پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۶۳۳۷
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
در مراسمی نشان جدید شبکه مستند سیما رونمایی و ویژه برنامه‌های نوروزی این شبکه که دست پری برای این ایام دارد، معرفی شد.



دیباچه:

مراسم رونمایی از نشان جدید شبکه مستند و معرفی ویژه برنامه‌های نوروزی سه‌شنبه 18 اسفند با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند و اهالی رسانه برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی قاسمی مشاور هنری سازمان صدا و سیما، ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید، مختار هوشنگی مدیر تامین و پخش، علیرضا نوروزی مدیر مالی، سمیه عقبایی مدیر اطلاعات و برنامه ریزی، احسان محمدنژاد مدیر فنی و فاطمه پیروزی مدیر آرشیو نیز حضور داشتند.

تاجیک در نشست خبری با اشاره به اینکه در ۲۶ اسفند ماه همزمان با پنج سالگی شبکه مستند، بسته گرافیکی شبکه نیز دچار تغییر می‌شود، اظهار کرد: «ما به جای اینکه با برگزاری مراسمی، به تحمیل هزینه برای سازمان بپردازیم، این مراسم کوچک را برگزار می‌کنیم و هزینه‌ها را برای تولید مستند می‌گذاریم.»

در ادامه قاسمی درباره تغییر لوگوی شبکه مستند توضیح داد: «تغییرات گرافیکی یکی از اولویت‌های دوران جدید در سازمان صداوسیما است و مباحث گرافیکی به شدت جدی گرفته می‌شود. بنابراین شبکه‌ها در این زمینه با تغییراتی روبرو شده‌اند. درباره نشان شبکه مستند نیز برخی آن را کپی نشان شبکه نشنال جئوگرافیک می‌دانستند. گرچه در این عرصه، شباهت فرم‌ها ناگزیر است اما به خاطر یکسان بودن ماموریت‌ها هر دو شبکه، منتقدان این ایراد را بیشتر بر شبکه مستند وارد می‌دانستند.»

وی افزود: «طرح جدید توسط سیدامین اسکندری که در حوزه موشن گرافیک فعال است، طراحی شده و صرفا لوگویی چاپی نیست، بلکه مناسب فضای تلویزیونی طراحی شده است.»

تاجیک نیز تصریح کرد: «فرم شبکه برای من خیلی مهم است. ما جزو اولین شبکه‌هایی بودیم که پخشمان عریض و 16 به 9 شد. لوگو نیز دغدغه من بود و با توجه به انتقادات به فرم شبکه، طرح‌های زیادی زده شد، خدمت اساتید مختلفی رسیدیم و در نهایت به این لوگو تلویزیونی رسیدیم.»

تغییر نشان و بسته گرافیکی و آغاز پخش HD از 26 اسفند ماه

مدیر شبکه مستند تأکید کرد: «ما از بین طرح ها، یک طرح را پذیرفتیم که آن مورد قبول معاون سیما و ریاست سازمان قرار گرفت. این نشان، موشن‌دار خواهد بود و از ۲۶ اسفند بسته گرافیکی شبکه نیز همزمان با تغییر لوگو، عوض می‌شود.

وی درباره ارتقای کیفیت پخش شبکه نیز توضیح داد: «شبکه از ۲۵ اسفند ماه برای مخاطبان تهران HD می شود و پخش SD در کشور ادامه خواهد داشت. پس از آن با گذشت چند ماه و اطلاع‌رسانی دقیق برای همه مردم، سال آینده شبکه مستند در کل ایران به صورت HD پخش خواهد شد.»

چهار مجری برنامه تحویل سال را اجرا می‌کنند

تاجیک زمان روی آنتن رفتن برنامه تحویل سال شبکه مستند را از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح روز یکشنبه اول فرودین 95 معرفی و بیان کرد: «این برنامه ۴ مجری دارد که نازنین پیرکاری، الهام عادلی، ابوالفضل توکلی و شهریار عظیمی از جمله آنها هستند.»

در ادامه ناصری در معرفی تولیدات جدید شبکه مستند به عنوان ویژه برنامه های نوروزی گفت: ««هنر دستان» در 13 قسمت 10 دقیقه ای برای پخش آماده شده که به صنایع دستی سنتی و بومی ایران که بر اثر تهاجم فرهنگی و تاثیرات منفی مصرف گرایی رو به فراموشی و نابودی است، می‌پردازد. «میراث ایران» در دو قسمت نیز باستان شناسی های صورت گرفته در ایران و اسرار و ناگفته های تاریخی را بیان می‌کند و صرفا به تصویر کشیدن مناطق باستانی نیست بلکه به چالش در این زمینه می‌پردازد.»

دیباچه-شبکه مستند


وی ادامه داد: ««ماریا» به کارگردانی مهدی بمانی، درباره خرسی است که در کودکی مادرش را از دست میدهد و مردی در تاجیکستان به مدت 23 سال او را بزرگ می‌کند. این مستند روابط عاطفی بین این دو را نشان می‌دهد. مجموعه «رو به زندگی» نیز در 5 قسمت 20 دقیقه ای با نگاه گردشگری تولید شده و سراغ وضعیت معماری روستاهای بی نظیر ایرانی می‌رود و به روستاهای دیده نشده‌ای می‌پردازد که میتواند مقصد گردشگری باشند.»

مدیر گروه تولید یادآور شد: ««عمو اوغلی» در یک قسمت 60 دقیقه‌ای، به معرفی برادران عمو اوغلی از تولیدکنندگان مطرح و شناخته شده فرش دستباف ایرانی می‌پردازد و نگاهی به تولید و صنعت فرش ایرانی دارد. «سپیدار» به کارگردانی هوشنگ میرزایی زندگی یک مهندس مجتهد است که پس از سال‌ها اقامت در آمریکا به زادگاهش نیشابور برگشته و با چوب درختان، مسجدی زیبا و چوبی می‌سازد. این مستند به بررسی یک فضای سبز ایجاد شده و همچنین استفاده از چوب تزئینی درختان در جهت ساخت عبادتگاه مذهبی و ایجاد یک منطقه توریستی و گردشگری می‌پردازد.»

ناصری افزود: «مجموعه «ترین‌ها» نیز به ترین های مختلف در موضوعات گوناگون می‌پردازد و هر قسمت از آن یک عنوان دارد و نام مجموعه جدید دیگر ما «هیجان» است. هیجان بخشی از زندگی و یکی از مشخصات بارز و ظاهر جوانان به حساب می‌آید. این مستند به انواع هیجان در دوره جوانی می‌پردازد. هیجان‌های مثبت و منفی و راه هایی که می‌تواند آن را در خدمت اهداف جوانان قرار بدهد و نگاهی علمی و اجتماعی به این موضوع دارد.»

در ادامه هوشنگی با اشاره به تأمین مستندهای جدید داخلی و خارجی برای پخش در نوروز، گفت: «ما با حساسیت خاصی به انتخاب مستندها پرداختیم و قالب آنها آثاری هستند که مردم خواسته‌اند و دوست داشته‌اند. به عنوان مثال قسمت های جدیدی از مستند «استارت» در نوروز روی آنتن می‌رود. امسال در عید مستند تحسین شده «راننده و روباه» به کارگردانی آرش لاهوتی برای اولین بار پخش می‌شود. ما برای پخش این آثار یا آنها را بدون حذفیات روی آنتن می‌فرستیم و یا در صورت لزوم دخل و تصرف، پس از هماهنگی با مستندسازان تغییرات را اعمال می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «از مستندهای جذاب دیگری که در عید پخش می‌شوند، می‌توان به مستند خارجی و هنری «غارکن»، «شاه جهان» ساخته حسن نقاشی و «من می‌خوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی اشاره کرد. ما برای چینش این جدول پخش، جلسات متعددی با مدیریت شبکه داشتیم و چند بار آن را تغییر دادیم؛ البته تغییر کنداکتور ۱۶ روزه کار بسیار سختی بود. همچنین ما برای انتخاب مستندها به کیفیت اچ دی و وضوح بالای تصویر تاکید داشتیم.»

سیدامیر اسکندری طراح نشان جدید شبکه نیز در بخش پایانی این نشست درباره ویژگی‌های این نشان توضیح داد: «نشان جدید، بر اساس نوشته کلمه «مستند» طراحی و اجرا شده است و از دو بخش زرد رنگ که حالتی گرافیکی از کلمه مستند و بخش طوسی رنگ که آیینه‌وار تکرار شده تشکیل شده است. در این نشان علامت «بی نهایت» مستتر است. این تکرار باعث به وجود آمدن سه دایره شده است که معرف سه نقطه موجود در کلمه مستند است.»

وی افزود: «در همین حال حرف «م» در تایپوگرافی، طرح بخشی از همین دوایر است که باعث یکسان‌سازی بصری در لوگو و تایپوگرافی شده است. این اِلِمان گرافیکی علاوه بر حرف م، با چرخشی ۹۰ درجه به صورت علامت سوال درآمده که سرچشمه تولید مستند های گوناگون است.»

این گرافیست با اشاره به حساسیت‌های فراوان مدیریت شبکه یادآور شد: «لوگو به صورت قرینه طراحی شده که باعث تعادل و ایستایی است و طراحی آن بر اساس اصول شبکه تلویزیونی انجام پذیرفته و در آن اِلِمان‌های مجزا، فضاهای معکوس، محتوی و رنگ‌بندی تلویزیونی رعایت شده تا به بهترین وجه ممکن بر روی صفحه تلویزیون خودنمایی کند.»

اسکندری خاطرنشان کرد: «انتخاب رنگ شبکه و لوگو بر اساس روانشناسی رنگ انجام گرفته که بر پایه آن رنگ زرد منتقل‌کننده حس مثبتاندیشی، وضوح و گرمی است و از آن سو رنگ طوسی، تعادل و آرامش را منعکس می‌کند.»

آنا نوشت: تاجیک مدیر شبکه مستند نیز در سخنانی گفت: همکاران من برای طراحی این جدول پخش زحمت زیادی کشیدند و تولیدات بسیاری از شبکه مستند، برای اولین بار در نوروز روی آنتن می‌رود. از اهالی رسانه و مخاطبان می‌خواهم جدول پخش نوروز شبکه مستند را قضاوت کنند و به مقایسه آن با نوروز سالهای گذشته بپردازند.

وی تصریح کرد: «ما برای مستندهای زیادی مراسم رونمایی گرفتیم اما فرصت این کار برای آثاری که در نوروز روی آنتن می‌روند، وجود نداشت. من برای احترام به مستندسازان که صاحبان اصلی شبکه هستند، از دوستانی که فرصت رونمایی آثارشان نبود نام می‌برم. مستند «رو به زندگی» به کارگردانی بابک بهداد، «عمو اوغلی» ساخته علی جلالی، «هنر دستان» به کارگردانی علی نجف پور، «ماریا» ساخته مهدی بمانی، «سپیدار» و «عیدانه» آثار هوشنگ میرزایی، «میراث ایران» به کارگردانی پژمان مظاهری پور، «ترین ها» به تهیه کنندگی سیدرامین موسوی ملکی، «نقش جان» ساخته رضا رشیدیان، «دسترنج» اثر مجتبی شاهسوند، «روستای سرخ» به کارگردانی محمدرضا احمدی، «هیجان» به تهیه کنندگی بهرور مفید و «همسفر» ساخته محمد مقنی باشی جزو آثاری هستند که فرصت رونمایی از آنها وجود نداشت.»

مدیر شبکه مستند در پایان گفت: «مستندی درباره حواشی فوتبال ایران و امریکا به کارگردانی زنده یاد ابراهیم اصغرزاده نیز برای پخش در ۱۰ فروردین در نظر گرفته شده است. همچنین چهار قسمت جدید از مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» نیز در هفته دوم نوروز روی آنتن می‌رود.»
برچسب ها: شبکه مستند ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲