جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۱۷
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

خواننده موسیقی سنتی گفت: متاسفانه مسئوولان در جهت آموزش و رسانه ای کردن موسیقی سنتی قدمی برنمی دارند.

حسین علیشاپور در گفت و گو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه درباره وضعیت موسیقی سنتی در این روزها، اظهار کرد: موسیقی سنتی ، میراث ملی ایران و ایرانیان است . در این راستا حکومت ایران ، موظف به حفظ ، اشاعه و توسعه ی این موسیقی در ایران و هم چنین شناساندن آن به جهان و جهانیان است.

علیشاپور افزود: صرف نظر ازین که مردم گرایششان به سمت کدام سبک از موسیقی ست ، حاکمیت باید به وظایف خود در قبال موسیقی ملی ایران عمل کند.

وی به آموزش صحیح و رسانه کردن موسیقی سنتی اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه ی آموزش ، اجرا و رسانه ای کردن این سبک از موسیقی باید هزینه کرد که البته به عقیده ی من موسیقی سنتی به حال خود رها شده و حکومت هیچ دغدغه ای برای آن ندارد.

** ماندگاری موسیقی به سطح سواد خالق اثر بستگی دارد

خواننده آلبوم «بی تابانه» در ادامه درباره چگونگی ماندگاری آثار موسیقی، تأکید کرد: ماندگاری آثار موسیقایی در هر ژانری به شرایط خلق و ایجاد اثر و هم‌چنین به درک و خواسته ی متقابل هنرمند و مخاطب مربوط می شود .

وی ادامه داد: باید دید که این دو چه قدر یکدیگر را می شناسند و چه اندازه بر هم موثرند.

این خواننده سنتی همچنین با اشاره به دیگر عاملی که موجب ماندگاری یک اثر موسیقایی می شود، گفت: همگرایی مثلث اهنگساز ، سراینده و خواننده است که باز هم باید ببینیم این همگرایی در سالیان اخیر چگونه محقق شده و آیا اصولا وجود داشته است یا خیر و عامل دیگری که در حوزه ی ماندگاری یک اثر موسیقی می شود به آن اشاره کرد ، سطح سواد خالق اثر و مخاطب و کلا سطح سواد و آگاهی جامعه است.

** هیچ کس جواب قانع کننده ای به مردم نمی دهد

خواننده آلبوم «شوق دیدار تو» همچنین درباره اوضاع اقتصادی-اجتماعی این روزهای کشور، تصریح کرد: وقتی اقتصاد رو به ویرانی می رود ، همه ی شوونات زندگی مردم تحت تاثیر قرار می گیرد.

علیشاپور با بیان اینکه در هر حال اوضاع کلی ، اصلا مساعد و مناسب نیست، گفت:متأسفانه می بینیم که هیچ کس هم جواب قانع کننده ای به مردم نمی دهد. این رفتارها، بی مسوولیتی در برابر مردمی است که همه گونه سختی و بدبختی را تحمل کرده اند و روا نیست این گونه با آنان برخورد شود.

وی ادامه داد: به عقیده ی من بیش از آن که مشکلات ما ناشی از مسائل بیرونی باشد، برخاسته از بی کفایتی های درونی ست.

** اجراهای خیابانی نشانه ای از پویایی فرهنگ است

این پژوهشگر موسیقی درپایان درباره برگزاری کنسرت های خیابانی، گفت: برگزار شدن و رونق کنسرت ، چه خیابانی و چه غیرخیابانی ، نشانه ای از رونق و پویایی فرهنگ است . برخی از دوستان عزیز مثل همایون شجریان ، پیشنهاد برگزاری کنسرت خیابانی را داده که پیشنهاد بسیار خوبی هم هست و خیلی خوب است که عملی هم شود.

علیشاپور خاطر نشان کرد: مشکل این جاست که به طور کلی ، نگاه آقایان مسوول و ذی ربط به فعالیت های این چنینی ، نگاه امنیتی و انتظامی ست نه نگاه فرهنگی و با این شرایط بعید می دانم که بگذارند دوستان ما کارشان را انجام بدهند. اول باید این نگاه اصلاح شود و این آقایان، تا بعد ببینیم کار به کجا می رسد.

گفت و گو از: نازنین میرزایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳