شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۹۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
نشست خبری نمایش «مجلس ضربت زدن» نوشته بهرام بیضایی و با کارگردانی محمد رحمانیان، امروز 16 خردادماه ساعت 11 در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

1685184

نشست خبری نمایش «مجلس ضربت زدن» نوشته بهرام بیضایی و با کارگردانی محمد رحمانیان، با حضور محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، یاسر خاسب، اشکان خطیبی، رضا مولایی، امروز 16 خردادماه ساعت 11 در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد رحمانیان ضمن بیان این مطلب که مرکز هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر از او درخواست کرده‌اند که به جای «عاشقیت» نمایش «مجلس ضربت زدن» را در سالن اصلی این مجموعه روی صحنه ببرد، گفت: بهرام بیضایی تنها به شرطی اجازه اجرای این نمایشنامه را داده است که اثر متحمل هیچ تغییری نشود، من به تمام دوستان از جمله شورای نظارت اعلام کردم که این نمایشنامه نباید هیچ‌گونه تغییری داشته باشد و خوشبختانه الان که بازبینی نمایش به پایان رسیده است، یه این منظور رسیده‌ایم و نمایش بدون تغییر و ممیزی اجرا می‌شوند. البته ناچار شدیم یک تغییر کوچک در این نمایش اعمال کنیم که این تغییر با هماهنگی بیضایی بوده است؛  از آنجا که هنرپیشه مناسبی را برای نقش نویسنده که مرد بود، پیدا نکردم؛ جنسیت نویسنده تغییر کرد و مهتاب نصیرپور این نقش را بازی می‌کند و درنتیجه بخش‌های کوچکی از نمایش تغییر کرد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درمودر زمان روی صحنه رفتن این نمایش اعلام کرد: به دلیل تاخیری که در تحویل دادن سالن به ما اتفاق افتاده است، ناچاریطم اجراهای نمایش را از 29 خرداد آغاز کنیم و با توجه به اینکه قرار است حمید امجد پس از اجرای ما به این سالن بیاید، ناچاریم دو اجرا در روز داشته باشیم. «مجلس ضربت زدن» ساعت 21 و 23:30 روی صحنه می‌رود. البته با توجه به اینکه اجراهای ما در ماه رمضان اتفاق می‌افتد و در این دوران سینماها تا سحر پذیرای مخاطبان هستند، فکر نمی‌کنم برای اجرای تئاتر دچار مشکل شویم.

رحمانیان داستان و فضای این اثر را توضیح داد: بخشی از این نمایش در مقطع رمانی دهه 40 هجری قمری و در کوفه می‌گذرد و بخش دیگری از آن در ایران دهه 70. داستن نخست هجمه گروهی را برای به قتل رساندن حضرت علی (ع) روایت می‌کند و داستان دوم به نویسنده در دوران پرالتهاب قتل‌های زنجیره‌ای می‌پردازد. در واقع این نمایش سه محور دارد، شهادت حضرت علی (ع) به دست نیروهای خودسر، قتل‌های زنجیره‌ای به دست افراد خودسر و ممانعت از به اجرا بردن یک نمایش به دلیل ممنوعیت به تصویر درآوردن اولیا.

کارگردان «روز واقعه» درمورد آینده این نمایش گفت: اصلا مطمئن نیستم که بتوانیم سی اجرای این اثر را کامل کنیم. تجربه نشان داده است که برخی نیروهای خودسر، از مرکز هنرهای نمایشی نیز تاثیرگذارتر هستند و جلوی اجراها را می‌گیرند. این اتفاق قبال نیز به کرات برای من رخ داده است و شاید باز هم اتفاق افتد اما من از متن بیضایی کوتاه نمی‌آیم و تغییری را بر نمایش اعمال نمی‌کنم. در متن‌های بیضایی هر چه جلوتر می‌رویم بحث نخبه‌کشی فجیع‌تر می‌شود. در رگبار، این سماله به خلع مقام معلم داستان محدود می‌شود، در «اتفاق خودش نمی‌افتد» در پلان آغازین نویسنده با تبر تکه تکه می‌شود و ...

محمد رحمانیان درمورد حضور یاسر خاسب در این نمایش توضیح داد: یاشسر خاسب به همراه مهدی ساکی بخش موسیقی زنده و حرکت را در نمایش برعهده دارند. این بخش نسبت به نمایشنامه مقداریبتغییر کرده است اما بر اصول بیضایی وفادار است
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار