جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون مرکز اسناد ملی ایران، از مردم خواست تا اسناد خصوصی و خاندان خود را با هدف حفاظت و انتقال به نسل‌های آینده به مرکز اسناد ایران بدهند.

دیباچه :

«شهرام یوسفی‌فر» با بیان این‌که آرشیو ملی در حال حاضر یک حالت تک‌بعدی دارد و اسناد دولتی در آن نگه‌داری می‌شود، بیان کرد: ما منتظریم مردم نیز اسناد خصوصی خود را به ما بسپارند و افتخار داشته باشیم تا اسناد خانوادگی و خصوصی مردم را در آرشیو ملی ایران نگهداری کرده و به عنوان امانت‌دار به نسل‌های آینده بسپاریم.

ایسنا نوشت وی اسناد ملی را اسنادی دانست که وجهه ملی دارند، اما ممکن است هنوز به آرشیو ملی راه پیدا نکرده باشند و گفت: روز اسناد ملی و میراث مکتوب یکی از شیرین‌ترین روزهای عمر من و همکارانم در حوزه اسناد است، چون این روز برای ما یک نوع تجدید عهد است. در جریان کار روزانه بنا به تکرار، بسیاری از این مفاهیم ارزشمند برای‌مان عادت‌واره می‌شوند، بنابراین نیاز داریم که بدانیم مسئولیت‌مان در این زمینه چیست؟

او با تأکید بر اینکه سازمان اسناد ملی متولی این مجموعه است، این سازمان را یکی از مهمترین نهادهای افتخارآمیز کشور دانست که میراث معنوی و فرهنگی ایران در آن قرار دارد و تأکید کرد: باید رُکن اصلی آن را حتی در عرصه بین‌الملل پاس داشت.

دیباچه - اسناد

ما در یک گنجینه‌ ارزشمند خدمت می‌کنیم


معاون مرکز اسناد با بیان اینکه این نهاد به عنوان یک مولفه مهم در ارزیابی مواریث و سرمایه‌های دانشی به کار می‌رود، تأکید کرد: مدتی پیش تعدادی از همکاران‌مان از کتابخانه مونیخ به مرکز اسناد ایران آمده بودند. آن‌ها به کرات از دیدن برخی مواریث ما شگفت‌زده می‌شدند. جایی که ما در آن خدمت می‌کنیم یک گنجینه است. کتابخانه ملی مرکزی دانشی و میراثی است که هر برگ سند و بسیاری از اسناد ما دارای ارزش‌های بسیار والایی هستند.

او با بیان اینکه آرشیو بسیاری از کشورها جدیدالتأسیس است اما در ایران دو میراث قدیم و جدید با سابقه منحصر به فرد وجود دارد، به ارائه توضیحاتی درباره اینکه چرا یک روز را با نام اسناد ملی نامگذاری کرده‌اند، پرداخت و گفت: سند ملی اوراقی است که دارای ارزش‌های محتوایی است و باید حفظ شود. در برخی اداره‌ها و دستگاه‌ها به دلیل روزمره‌ شدن شیوه اداره زندگی، آن‌ها نمی‌توانند درباره این نوع اسناد تصمیم گیری کنند و قدرت تشخیص‌شان کم می‌شود.

یوسفی‌فر ادامه داد: در این شرایط دستگاه‌های دولتی با فرسایش، فراموشی و آرشیو کردن برخی از اسناد مواجه می‌شوند،‌ بنابراین جایی مانند سازمان اسناد که متولی شناسایی، جمع‌آوری و انتقال اسناد است در دوره معاصر به مرکزی تبدیل شده که بدون مراجعه به گذشته نمی‌تواند چیزی را تدوین کند. در واقع آن یک امر امکان‌ناپذیر است.

اگر در کارمان موفق نباشیم، حافظه تاریخی معاصر مخدوش است


این کارشناس، با بیان اینکه آرشیو ملی ایران حافظه تاریخ معاصر مردم کشور را نیز جمع‌آوری کرده است، گفت: این بخش حتی بخشی از حافظه جهانی است که آرشیو‌ها را به هم پیوند می‌دهد و روز اسناد ملی سازمانی را یادآوری می‌کند که چنانچه در مأموریت‌هایش موفق نباشد، حافظه تاریخی مردم ایران در دوره معاصر را مخدوش می‌کند.

وی که صبح امروز (شنبه 18 اردیبهشت) در مراسم «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» در ساختمان آرشیو ملی ایران صحبت می‌کرد، گفت: اینکه سازمان اسناد و گنجینه اسناد ملی مهمترین جایی است که همه سرمایه‌های کارشناسی و دانشی کشور در آن نگه‌داری می‌شود، مهم است. هر موضوعی در آرشیو ملی معمولا دارای یک پرونده است. بدون تردید برای آغاز هر کاری نیاز به سوابق پروژه‌ها داریم که آرشیو ملی معمولا این خصوصیات را دارد. همه این اطلاعات با زحمت، صرف بودجه کلان و انتقال اوراق نهایی به آرشیو ملی تهیه می‌شود.

او گفت: اگر از صدر تا ذیل اهمیت‌های دانشی، سرمایه‌ای و گنجینه‌ای در آرشیو ملی به مردم توضیح داده شود بدون تردید همه خواهان کمک و تقویت این آرشیو هستند.

اطلاعات دورن اسنادی باید به جامعه سرازیر شود


معاون مرکز اسناد ادامه داد: آنچه که تاکنون هنوز جا دارد که به چرخه دانشی مردم وارد شود اطلاعات درون اسناد است. اگر اطلاعات درون اسناد به جامعه سرازیر شود نه تنها در حوزه دانش که در حوزه‌های مختلف ادبی، سیاسی و اقتصادی یک زمینه جامع پژوهشی به دست می‌آید.

«یوسفی‌فر» دریافت اسناد از دستگاه‌های دولتی را در وضعیت کنونی خوب ارزیابی کرد و گفت: با این وجود یک چالش عظیم فراروی ماست که یک جنبه هشدارانه نیز دارد. امروز سازمان اسناد در یک مرحله انتقالی از نظر شیوه کار است. عصر الکترونیک در مکاتبات و بروکراسی مردم آغاز شده است. امروز ما آخرین مجموعه‌های بایگانی و سخت‌کاغذی را تحویل می‌گیریم.

عمر کاغذ رو به پایان است، به عصر الکترونیک رسیده‌ایم


وی ادامه داد: به زودی این جنبه مهم میراثی ما به پایان می‌رسد و عصر دریافت اسناد الکترونیک آغاز می‌شود. بنابراین لازم است با انعطاف زیاد علاوه بر اینکه برخی جمع‌آوری‌ها باید انجام شوند به سرعت وارد دوره اسناد الکترونیک شویم چون برخی رویه‌ها در حال تغییر هستند و حتی دریافت اسناد کاغذی به مرور در حال حذف شدن است.

این کارشناس مرکز اسناد با ابراز امیدواری از توجه دستگاه‌های دولتی به اسناد خود افزود: شمار زیادی از پرونده‌ها هنوز به چرخه سرویس‌دهی وارد نشده‌اند. امیدواریم هر چه سریع‌تر این اسناد نیز آرشیوی شوند.

به گزارش ایسنا، در حالیکه روز اسناد ملی و میراث مکتوب در تقویم رسمی کشور 19 اردیبهشت ماه ثبت شده است، اما این روز در سازمان اسناد کشور یک روز زودتر برگزار شد، علت این اتفاق به گفته‌ی شهرام یوسفی‌فر، سفر رضا صالحی امیری - رئیس کتابخانه و مرکز اسناد - عنوان شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲