرد: اگر تاریخ موسیقی جهان را مرور کنیم، متوجه می شویم که کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره هنگام جنگ برای ساختن آهنگ های تهیجی از بزرگترین آهنگسازان سایر کشورها بهره گرفتند.

چکناواریان همچنین به طولانی بودن زمان یادگیری موسیقی کلاسیک اشاره کرد و گفت: برای تعلیم و راه اندازی یک ارکسترسمفونیک توانا، نزدیک به 50 سال زمان نیاز است ،بنابراین با اطمینان می توان گفت تا سال های آینده هم ما در این زمینه نمی توانیم اجرای موفقی داشته باشیم.

** یاد گرفتن علم موسیقی زمانبر است

آهنگساز فیلم سینمایی «جدال در مهتاب» همچنین به گسترده بودن موسیقی پاپ در ایران اشاره کرد و تأکید کرد: در حال حاضر تمایل بیشتر افراد به اجرای موسیقی پاپ است که در نتیجه هر روز شاهد ظهور یک خواننده جدید در این حوزه هستیم.

چکناواریان با بیان اینکه موسیقی کلاسیک، موسیقی علمی است، تصریح کرد: بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که موسیقی کلاسیک برای سایر کشورهاست و نباید در ایران پیشرفت کند اما موسیقی کلاسیک به معنای موسیقی علمی است.

وی ادامه داد: موسیقی کلاسیک به ملت خاصی تعلق ندارد به همین دلیل باید آهنگسازان برجسته ای را برای آینده پرورش دهیم که در آینده بتوانیم در این زمینه پیشرفت کنیم زیرا یادگرفتن علم موسیقی بسیار طولانی است.

** مسئوولان از کنسرت های خیابانی حمایت کنند

آهنگساز فیلم سینمایی «بی تا» در ادامه درباره برگزاری کنسرت های خیابانی، اظهار کرد: در همه کشورهای دنیا کنسرت های خیابانی اجرا می شود و مورد حمایت مردم قرار می گیرد.

چکناواریان افزود: بسیاری از خوانندگان برای تمرین و برخی حتی برای شاد کردن دل مردم اینکار را دوست دارند، بسیار زیباست که مردم هنگام عبور از خیابان به موسیقی دلنواز گوش دهند.

وی خاطر نشان کرد: موسیقی نعمتی الهی است، همانطور که صدای پرندگان در طبیعت به زیبایی شهرها می افزاید، نواختن موسیقی هم باعث زیباسازی شهرهای کشورمان می شود. این کار باید حمایت شود و مسئوولان باید به برگزاری کنسرت های خیابانی مجوز دهند تا شهری شاد و زیبا داشته باشیم.

گفت و گو از: نازنین میرزایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲