پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۵۶۶
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۰۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
دو اثر استاد محمود فرشچیان با نام‌های «سیمرغ» و «محیط‌زیست» رونمایی شدند.

دیباچه :

استاد محمود فرشچیان اثر «سیمرغ» را به پیشنهاد آیت‌الله جوادی آملی و «محیط زیست، انسان و طبیعت» را به پیشنهاد معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خلق کرده است.

رونمایی این آثار همزمان با روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در موزه استاد محمود فرشچیان در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد با حضور مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حجت‌الاسلام دعایی، رئیس موسسه اطلاعات، بهمن نامورمطلق، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

حسین بلخاری، استاد دانشگاه پیش از رونمایی این آثار که به مجموعه تابلوهای موزه فرشچیان اضافه شد، درباره حکمت و فلسفه «سیمرغ» سخن گفت و افزود: از جمله حکیمانی که سیمرغ را ستایش کردند، حکیم ابوالقاسم فردوسی بوده و از بزرگانی که سیمرغ را بر جان و روح ما نقش کردند استاد محمود فرشچیان بوده است. اگر ابوالقاسم فردوسی حکیم ادبیات و کلام است، چرا فرشچیان حکیم هنر ایران نباشد؟

محمد مجابی، معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم بیان کرد: سال گذشته قرار شد استاد فرشچیان برای خلق اثر محیط زیست اقدام کند و امروز شاهد به سرانجام رسیدن آن هستیم. خانم دکتر ابتکار علاقه زیادی داشتند در این مراسم حضور داشته باشند، اما چون از مدت‌ها قبل قرار بود لوح یونسکو در محل تالاب هامون به ایشان اهدا شود در آن مراسم حاضر شدند.

او سپس اظهار کرد: طبیعت ما زخم‌خورده و در ایران و جهان به اصلاح و ترمیم نیاز دارد.

او در مدح «سیمرغ» اشعاری خواند و اظهار کرد: سیمرغ نشانه حکمت و عقل کامل است. امیدواریم با این رویکرد زیبای هنری ما انسان‌ها سیمرغ‌هایی باشیم که طبیعت زخم‌خورده را احیا کنیم.

در ادامه بهمن نامورمطلق، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز در مدح استاد فرشچیان سخنانی گفت و بیان کرد: او هنرمند متعهدی است. در حوزه نقد ادبی و هنری، هنرمند متعهد به معنای شخص مسئولیت‌پذیر نسبت به مشکلات و مسائل انسان امروز است. علی شریعتی، جلال آل‌احمد و «ژان پل‌ سارتر» نویسندگانی از این دست هستند. پس وقتی گفته می‌شود فرشچیان هنرمند متعهدی است، یعنی او نسبت به مسائل انسان احساس مسئولیت می‌کند.

نامورمطلق نیز با اشاره به وضعیت اسفناک محیط زیست در کره زمین گفت: اثر «محیط زیست» استاد فرشچیان یقینا برای تقویت جریان حفاظت از محیط زیست نقش موثری ایفا خواهد کرد.

در ادامه این مراسم دو تابلو «سیمرغ» و «محیط زیست» با حضور محمود فرشچیان و توسط مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، فرشچیان سپس در جمع خبرنگاران درباره آثار جدید خود توضیح داد: «سیمرغ» را به پیشنهاد آیت‌الله جوادی آملی کشیدم که سمبلی از انسان‌هاست و نشان می‌دهد ما انسان‌ها همیشه در جست‌وجوی حقیقت هستیم.

وی ادامه داد: در نمایشگاه سال گذشته که خانم ابتکار نیز حضور داشتند، چند تابلو با مضمون طبیعت به نمایش گذاشته بودم. این مسئله مطرح شد که چرا تابلویی در رابطه با محیط‌زیست خلق نمی‌شود. برای همین تابلوی «محیط زیست، انسان و طبیعت» را کشیدم.

وی در تفسیر بیشتری از این تابلو بیان کرد: در گوشه‌ای از اثر دیوی دیده می‌شود که نماد محیط زیست است و همه‌جا را آلوده کرده است. در سوی دیگر فرشته‌هایی حضور دارند که محیط زیست را پاک می‌کنند.

فرشچیان گفت: من غباری از خاک پای مردم این مملکت هستم. به نظر بنده حفاظت از محیط زیست کاری ندارد و از هم وطنانم استدعا می‌کنم محیط زیست را دوست داشته باشند و آن را حفظ کنند.

این هنرمند سپس در بخش دیگری از سخنانش به کاهش ساعات درس نقاشی در هنرستان‌ها اشاره کرد و افزود: امیدوارم اولیای آموزش و پرورش توجه بیشتری به هنرستان نشان دهند. در نظر گرفتن دو روز در هفته برای هنر واقعا ناراحت‌کننده است، دروسی هم که جاگزین آن شده اصلا ضروریتی ندارد.

فرشچیان به نمایشگاهی که هفته گذشته در اصفهان برگزار شده بود و از آن بازدید کرده بود، اشاره کرد و افزود: از دیدن کارهای هنرمندان اصفهانی واقعا متأسف شدم چون توقع بیشتری از آن‌ها داشتم و درخواست می‌کنم برنامه آموزش هنر را دست کم در اصفهان که ظرفیت بالایی دارد گسترده‌تر کنند.

رونمایی از تابلوهای جدید فرشچیان



رونمایی از تابلوهای جدید فرشچیان



رونمایی از تابلوهای جدید فرشچیان



رونمایی از تابلوهای جدید فرشچیان



رونمایی از تابلوهای جدید فرشچیان



تابلوی «سیمرغ»



تابلوی «محیط زیست»

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲