چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Wednesday, 17 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۲ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

«دیباچه»- احسان انصاری: تئاتر و سینمای امروز ایران به چه میزان در بیان واقعیت های جامعه موفق عمل کرده است؟آیا رویکرد انتقادی تئاتر و سینما نسبت به اتفاقات جامعه و نحوه مدیریت آنها قابل قبول بوده است؟ در این زمینه با چه چالش ها و فرصت هایی مواجه هستیم؟«دیباچه» برای پاسخ به این سوالات با هادی مرزبان بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

مهم ترین چالش امروز تئاتر ایران مسائل اقتصادی است /  تئاتر وصف مسائلی  است که قابل وصف نیستند!

 مرزبان در این زمینه گفت:تفاوتی ندارد که مسئولیت وزارت ارشاد با چه کسی و از کدام دولت باشد.آنچه حائز اهمیت بوده،این است که هنر و فرهنگ باید به عنوان یک آینه تمام نما در اختیار جامعه قرار داشته باشد که در شرایط کنونی این وضعیت وجود دارد. هنر تئاتر و سینما باید مانند آینه همه اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد را نمایش بدهد و به شکلی آن را بازگو کند که جامعه در مسیر اصلاح و تعالی حرکت کند. مهم ترین هدف یک هنرمند این است که در مسیر اصلاح و توسعه جامعه نقش آفرینی کند.هنرمندانی که در تئاتر و سینما فعالیت می کنند وظیفه دارند واقعیت های جامعه را به صورت نقادانه در آثار خود مورد بررسی قرار بدهند و آن را به شکلی در بیاورند که برای مخاطب عام قابل فهم و درک باشد.

 وی ادامه داد:اگر هنرمند نتواند این رسالت را به خوبی انجام بدهد کار خاصی نکرده و رسالت خود را به خوبی انجام نداده است.رویکرد نقادانه ای که هنرمند در تئاتر و سینما دنبال می کند می تواند متوجه مسئولان جامعه نیز باشد. این نقادی نیز به دلیل رویکردهایی است که به نظر یک هنرمند نیازمند اصلاح است و باید مسئولان در آن تجدید نظر کنند و یا رویکرد جدیدی در پیش بگیرند.به همین دلیل ممکن است در یک فعالیت هنری کنایه هایی نیز به برخی از مسئولان جامعه برای تغییر رویه  مدیریتی خود زده شود.

 هادی مرزبان تصریح کرد:  در جامعه انسانی هنرمندان چشم انداز وسیع تری را نسبت به افراد عادی جامعه می بینند و به همین دلیل بین نوع نگاهی که هنرمندان نسبت به مسائل دارند با افراد عادی جامعه تفاوت وجود دارد.این وضعیت به خصوص در تئاتر وجود دارد.یکی از مهم ترین تعاریفی که از تئاتر شده این است که«تئاتر وصف مسائلی است که قابل وصف نیستند». شاید برخی عنوان کنند نباید همه واقعیت ها را در جامعه عنوان کرد. این در حالی است که اتفاقأ کار اصلی تئاتر وصف واقعیت هایی است که نمی توان به راحتی آن را وصف کرد.

 این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در شرایط کنونی مشکلات برای هنرمندان در عرصه سینما و تئاتر زیاد است که مهم ترین آن مشکلات اقتصادی است و این موضوع برای تئاتر و سینمای کشور چالش ایجاد کرده است.بودجه هایی که به خصوص برای تئاتر در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است.بدون تردید با این بودجه نمی توان انتظار داشت هنرمندان آثار فاخر و تأثیرگذاری تولید کنند. مقصر نیز یک فرد خاص نیست و من قصد ندارم فرد خاصی را به عنوان مقصر جلوه بدهم و بلکه معتقدم مقصر نظام تصمیم گیری فرهنگی ماست.اگر مسئولان به دنبال این هستند که تئاتر و سینمای کشور رونق داشته باشند باید بودجه مربوط به این بخش را بیشتر کنند.

برچسب ها: هادی مرزبان ، تئاتر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲