شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۵
با حضور محمدحسین نعمتی
«چشم شب روشن» با حضور مرتضی امیری اسفندقه شاعر و کارشناس میزبان محمدحسین نعمتی، برگزیده شعر جوان کشور در سال 86 برای صحبت در خصوص شعر و زندگی بود.
به گزارش خبرنگار تلویزیون دیباچه، در ابتدای این برنامه که شنبه 18 دی از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت، امیری اسفندقه شعری از مرحوم قیصر امین پور خواند و نعمتی با توجه به اینکه غزلی در خصوص این شاعر سروده بود، گفت: قیصر از موفق ترین شاعرانی است که زندگی در شعرش تجلی دارد و موج می زند و کنار مردم و جامعه حضور داشت و در خصوص غم ها و شادی های مردم شعر سروده است. راهبردهایی که شاعر می تواند برای زندگی آرمانی بدهد، امین پور در شعر روز ناگزیر مطرح می کند.

چشم شب به حضور شاعران روشن شد

نعمتی با اشاره به شعر قیصر که دریا و آفتاب در انحصار چشم کسی نیست، عنوان کرد: این شعر می تواند مقدمه یک قانون مترقی باشد. به عنوان مثال من در سازمان بنادر و دریانوردی ام و این یعنی؛ باید کاری کنیم که دریا از انحصار چشم های محدود بیرون بیاید تا مردم از آن استفاده کنند. این می تواند یک پیشانی برای کار و یک طرح برای آزادسازی سواحل یا پیشنهادی برای زندگی بهتر باشد. در جایی قیصر می گوید دیوار حق نداشته باشد بی پنجره بروید و این به معنای ترسیم یک آرمانشهر است.

در ادامه، امیری اسفندقه یادآور شد: پنجره در شعر زنده‌یاد قیصر یک شخصیت است و این پنجره برای همه شاعران است اما برای قیصر بازتر بود.

شاعر از پنجره ای جدید به جهان نگاه می کند
نعمتی نیز خاطرنشان کرد: دلیل تمایز بعضی از شاعران از برخی دیگر این است که می‌توانند یک دیدگاه جدید به شما عرضه کنند. به عبارتی شاعر از پنجره‌ای به جهان نگاه می‌کند و ما را دعوت می‌کند که دوباره جهان را از این پنجره ببینیم. به عبارتی ممکن است دیدگاه معمول یک‌چیز در عکاسی باشد اما زمانی که زاویه تغییر می‌کند، یک تصویر جدید خلق می‌شود.

نعمتی با اشاره به اینکه خاطرات بسیاری با قیصر امین پور دارد، افزود: در سال آخری که ایشان در قید حیات بود و شعر جوان کشور تشکیل شد، هر روز خاطره بود. یکی از ویژگی‌هایی که قیصر را از دیگر شاعران خود متمایز کرد، همین دیدگاه انسانی در روابط بود. او با دیدگاه روانشناسی و انسانی به اشعار نگاه می‌کرد.

وی افزود: در مقطعی کسالت داشتند و وقتی می‌پرسیدیم، سپرده بودند که به کسی نگویید تا ناراحت نشوند و جلسه اول بعد از نقاهت که آمدند خیلی آرام و متین قدم برمی‌داشتند. اولین جمله‌اش این بود که شوق دیدار شما دوستان باعث شد که به زندگی برگردم. روزی در جلسه خانه شاعران کسالت داشت و از جلسه بلند شد که به خانه برود اما نوجوانی سؤالی پرسید که نتوانست پاسخ دهد و بعدازآن متوجه شدیم با یکی از دوستان ما تماس گرفتند که شماره آن نوجوان را بگیرند و به سؤالش پاسخ دهند.

نعمتی در پایان برنامه درباره تفاوت مهندسی و مدیریت فرهنگی گفت: ما به مهندسی فرهنگی به صورت علمی نگاه نکردیم و در بخش بودجه می بینیم سهم فرهنگ ناچیز است. در فرهنگ عملا چیزی برای اندازه گیری نداریم و سهم یک شاعر طراز اول کشور از بودجه کشور ناچیز است.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳