شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۶۶
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۷ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

دیباچه -زهرا فرود: "حسین صفارزادگان" کارگردان انیمیشن سینمایی" ببعی قهرمان " معتقد است: اگرچه انیمیشن‌های داخلی در مقایسه با تولیدات بین المللی در سطحی پایین‌تر قرار دارند، اما توان رقابت آن‌ها با تولیدات خارجی غیر قابل انکار است. همچنین صنعت انیمیشن کشور با توجه کافی به زیر ساخت‌های اساسی می‌تواند به عرصه‌های موفقی از تولیدات فاخر دست یابد و ساخت انیمیشن‌های ماندگار در بین تولیدات خارجی عرض اندام کند. صفارزادگان می‌گوید:انیمیشن سینمایی "ببعی قهرمان"با فضایی متفاوت از مجموعه تلویزیونی خود در چهل و دومین فجر سینمای ایران به نمایش درخواهد آمد.

نسخه تلویزیونی

"حسین صفارزادگان "کارگردان انیمیشن سینمایی" ببعی قهرمان" که با همکاری "میثم حسینی" کار تولید این انیمیشن را برعهده داشته به خبرنگار دیباچه گفت: ماجرای انیمیشن سینمایی" ببعی قهرمان "که در جشنواره اکران خواهد شد بدنبال نسخه تلویزیونی آن نیست. البته با حفظ شخصیت‌های اصلی خود یعنی ببعی و ببعو و پدر و مادر، با فضا و داستانی کاملا جدید در گروه سنی کودک و نوجوان پا به سینما‌ها خواهد گذاشت. در واقع در این اثر ما شاهد حضور چند شخصیت جدید دیگر به داستان هستیم که سعی می‌کنند به شخصیت ببعی که حالا چند سالی بزرگتر از سریال تلویزیونی خود به نظر می‌رسد کمک کنند و یک تیم خوب را تشکیل دهند.

نسخه تلویزیونی

او افزود: انیمیشن، یکی از قسمت‌های سینمایی در حال رشد کشور است که می‌تواند تاثیرات بسیاری بر کودکان و نوجوانان داشته باشد. در واقع سینمای امروز کشورمان تشنه انیمیشن و کار برای کودک است، از این بابت تیم ما به نوبه خود در مسیر تولید انیمیشن" ببعی قهرمان" تلاش کرده تا با هدف قرار دادن این گروه سنی به جذب هر چه بیشتر مخاطب بپردازد. در کل نباید از این موضوع غافل شد که کودک در سینما هدف بسیار مبارکی است، هم از نظر جمعیت مخاطب و هم عرصه‌ای که خالی از محتوای داخلی است، پس در اینصورت نیاز است سرمایه گذاری و توجه بیشتری به این حوزه اعمال گردد؛ حال اینکه سینمای کشور به لحاظ تولیدات انیمیشن تا چه حد می‌تواند از ساخته‌های فاخر برخوردار باشد، بستگی به گذشت زمان دارد. به عبارتی از آنجا که سینمای انیمیشن ما به لحاظ تجربه در پخش و مخاطب سنجی هنوز در اول راه است، از این رو می‌توان مدعی بود که این گونه سینمایی برای قرار گرفتن روی سکوی تولیدات فاخر نیازمند زیر ساخت‌های اساسی است.

نسخه تلویزیونی

"صفارزادگان" درباره مهمترین شاخصه انیمیشن سینمایی "ببعی قهرمان" اظهارداشت: "انیمیشن ببعی قهرمان" در چندین بخش شاخصه‌های قابل تامل دارد؛ اول اینکه در تولید از پایه مجموعه تلویزیونی خود بهره گرفته و برای اولین بار است که یک انیمیشن به این ترتیب به بازار و آینده برندینگ خود می‌پردازد. دوم اینکه گرافیک و دیزاین پروژه در قدم اول مخاطب را جذب خواهد کرد و سعی کرده ایم در این اثر با تمام محدودیت‌های تولیدی و اقتصادی به مقوله تصویرسازی و مبحث هنری اهمیت بدهیم تا کمبود‌های دیگر را جبران کنیم و سوم اینکه قصه این انیمیشن و ماجرا‌های آن بر پایه "امید و تلاش" پی ریزی شده اند، به گونه‌ای که احساس خوبی را به مخاطب منتقل خواهد کرد؛ البته ناگفته نماند که سرعت تولید "ببعی قهرمان"به نسبت رغیبان خود در کمترین حد ممکن صورت گرفته یعنی در طول ۳ سال از ایده تا پایان تدوین به نتیجه رسیده است.

نسخه تلویزیونی

او در پاسخ به این سوال که چقدر از سهم روایی کار "ببعی قهرمان" بر دوش موسیقی آن است افزود: ساخت موسیقی این انیمیشن بر دوش" پویا صفا "بوده و او با تلاش چند ماهه و شبانه روزی خود سعی کرد تا یک اثر منحصر به فردی را برای این کار رقم بزند؛ در واقع موسیقی در این اثر همچون خونی است که جریان آن حیاتی است، با این حساب با حدود ۸ کلیپ موزیکال و موسیقی متن به هم پیوسته شده، سعی کردیم ریتم انیمیشن پر تکاپو شود و روایت قصه برای مخاطب جذاب و قابل هضم گردد.

نسخه تلویزیونی

"صفارزادگان" بابیان اینکه مهمترین وجه تمایز ببعی سینمایی و تلویزیونی در فضای داستانی و همینطور گروه سنی مخاطبان آن است ادامه داد: در" ببعی قهرمان " که در جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد با تلاش نویسنده اثر، آقای اخوان سعی شده در زیرلایه متن فیلمنامه، مفهوم تلاش و امید بسیار تکرار شود تا بواسطه آن به مخاطب کودک و نوجوان احساس حرکت و پویایی منتقل گردد. همینطور ارتباط بین نسل کودک و والدین با تمام احترام و تاثیرگذاری بر هم و نیز حمایت افراد یک اجتماع برای رشد و پیشرفت جامعه نیز از دیگر مباحثی است که در این کار به آن‌ها پرداخته شده است.

 او در پاسخ به این سوال که با تولید سینمایی "ببعی قهرمان" ساخت تلویزیونی آن متوقف خواهد شد گفت: با پخش سینمایی انیمیشن" ببعی قهرمان احتمالا جهشی در برند این اثر و بازیابی مخاطبان آن اتفاق خواهد افتاد، پس در نتیجه تولیدات در برند ببعی باید ادامه پیدا کند. البته که مجموعه جدیدی از ببعی با تکنیک سه بعدی و الهام گرفته از نسخه سینمایی آن در حال ساخت برای پخش از تلویزیون است.

نسخه تلویزیونی

" صفارزادگان" در پایان در ارتباط با وضعیت انیمیشن کشور در مقایسه با تولیدات بین المللی خاطرنشان کرد: انیمیشن کشور ما با سطح جهانی در اروپا و کشور‌هایی هم رده و امریکای شمالی و شرق آسیا فاصله زیادی دارد. اما نکته قابل توجه این است که ما توانایی رقابت داریم و در کل بازار بین المللی این عرصه به سطوح مختلف کیفی نیاز دارد. به‌هرحال اگر با پروژه‌های سنگین هالیوودی مقایسه نشویم بهتر است، چون بودجه، زمان تولید و زیرساخت از مقوله‌های بسیار مهمی هستند که ما تا حدی در مواجه با آن‌ها با چالش روبرو هستیم، ولی اگر از انیمیشن‌های داخلی مشابه کشور‌های اروپایی و حتی حوزه خلیج فارس حمایت صورت بگیرد به نقطه‌های دست نیافتنی خود در حوزه پویانمایی نزدیک خواهیم شد.

امروز که با شما صحبت می‌کنم بسیاری از نیرو‌های داخلی ما به کمپانی‌های درجه یک جهانی ورود پیدا کرده اند و این نشانگر توانمندی انیمیشن کشور ماست و البته جای ناراحتی نیز دارد که نیاز است پیرامون آن تمهیدات اساسی اخذ گردد.

سریال «ببعی» یکی از آثار پرمخاطب شبکه پویاست که نسخه سینمایی آن با نام" ببعی قهرمان" به تهیه کنندگی "محمد مهدی مشکوری" در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد همچنین این انیمیشن پس از ۲ فیلم «فهرست مقدس» و «پسر دلفینی» سومین انیمیشن سینمایی است که در سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده و در۱۹ بهمن سانس چهارم اکران خواهد شد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳