شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،"جواد قامتی" از بازیگران عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون بوده که این شب ها با سریال "آتش و باد" به کارگردانی "مجتبی راعی "و تهیه کنندگی" حسن نجاریان" از شبکه سوم سیما با مخاطبان در ارتباط است.او که بعد از بازی در فیلم سینمایی " پوست" ساخته "برادران ارک" نقش آفرینی در آثار دیگری همچون" ملاقات خصوصی" ساخته "امید شمس "و "در آغوش درخت" به کارگردانی "بابک خواجه پاشا "را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است،با حضور در مجموعه هایی چون "جلال" و "روزهای بی قراری" تجربه بازی در تولیدات تلویزیونی را نیز برای خود رقم زده است .

گاهی فکر می کنم باید حرفه ی بازیگری را رها کنم/ برای ایفای شخصیت «پایدارخان» ابتدا پایدارخانِ وجودم را بیدار کردم!

"قامتی " که این شبها با نقش" پایدار خان" در سریال "آتش وباد" از شبکه سوم سیما میهمان خانه های مردم است می گوید: این سریال از قسمت ۲۵ به بعد با تدوین خوبی که روی آن اعمال شده، می تواند در مقابل قسمت‌های پیشین خود عرضه اندام کند .

"جواد قامتی" بازیگر نقش" پایدارخان" در سریال "آتش وباد" به خبرنگار دیباچه گفت : قطعیت حضور من در سریال" آتش باد " به زمانی باز می‌گردد که مشغول بازی در فیلم سینمایی" پوست" ساخته "بهمن و بهرام ارک" بودم و در آن پروژه، باب آشنایی با "حسن نجاریان "تهیه‌کننده "مجموعه" آتش وباد "که برای مدت کوتاهی به عنوان جانشین "محمدرضا مصباح" در عرصه تهیه‌کنندگی فیلمِ "پوست "حضور داشتند، ایجاد شد و همین امر، زمینه معرفی بنده به "مجتبی راعی " کارگردان مجموعه "آتش و باد " و نقش آفرینی در کالبد شخصیت پایدار خان را برایم رقم زد. و از آنجا که معاشرت با انسان های شریف به زندگی هر آدمی عمق و عرض می بخشد، بنابراین از حضور در این مجموعه بسیار خوشحالم چرا که در مسیر بازی در "آتش وباد" تجربه فراموش نشدنی دیگری را از بودن در کنار آدم های شریف همچون "مجتبی راعی"کارگردان و حسن نجاریان ،تهیه کننده سریال بدست آوردم ،تجربه ای که با همه کم کاستی ها ،ثبتش در کارنامه کاری، برایم مسرت بخش است .

گاهی فکر می کنم باید حرفه ی بازیگری را رها کنم/ برای ایفای شخصیت «پایدارخان» ابتدا پایدارخانِ وجودم را بیدار کردم!

او افزود : حضور عوامل و بازیگران حرفه ای و با تجربه در کنار پشتوانه عظیمی که هر کدام از این افراد در مسیر خَلق شخصیت‌های مختلف و پردازش آنها داشته اند، از مهمترین شاخصه ای بود که رِغبتم را برای بودن در سریال" آتش وباد" و ایفای نقش "پایدار خان" دو چندان کرد.

"قامتی" گفت : « آتش و باد » به لحاظ سبک و سیاق، موضوعی و روایی در طبقه آثار سنگین محسوب می‌شود که تولید آن هزینه‌های بسیاری را طلبید. همچنین از آنجا که ساخت این مجموعه با شیوع کرونا همزمان بود، از این رو بر سختی و چالش های مسیر ساخت این مجموعه که سبقه تاریخی دارد افزود.البته عدم امکان جابجایی در لوکیشن های مختلف به جهت از دست دادن فصل ها ،کمبود امکانات مالی که گاهی گریبانگیر این پروژه بود و آن را به تعطیلی کشاند، از جمله مباحثی هستند که نتیجه سوء خود را در کار اعمال کردند به گونه‌ای که این موارد در برخی بخش‌های کار کاملا محسوس هستند.

این بازیگر تصریح کرد : کارکردن در تولیدات تاریخی از جمله "آتش و باد "که سابقه تاریخی دارند پرچالش است؛ چرا که نوع پوشش ها، گریم‌های سنگین و پرتکرار که البته با فاکتور گرفتن از مباحث دیگر که مختص به آثار تاریخی است، مهمترین چالش‌های این گونه آثار محسوب می‌شود و علی رغم همه آن سختی ها و حتی این موضوع که گاهی به واسطه زمان مجبور بودیم در فصل تابستان پوشش زمستانی داشته باشیم و یا بالعکس، از بازی در آتش و باد بسیار لذت بردم هر چند از خروجی کارچندان راضی نیستم.
ولی در نهایت از آنجا که همه عوامل و تیم سازنده عاشقانه و دوشادوش هم مسیر تولید را سپری کردند از کلیت کار خرسندم.

گاهی فکر می کنم باید حرفه ی بازیگری را رها کنم/ برای ایفای شخصیت «پایدارخان» ابتدا پایدارخانِ وجودم را بیدار کردم!

او "اظهار داشت: ساخت آثار تاریخی برای عوامل و گروه کارگردانی ، نویسندگی ، طراحی صحنه و لباس و .... عملکرد بسیار دشوار و پرچالش است؛ چرا که اینگونه آثار در حین بهره مندی از گزارشاتِ درست و مطلوبِ تاریخی باید به لحاظ جذابیت های بصری نیز پرکشش باشند تا بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و همه اینها مستلزم مطالعات زیاد سازندگان تولیدات نمایشی به ویژه سازندگان آثار تاریخی است و خدا را شکر می کنم که در مجموعه "آتش و باد" به دلیل اینکه تیم حرفه‌ای بودند، موفق عمل شد. به ویژه در عرصه لباس و صحنه که به دور از اغراق بسیار باشکوه بود.

بازیگر فیلم سینمایی "درآغوش درخت" که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمايش درآمد بیان کرد: بنده به عنوان بازیگر سریال" آتش وباد" در راستای باورپذیر شدن کاراکتر "پایدارخان " سعی کردم توأم با مطالعاتی که داشتم، باگروهِ کارگردانی ونویسندگی این سریال، پیرامون نوع لهجه، گفتار،آوا،لحن، رفتار و نیز فرهنگِ آدم های دورانی که فیلمنامه و ماجراهای این سریال از آن وام گرفته گفتگویی داشته باشم تا بتوانم به نوبه خود به لحاظ فرهنگی گزارشات درستی را ارائه دهم و همه این موارد نیاز به مطالعه میدانی و کتابخوانی داشت که انجام دادم و امیدوارم که از سوی تماشاگر مورد پسند واقع شده باشد.

"قامتی" افزود: از آنجا که روایت قصه در فضاهای آپارتمانی و امروزی طبیعتاً تکراری و کلیشه ای شده، روی آوری به تولیدات نمایشی با بهره گیری از آکسسوار های جذاب و استفاده از فضاهایی به دور از لوکیشن های پرتکرار و کلیشه می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و او را بیشتر با خود همراه گرداند.

او گفت:فیلمنامه این سریال قصه پُرکِشِشی دارد که بر مبنای جریاناتی چون مشروطه و خان ستیزی نوشته و خلق شد،البته در ارتباط با موضوع خان ستیزی به صورت مشابه، می‌توان گفت این امر مبحثی است که تاکنون در آثار متفاوتی مصور گردیده و در این سریال نیز در این باره تا حدی از کلیشه‌های رایج بهره گرفته شده ولی پرداختن به چنین قضیه‌ای که از آن می توان به عنوان امر دیکتاتوری یاد نمود توأم با آوردن مردم ،پای میز رای از موضوعات جالبی هستند که در" آتش و باد" به آن نگاه شد در واقع این مسئله از مواردی است که هم اکنون در آثار نمایشی، پیرامون آنها چندان گفت و گو و یا گفتمانی صورت نگرفته است.

بازیگر سریال" آتش وباد "بیان کرد: برای باور پذیر نمودن نقش خود سعی کردم با مطالعه فیلمنامه و تجزیه و تحلیل شخصیت دیکته شده در فیلمنامه به تدریج به رفتار و شخصیت کاراکتر پایدارخان نزدیک شوم به گونه ای که بعد از مدتی ناخودآگاه این شخصیت در وجودم زنده شد و زندگی خود را از سر گرفت و آن موقع بود که توانستم پایدارخان وجودم را بیدار کنم و اجازه تنفس به او بدهم؛ هر چند که گاهی اوقات آزردگی روحی برایم ایجاد می کرد، اما چاره ای نداشتم. چرا که برای خلق آن باید این اجازه را به پایدارخانِ وجودم می دادم تا کمی هوا بخورد و برای ادامه مسیر آماده باشد.

قامتی ادامه داد : در کل از خروجی کار تا قبل از قسمت ۲۵ راضی نیستم و عدم تمرکز و تعلل در گفتگو و مصاحبه پیرامون این مجموعه نیز به همین دلیل بود چراکه برنامه ریزی نکردنِ درست تلویزیون به جهت در نظر گرفتن ساعت پخش مناسب برای این مجموعه، عدم مدیریت صحیح در پرداخت‌های مالی که منجر به از دست رفتن فصل‌هایی شد که فیلمبرداری باید در آن فصول انجام می گرفت که حتی برای این از دست رفتن ها تمهیدی اعمال نشد تا بتوانیم یک منطقه رئالیستی را داشته باشیم؛ اتفاق نیفتادن مراحل پس تولید "آتش و باد" با وجود گذشت بیش از یک سال از اتمام تولید آن ،تدوین هایی که در حد راف کات باقی مانده بود،از مواردی هستند که به این کار تا قبل از قسمت ۲۵ لطمه وارد کرده است . 
همچنین تکنولوژی CGiیا همان فناوری هایی که سبب میشود فیلم ها به لحاظ فنی و جلوه‌های بصری تقویت شوند در این مجموعه به شکل مطلوب اعمال نشده و در کل آن زحمتی که در تولید اتفاق افتاد چندان در پسِ تولید انعکاس نیافته است؛ به نظرم صاحب این کار یا همان تلویزیون ، که برای تولید این مجموعه هزینه های زیادی را صرف کرده، در نهایت نتوانسته آنطور که باید، این کار را روانه ی آنتن کند. خلاصه اینکه آنچه که فکر می کردم، لااقل نا قسمت ۲۵ در این کار اتفاق نیفتاد؛ هر چند با وجود برخی بازی های خوب، طراحی صحنه و لباس خوب و موسیقی خوب می توانست از ابتدا رقم بخورد.

این بازیگر تصریح کرد: من کارم را عاشقانه دوست دارم و مدتی به دلیل کارمندی و زندگی در شهرستان تا حدودی از عرصه بازیگری فاصله گرفتم اما هم اکنون بازیگری را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم و بیشتر از قبل سعی دارم روی این کار متمرکز باشم اما متاسفانه دیدنِ برخی بی‌توجهی‌ها دلسردم کرده، به گونه‌ای که حتی گاهی فکر می کنم این حرفه را نیز رها کنم.
چون برای خوب بودن در یک کار تیمی همچون تولید فیلم، فقط کافی نیست تعدادی از افراد عملکرد مطلوبی داشته باشند، بلکه نیاز است همه در کنار هم پیشروی کنند، چون در غیر این صورت عملکرد فاجعه آمیزی رقم خواهد خورد.هم اکنون پیشنهادِ بازی در چند کارِ کوتاه را رد کردم، ولی برای نقش آفرینی در یک اثر کوتاه و یک فیلم سینمایی قرارداد بستم که در زمان آغاز تولید باید در آنها حضور داشته باشم.

"جواد قامتی "که فیلم سینمایی "در آغوش درخت " ساخته "بابک خواجه پاشا" را در صف اکران دارد در پایان گفت:"در آغوش درخت" یک کار خانوادگی، متفاوت و امروزی است و مهمترین نقطه قوتش آن است که سعی دارد به جای روایت قصه در بستر مباحث پیچیده و نیز آزرده نمودن مخاطب آنها را در حین سادگی برای مخاطبان ترسیم و مصور سازد و با بیان ساده و روان و بهره گیری از جلوه‌های بصری منطقه ارومیه تلاش دارد بانگاه شاعرانه به موضوع خود بپردازد واز نصیحت مخاطب کناره بگیرد.
همچنین از آنجا که موضوع "در آغوش درخت" به گونه‌ای است که میتوان تماشای آن را لازمه هر جامعه امروزی ای دانست از این رو اگر بستر مناسبی برای اکران آن فراهم نشود این اثر عقیم خواهد ماند در هرحال امیدوارم اتفاق خوبی برای این فیلم رقم بخورد.

گفت و گو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار