پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۵۱۸
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۰۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
آرش صمیمی آهنگساز و نوازنده فلوت است که تاکنون صدای سازش در آلبوم های بسیاری به گوش رسیده است .این موسیقی دان از سال 64 نواختن فلوت را آغاز و از سال 69 به طور رسمی در ارکستر رادیو کرمانشاه نوازندگی کرده است. به گفته خودش، با تاثیر از صدای فلوت زنده یادان عماد رام و خسرو پیشکاری این ساز را انتخاب کرده است. آنچه می خوانید گفت وگوی ما با این نوازنده و آهنگساز است.

 اختصاصی دیباچه:

*فلوت درموسیقی پاپ ایرانی چه جایگاهی دارد و به نظر شما نقش فلوت در آثار ایرانی کم رنگ نشده است؟

نقش فلوت در آثار پاپ در دهه 50 تا اواسط دهه 80 یعنی حدود 30 سال به شکل کلیدی و یکی از ارکان ارکستر پاپ بشمار می رفت، اما به علت رواج موسیقی الکترونیک وسمپلهای متعدد نه تنها فلوت بلکه سازهای زنده دیگر نیز در ارکستر پاپ جای خودشان را به تعدادی اصوات الکترونیکی و بی هویت دادند.

*تفاوت فلوت ایرانی و فلوت کلاسیک چیست؟

فلوت به طور کلی یک ساز کلاسیک است وبرای موسیقی کلاسیک و غربی طراحی شده است، اما در حدود 50 سال پیش نابغه ای به نام عماد رام در موسیقی ایران ظهور کرد که مدل باروک این ساز را 40 سالی است که نه تولید ونه ساخته می شودرا با چیره دستی در اختیار موسیقی ایرانی قرار داد و فواصل ربع پرده را به زیبایی هرچه تمام تر اجرا کرد، این مدل فلوت که به آن ایریش فلوت( فلوت ایرلندی)یا فلوت هشت کلیده نیز می گویند. در ایران به فلوت عماد رامی یا روم کلید ( نصفه کلید)معروف شد. فلوت ایرانی بعدها در ارکستر گلهای رادیو توسط زنده یاد سیروس حدادی و عماد رام به بهترین شکل نواخته شد وفلوتی که در برخی از کارهای قدیمی مثلا سه گاه یا بیات ترک اجرا می کند اکثرا صدای ساز سیروس حدادی است.

*شما خودتان آموزشگاه موسیقی دارید که علاقه مندان به این حوزه به سراغ شما بیایند؟

آموزشگاه شخصی ندارم، امادر غرب تهران و مهرشهر کرج در دو آموزشگاه تدریس می کنم.

*سقف آرزوهای آرش صمیمی در این حوزه تا کجاست؟

آرزوهای یک نوازنده و موزیسین هیچگاه سقف ندارد.چون موسیقی دریاییست بیکران و نمی توان برایش سقف و محدودیت گذاشت.

دیباچع 6


*به فکر نوآوری در کارتان هستید؟

قطعا و همیشه به این فکر بودم. اگر غیر از این بود شیوه زنده یاد عماد رام را پس از چهل سال احیا نمی کردم.

*نوازندگان ما با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

بزرگترین مشکل نوازندگان در ایران مشکل اقتصادی است. کمبود ارکستر های دولتی که به هنرمند حقوق ماهیانه بدهند. بزرگتری مشکل در موسیقی ایران بی توجهی و بی مهری مسئولان به این هنر است.

*الگوی خاصی در این حرفه دارید؟

الگوی نوازندگی فلوت برای من شادروان استاد عماد رام است و در نی نوازی استاد محمد موسوی و استاد محمد علی کیانی نژاد است.

*به نظر شما نوازندگی به عنوان یک شغل محسوب می شود؟

نه اصلا به هیچ وجه. در ایران به هیچ عنوان هیچگونه پشتوانه و حمایت دولتی نداریم.

*آیا دستمزد نوازنده ها باتوجه به مسئولیت آنها مبلغ چشمگیری است؟

متاسفانه به علت مشکلات مالی نوازندگان وعدم حمایت از این گروه، هنرمندان موسیقی ما با هر دستمزدی هرچند کم مجبور به کار هستند، چون باید زندگی کنند.

*قبل از اجرای کنسرت چقدر به کارتان و واکنش مردم فکر می کنید؟

خیلی زیاد.. برای من مهم ترین قشر و مخاطب، مردم عادی هستند و معتقدم هنرمند باید مردمی و برای مردم کار کند. یک رای که شنونده عادی به من می دهد به مراتب برایم زیباتر از صد رای شنونده خاص است.

دیباچه77


*در مورد نحوه آشنایی تان با امید حاجیلی برایمان بگویید؟

امید حاجیلی را از زمانی که 20ساله بودند می شناسم. قبل از اینکه ایشان وارد عرصه خوانندگی شوند کارهای زیادی باهم در این حرفه انجام دادیم و چند آلبوم باهم کار کردیم. بعد از وارد شدن امید به جرگه خوانندگان در گروه ایشان ساز می زدم.اخلاق و رفتار امید حاجیلی همان امید 15 سال پیش است وهیچ وقت به خاطر محبوبیتی که به واسطه خوانندگی کسب کرد مغرور نشد و با افتخار در کنارش تا هروقت که بخواهد خواهم نواخت.

*به جز امید حاجیلی با چند گروه دیگرهمکاری کرده اید؟

بیشتر عمر هنری مندر استدیو و ضبط گذشت وکمتربه اجرای زنده پرداختم. چند کنسرت با ارکستر مجلسی چکاوک و گروه سنتی آزاد میزاپور در سالهای اخیر فعالیت کردم. درسالهای گذشته نوازنده فلوت در ارکستر شادروان منوچهر طاهر زاده آهنگساز و خواننده خوش صدا و خوش ذوق بودم که ترانه معروف پاییز از کارهای شاخص ایشان در قبل از انقلاب است که بعدا با صدای خودش در دهه 70 بازخوانی شد.

*از نحوه برگزاری کنسرت های امید حاجیلی این موضوع به خوبی مشهود است که ایشان انسان شادی هستند، روحیه ایشان چقدر به سایر نوازندگان کمک می کند؟

بسیار زیاد ... واقعا با وجود امید و انرژی سرشارش  وی ماهم شارژ می شویم. مثلادر کنسرت اخیر ما در شیراز من واقعا خسته بودم و نیاز به استراحت داشتم، اجرای اول امید تمام خستگی را از من دور کرد وبا قدرت دو برابر روی استیج ظاهر شدم.

*آرش صمیمی چقدر به شاد بودن اهمیت می دهد؟

بیشتر دوستان من را به عنوان یک انسان خنده رو، شاد وخوش مشرب می شناسند.

دیباچه2


*چرا نوازندگان به صورت ایستاده ساکسفون می زنند؟

چون در حالت نشسته دیافراگم جمع تر و بسته تر می شود و نفس کمتر در ریه ها ذخیره می شود. به عقیده من با کارهای امید حاجیلی نمی توان نشست و ساز زد. چون این مدل کارها نیاز به انرژی بیشتری دارد و حالت نشسته حس خوبی به من و مخاطبانم نمی دهد.

*از موزیک دیگران هم در کارتان ایده می گیرید؟

بسیار زیاد. اما گاهی شبیه همان موزیک شده است، که از ادامه دادن آن صرف نظر کردم.

*چرا می گویند ساکسفون سازی است که رساتر از دیگر سازها است؟

من این موضوع را تا به امروز نشنیدم. ترومپت چند برابر ساکسفون صدا دارد و می توان گفت برتری ساکسفون به سایر سازهای بادی در ارکستر پاپ سولیت و تکنواز بودن این ساز است. به عقیده من سلو ساکسیفون در کنسرت بسیار رمانتیک است.

*مردم شما را به عنوان یک تنظیم کننده می شناسند یا یک آهنگساز؟

مردم من را به عنوان تنظیم کننده می شناسند.

*جایگاه ساکسفون در موسیقی ما کجاست؟

چند سالی است که جایگاه ویژه ای در دنیای موسیقی باز کرده است. فکر می کنم دلیل این موضوع به خاطر صدای شاد، اکشن و رمانتیک بودن این ساز است که مورد توجه قرار گرفته است.

*چه زمانی وارد دنیای تنظیم کنندگی شدید؟

از سال 75 به صورت جدی وارد این حرفه شدم.

*آهنگ ها را برچه اساسی تنظیم می کنید؟ اصولا تنظیم کنندگی کار سختی است؟

برای تنظیم یک اثر باید هارمونی و علم این کار را آموخته باشید. اینکه پشت کیبورد بنشینی و چند ریتم وصدارا کنار هم قرار دهی و بگویی تنظیم کرده ام، این اسمش تنظیم کردن نیست. اپراتور کامپیوتر با تنظیم کننده که برای ارکستر پاراتیتور می نویسد و زحمت می کشد بسیار متفاوت است. امروزه تنظیم کنندگی با وجود کامپیوتر های موجود یک کار روز مره برای برخی شده است وهمه در این راه وارد شده اند . اگر علمی پیش برویم تنظیم کردن کار بسیار سخت و بسیار سلیقه ای است.

دیباچهههههه


*پس با این نظر که بیشتر تنظیم کنندگان ما علم موسیقی را ندارند و فقط اپراتور هستند، موافقید؟

من بر سر صحبتم هستم وهمان طور که در بالا عرض کردم جای اپراتور وتنظیم کننده در موسیقی ما عوض شده است . با نرم افزارهایی که در بازار موجود می باشد شماهم اگر سعی کنید می توانید آهنگ ساده ای بسازید و چهار ریتم را کنار هم بچینید و بگویید تنظیم کرده اید. بقول استاد فریدون شهبازیان بیشتر موسیقی های اخیر و به اصطلاح به روز ما، شانسی و تصادفی به وجود می آید و شانسی هم تنظیم می شود. البته گاهی به طور اتفاقی ملودی زیبایی به وجود می آید، اما در تنظیم نامناسب و نادرست از بین می رود.

*برطبق تجربه ای که در این راه که در این راه دارید فکر می کنید مردم عادی چطور تنظیمی را می پسندند؟آیا مردم عادی هم دید حرفه ای نسبت به این موضوع دارند؟

متاسفانه سلیقه و درک مردم از موسیقی و نحوه گوش کردن به موسیقی در وجودشان تغییر کرده است وهمه به قولی غرب زده شده اند.موسیقی الکترونیک جای موسیقی فاخر و زیبای زنده را گرفته است و سلیقه مردم در حال حاضر موسیقی الکترونیکی است.

*در مورد فعالیت هنریتان بگویید برنامه شما برای آینده چیست؟

درگیر تنظیم یک آلبوم سنتی هستم.

*با چه خوانندگانی در حرفه آهنگسازی و تنظیم کار کرده اید؟

من چون سالها با صدا وسیما فعالیت کردم. بیشتر کارهای من توسط خوانندگان سازمان اجرا شده که بالغ بر 157 اثر در آرشیو رادیو است. از این اسامی می توانم جمال الدین منبری، جمشید عزیز خانی، خبات مولوی در موسیقی کردستان و مهدی یراحی و.. اشاره کنم.

*بزرگترین گله آرش صمیمی از تنظیم کنندگان چیست؟

بزرگترین گله من به عنوان تنظیم کننده از نوازنده ها این است که بیشتر مطالعه کنند و حداقل نت کار را بنویسند و آنقدر به کامپیوتر تکیه نکنند.

*حرف آخر؟

موسیقی ناب و موسیقی ایرانی ما روبه زوال است پس به موسیقی ایرانی بپردازیم. ایرانی بنوازیم و بسازیم و تنظیم کنیم. به اندازه کافی موسیقی خواننده های تاریخ مصرف دار را تحویل جامعه هنری دادیم. بیاییم فرهنگ خودمان را به روز کنیم و موسیقی بیگانه ای که برای ما نیست را به زور به مردم تحمیل نکنیم.

*نطرتان را درباره اسامی زیر کوتاه بیان کنید؟

1 عماد رام: تکرار نشدنی

2 امید حاجیلی:پیوسته و با سرعت روبه جلو

3:مردم: سرمایه های هنرمندان

4 بهروز صفاریان: بسیار خوش ذوق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲