جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۱۹
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۹ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه، جامعه موسیقی کشورمان این روزها روزهای سختی را را سپری می کند؛ از دست دادن دو هنرمند موسیقی نواحی این مرز و بوم بدون شک فقدان بزرگی برای هنر موسیقی است .

 هنرمند صاحب نام و شناخته شده موسیقی بلوچستان  غریبانه رفت

خلیفه شاهمیر بلوچ مالداری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی منطقه بلوچستان و یکی از بزرگان و نوادر فرهنگ و هنر بلوچ در مکُّران دار ، غریبانه درگذشت.

آنطور که علی مغازه‌ای پژوهشگر موسیقی نواحی اطلاع رسانی کرده ، این هنرمند ارزشمند، در نیمه شب سه‌شنبه ۱۶ اسفند برای همیشه خاموش شد و صبح چهارشنبه در مزار «تیس‌کوپان شیردل» به خاک سپرده شد و خبر درگذشت او در سکوت خبری ،اکنون  پس از چند روز در رسانه ها منتشر شده است.

درگذشت تلخ دو هنرمند موسیقی نواحی کشورمان

گفته می‌شود در پی نبود امکان مداوای جسمی در بیمارستان چابهار و انتقال این خلیفه درمانگر روحی به منزل خود در روستای تیس‌کوپان، جسم او دچار بی‌حسی ناشی از سکته مغزی می شود و در نهایت جامعه موسیقی کشور از بودن چنین هنرمندی برای همیشه محروم می گردد. 

این هنرمند صاحب نام و شناخته شده موسیقی بلوچستان با رپرتوار یا مجموعه کم‌نظیری از ذکرهای خود به همراه سروز یا سرود یا همان قیچک و تمبورک و همراهی چاپی‌ها و همخوانان، گاه چند شب متوالی برای رهایی بیمار از باد به اجرای مراسم ذکر گواتی می‌پرداخت. این گونه از اجراهای آیینی در طی قرن‌ها در جنوب ایران و به خصوص در مناطق ساحلی بسیار متداول بود که به نوعی بادباوری محسوب می‌شد و امروزه دستخوش تغییرات و سوءاستفاده‌های سودجویانه شده است.

می گویند: خلیفه شاهمیر را می‌توان به واقع آخرین خلیفه‌ای برشمرد که یک‌عمر خالصانه و صادقانه در راه ایمان و باورهای مردمان منطقه در کنار باورمندان به دردهای ماوراءطبیعه یا همان اهل هوا ماند و به نجات آنان از رنج و اندوه اقدام کرد.

درگذشت  خواننده فولکلور گیلانی

یکی دیگر از خواننده های مطرح گیلانی که غریبانه از میان ما رفت، «سعید تحویلداری» خواننده فولکلور گیلانی و خواننده قطعه مشهور «سیه چومه» است که روز گذشته خبر درگذشت این هنرمند نیز رسانه ای شد.

«سعید تحویلداری» متولد ۲۴ آذرماه سال ۱۳۲۷ در محله سرخبنده رشت بود و طی حدود نیم قرن کار هنری خود آثار مختلفی خلق کرد که محبوب‌ترین آن‌ها، ترانه «سیه چومه» است.

درگذشت تلخ دو هنرمند موسیقی نواحی کشورمان

آشنایی تحویلداری با «شیون فومنی» از گیلکی‌سرایان زمینه‌ساز چند اثر از جمله «آشیون چوبی»، «زخمی»، «مره خیلی دوست بدار» و «همه حرفات دروغ بود» شد.

پایگاه خبری دیباچه به سهم خود درگذشت این دو هنرمند موسیقی کشورمان را تسلیت می گوید.

عذرخواهی لیدی گاگا برای عدم حضورش در مراسم اسکار 

لیدی گاگا، خواننده و بازیگر مطرح آمریکایی از اینکه در مراسم اهدای جوایز اسکار امسال نمی تواند حضور داشته باشد ،عذرخواهی کرد . 

او بهترین آهنگ اصلی خود با عنوان «Hold My Hand» از فیلم «Top Gun: Maverick» را در دالبی تئاتر در اسکار ۲۰۲۳ اجرا نخواهد کرد.

درگذشت تلخ دو هنرمند موسیقی نواحی کشورمان

علت عذرخواهی این ستاره از مراسمی که میلیون‌ها نفر بیننده دارد،آنطور که خبرآنلاین توضیح داده، مشغله‌ کاری برای فیلمبرداری و بازی در فیلمی جدید به نام «جوکر: جنون مشترک» است که در آن نقش «هارلی کویین» معشوقه‌ جوکر را بازی می‌کند.

قرار است ریحانا، دیگر خواننده‌ بین‌المللی در مراسم اهدای جوایز در ۱۲ مارس آهنگ «Lift Me Up» را که برای فیلم «Black Panther: Wakanda Forever» خوانده است، اجرا کند.

پیشتر آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود فاش کرده بود که ریحانا، ستاره بین‌المللی، آهنگ «Lift Me Up» را برای فیلم «Black Panther: Wakanda Forever» در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار اجرا خواهد کرد.

قابل ذکر است که ریحانا آهنگی را در این مراسم اجرا می‌کند که نامزد اسکار بهترین ترانه است. او برای اولین بار در کارنامه کاری خود نامزد اسکار می‌شود.

همچنین قرار است آهنگی از فیلم هندی «RRR» در مراسم اسکار اجرا شود که در فهرست نهایی بهترین ترانه قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه (۲۴ ژانویه)، آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، نامزدهای خود را برای اسکار ۲۰۲۳ اعلام کرد که لیدی گاگا ۳۶ ساله برای آهنگ «Hold My Hand» از «Top Gun: Maverick» نامزدی در بخش «بهترین آهنگ اصلی» را به دست آورد. گاگا اولین هنرمندی است که سه نامزدی در این بخش دریافت کرده است. او اولین بار در سال ۲۰۱۶ برای «Til It Happens To You» نامزد شد و سپس در سال ۲۰۱۹ برای «Shallow» نامزد شد که برنده شد. پس از اعلام نامزدی، تونی بنت دوست قدیمی و همکار دائمی گاگا به او برای این تاریخ‌سازی تبریک گفت.

نودوپنجمین دوره‌ جوایز اسکار، در ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در مراسمی توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) در تئاتر دالبی در لس‌آنجلس اهدا خواهد شد.

برنامه‌ریزی شده است که سوفیا کارسون، بازیگر و خواننده، همراه داین وارن آهنگی را اجرا کنند. این مراسم به صورت زنده پخش می‌شود.

جیمی کیمل، کمدین و مجری برنامه «گفت‌وگوی آخر شب»، پس از اعطای افتخار برای دوره‌های ۸۹ و ۹۰ مراسم در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، برای سومین بار میزبان این برنامه خواهد بود.

عصر جدیدی ها برای کمک به مردم خوی آستین بالا زدند

در ادامه کمک های مردمی و هنرمندان به مردم زلزله زده خوی و حضور چهره هایی مانند احسان علیخانی بعنوان مجری و تهیه کننده برنامه « عصر جدید ، حالا خبر رسیده که خواننده نوجوان برگزیده این برنامه یعنی پارسا خائف، قرار است کنسرت خیریه «سَسله مَنی» را برگزار کند.

 کنسرت خیریه «سَسله مَنی» (صدا کن مرا) ۲۶ اسفند ساعت ۱۹ در مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران تبریز به نفع زلزله‌زدگان شهر خوی برگزار می شود. قیمت بلیت این کنسرت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

در معرفی این کنسرت موسیقی آمده است: «به عنوان فرزند کوچک آذربایجان، با همراهی شما هموطنان عزیز، به یاری مردم شریف خوی می‌رویم. این کنسرت به همراه آنسامبل ایرانی طُرفه به سرپرستی سهراب بحیرایی و آنسامبل آذربایجانی لاچین به سرپرستی رضا محمدی، آراز قاسمی و گروه کُر برگزار می‌شود و تمامی عواید حاصل از این اجرا به عزیزان آسیب‌دیده در زلزله خوی تقدیم خواهد شد.»

درگذشت تلخ دو هنرمند موسیقی نواحی کشورمان

همچنین خائف درباره برگزاری این کنسرت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته است: «سَسله مَنی تنها یک کنسرت معمولی نیست؛ یک اجتماع ماندگار به گرد موسیقی کلاسیک ایرانی و آذربایجانی است که تمامی عواید مادی و معنوی آن نثار مردم شریف و نجیب خوی خواهد شد. به امید دیدار شما عزیزان.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار