پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 09 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۸۹۸
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۷ - ۲۱ تير ۱۴۰۲

دیباچه -زهرا فرود: "احمدرضا احمدی" از شاعران معاصر و تاثیرگذار در جریان ادبی و هنری این مرز و بوم بود . آشنایی و علاقه عمیق او به شعر و ادبیات کهن ایران زمین و سروده‌های نیما ،سبب شد تا حرکت متفاوت و غیر همسویی را با اشعار معاصر آغاز کند .
این شاعر شناخته شده کشورمان با سرودن اشعاری که مقید به عروض و قافیه نبود و ریتم کلامی نداشت، توانست گونه‌ای از سبک اشعار معاصر با نام شعر "موج نو "را پایه گذاری کند .

من یکی از طرفداران و دوستداران سبک شعر گویی « احمدرضا احمدی » هستم

"احمدرضا احمدی" برخلاف بسیاری از شاعران که می‌گویند "موج نو" وزن و قافیه ندارد، معتقد بود سبکی که بنیانگذاری نموده، نوع خاصی از نگاه کردن به جهان است که با نگاه شاعران نسل‌های قبل فرق می‌کند .

اشعار وی از مولفه‌های مکتب فرمالیسم یا صورت گرایی تبعیت می‌کند؛ به عبارت دیگر این شاعر برجسته در شعرهایش بر شکل و قالب بیش از محتوا توجه داشت،و همین تبعیت از چنین مکتبی که جامعه ادبی و هنری ایران از مؤلفه‌های آن ،بهره‌های کارآمدی برده است از او شاعری باورمند و عینیت گرا ساخت.

این شاعر کاشانی، انسانی فعال و پویا بود، چرا که علاوه بر شعر نویسی در حوزه نمایشنامه نویسی و نقاشی نیز دستی بر آتش داشت و نویسندگی کتاب‌هایی چون "به سوی تو می‌آیم"،" دری به سوی دریا"،" قطار از ریل خارج شد" و "از بارانی که دیر بارید" از دیگر فعالیت‌های این شاعر توانمند و خلاق است .
همچنین او در ساخت فیلم "پنجره" به کارگردانی "جلال مقدم" در مقام دستیار کارگردان همکاری داشت و بازی در فیلم" پستچی" ساخته "داریوش مهرجویی" و نویسندگی فیلمنامه پویانمایی "ملک خورشید" به کارگردانی "علی اکبر صادقی "از دیگر فعالیت‌های او در عرصه تولیدات نمایشی است .
"علیرضا قزوه "نویسنده و شاعر ایرانی که هم اکنون ریاست دفتر شعر ،موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما را بر عهده دارد درباره مرحوم "احمدرضا احمدی" شاعر شناخته شده کشور که از دیار کرمان بود گفت : "احمدی" شاعر خوب و بی بدیلی بود که در دهه ۴۰ جریان شعری پویایی را به وجود آورد که به نوعی مقابل سبک نیما قرار گرفت .

من یکی از طرفداران و دوستداران سبک شعر گویی « احمدرضا احمدی » هستم

وی افزود:شعرهای او با آنکه از وزن و قافیه تبعیت نمی‌کند و به گونه‌ای حتی در بستر شعرهای نیمایی نیز نمی‌گنجد، اما نوعی خلقِ جدید در سبک‌های شعری ایجاد نموده که حس و حال خوبی را به خواننده القا می‌کند و من یکی از طرفداران و دوستداران سبک شعر گویی او هستم .
با توجه به بهره‌گیری" احمدرضا احمدی" از بیان و زبان گفتاری ساده در سرودن اشعارش،" علیرضا قزوه" شاعری که اشعارش بیشتر در قالب شعر سپید و غزل منتشر شده ادامه داد: "احمدی "شاعری بود که با وارد کردن لحن گفتاری در اشعارش ، قالب خاصی را به متون ادبی وارد نمود و او فردی است که نام و یادش در تاریخ ادبیات معاصر ماندگار خواهد ماند.

گفتنی است "احمدرضا احمدی" شاعرمعاصر و چهره مطرح ادبی کشور، سه‌شنبه ۲۰ تیر در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت .همچنین خانواده احمدرضا احمدی در اطلاعیه‌ای نوشته‌اند: «پنجشنبه ۹ صبح بیست و دوم تیرماه ۱۴۰۲، مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (طبق خواسته شاعر) احمدرضا احمدی را به آغوش خواهیم کشید و به یاد تمام سال‌ها که با شعر و صدا و کلماتش همدم لحظه‌های ما بود همدمش خواهیم بود و در کنارش.»

پایگاه خبری دیباچه درگذشت این شاعر پرآوازه کشورمان را به جامعه هنری کشور تسلیت می گوید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳