سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با حسین تفنگدار،کارگردان نمایش « ماشین دودی »

به گزارش دیباچه، «ماشین دودی» با متن و کارگردانی حسین تفنگدار؛ نمایشی کمدی با داستانی عاشقانه که روایت عشق فارس و آناهیتا در زمان سلطنت حسین صفوی است. از نکات قابل توجه اثر، تلفیق رقص سماع با داستان نمایش و سپردن نقش‌های مردانه مانند مرشد به زنان است. این نمایش از ۶ فرودین بر روی صحنه رفت و با استقبال خوب مخاطبان و با تمدید اجرا تا ۲۹ اردیبهشت بر روی صحنه است. به بهانه این نمایش با کارگردان اثر «حسین تفنگدار» به گفت و گو نشستیم؛ او از استقبال مردم خیلی خوشحال است و امید دارد نمایش­های آیینی راهی نو برای خود بین مخاطبان امروز بیابد.

آشتی مردم با نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی/ حمایت‌های ضعیف دولتی از نمایش‌های سنتی ایرانی

حسین تفنگدار در گفت و گو با خبرنگار «دیباچه» از ایده اولیه نمایش « ماشین دودی » می­ گوید: من، چون به نمایش ایرانی علاقه مند هستم و مشخصا هم نمایش ایرانی کار می­ کنم، در نتیجه به تاریخ و متون کُهَنِ ایران هم توجه زیادی دارم و آن را همیشه مطالعه می­ کنم. من همیشه از تاریخ الهام گرفته ­ام؛ در این نمایش هم همین اتفاق افتاد. مدیریت تماشاخانه، خانم « پریسا مقتدی» این امکان را مهیا کردند که ما در خودِ تماشاخانه سَنگَلَج تمرین کنیم. بچه­ های تماشاخانه بسیار با ما همدل بودند و این در کار، خیلی کمک­ کننده بود.

او افزود:  این برای ما بسیار مهم بود چراکه حمایت­های دولتی خیلی ضعیف شده است. در حال حاضر اداره تئاتر نداریم، پس در نتیجه سرویس تمرین نداریم.  آن زمان پلاتو‌ها را به صورت رایگان به گروه­ های تئاتری برای تمرین می­ دادند. اما الان گروه­ ها مجبور هستند در پلاتو‌های خصوصی تمرین کنند که این یک هزینه جدی به گروه تحمیل می­ کند.

کارگردان «ماشین دودی» از استقبال خوب تماشاگران و احتمال تمدید اثر این­طور می­گوید: خداروشکر استقبال مردم خیلی خوب بود. ما از ابتدای فروردین اجرا را شروع کردیم. قسمت اول آن از ۶ تا ۱۸ فروردین بود و با تمدید آن از ۱ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت روی صحنه خواهیم بود. راجع به تمدید مجدد آن هم هنوز تصمیمی نگرفته ­ایم؛ ممکن است دوباره تمدید شود. چون استقبال واقعا خوب بوده و باید ببینیم برنامه ­ی سالن چطور است. چراکه نمایش­های دیگری هم در این نمایش­خانه در نوبت اجرا هستند.

« تفنگدار » تصریح کرد: اگر ما آمادگی لازم را داشته باشیم، می­توانیم در سالن­های دیگر هم اجرا کنیم. من پیش ­بینی می­کردم که این نمایش مورد استقبال مردم واقع شود؛ ولی این استقبال از حد انتظار من هم بیشتر بود. با توجه به شرایط اقتصادی امروز این استقبال بسیار برای ما با ارزش بود و بعضی شب­ها از حضور زیاد تماشاگران واقعا هیجان­زده می ­شدیم. هم موضوع نمایش و هم شیوه اجرایی آن برای مردم جالب بود. به نوعی می ­توانم این نمایش را آشتی مردم با نمایش­های آیینی و سنتی ایرانی بدانم. من به این نتیجه رسیدم اگر ما داستان خوبی را با شیوه مناسبی و با موضوعی که مورد علاقه و توجه مردم باشد اجرا کنیم، مردم هم از اثر استقبال خواهند کرد. ما باید به یاد داشته باشیم که مخاطب بسیار باهوش و آگاهی داریم، بدیهی است که اگر کار خوبی ارائه دهیم استقبال آن­ها را دریافت خواهیم کرد.

آشتی مردم با نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی/ حمایت‌های ضعیف دولتی از نمایش‌های سنتی ایرانی

او در پایان اضافه کرد: کمک­های تماشاخانه سَنگَلَج در موفقیت کار ما خیلی تاثیرگذار بود. ضمن در اختیار داشتن سالن رایگان برای تمرین، من توانستم میزانسن ­های کار را در سالنی که قرار است اجرا بریم ببندم. میزانسن ­ها دقیق شد و گروه توانست با خیال راحت کار کند. اما مشکل بزرگ ما با مسئولین فرهنگی کشورکماکان پابرجاست. حمایت­های مالی از تئاتر بسیار ضعیف شده است. پیش از این کمک­ هزینه­ هایی می­دادند که هرچند زیاد نبود، اما کمک می­کرد. تئاتر در همه جای دنیا به کمک­های مالی دولت­ها نیازمند است تا باقی بماند، ولی متاسفانه این کمک­ها هر روز کمتر می­شود. تامین یک گروه بزرگ مثل گروه ما که حدود سی نفر هستیم با توجه به فروش خوب باز هم دشوار است.

برچسب ها: حسین تفنگدار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار