پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۴۲۷
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۳ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

زهرا فرود: "محمد عسگری" که با فیلم سینمایی « اتاقک گِلی » در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد ،فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز نموده است؛ او دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنر و معماری تهران بوده و تاکنون بیش از ۴۰ نمایش"را کارگردانی کرده و در آثار موفقی چون "نگهبان شب" ،"قصرشیرین"،" تنگه ابوقریب"، "موقعیت مهدی"،" محمد رسول الله"، "خورشید"، "آن سوی ابرها"،"سرزمین مادری"، "سکوت رعنا"  به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان همکاری داشته است .

اتاقک گِلی
او که با فیلم سینمایی" اتاقک گِلی" به تهیه کنندگی" داوود صبوری" برای دریافت سیمرغ بلورین، با سایر آثار حاضر در این رویداد به رقابت خواهد پرداخت می گوید: یکی از مهمترین شاخصه های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را می‌توان در جوانگرایی و متفاوت بودن سبک آثار تولیدی، عنوان کرد.همچنین معتقدم عدم مشارکت در هر موضوعی نتیجه ای مخرب به دنبال خواهد داشت تا حدی که می توان از آن به عنوان ایجاد برهوت نام برد.

"محمد عسگری" به خبرنگار دیباچه گفت: با توجه به ماجرای فیلم سینمایی "اتاقک گِلی"، می توان این اثر را در زمره آثار متعلق به سینمای جنگ طبقه بندی نمود؛ البته اساس این فیلم عاشقانه ای است که در بحبوحه دوران دفاع مقدس شکل می گیرد.

او افزود: ماجرای این اثر به فضای ملتهب در روزها و سال های هشت سال دفاع مقدس گره خورده، به گونه‌ای که داستان آن در بستر مصور نمودن حضور مردم و مقاومت آنها از سرزمین و زادگاه خود ترسیم شده است و به بیان موضوعات تلخ و شیرین آن دوران می پردازد.

"عسگری" گفت : داستان این اثر به لحاظ ساختار نگارش،روایتی خطی دارد و به تبعیت از اینگونه ساختار، وقایع داستان در سه روز متوالی رخ می دهد و مخاطب طی یک ترتیب بندی منظم زمانی، ماجرای "اتاقک گِلی" را به تماشا خواهد نشست.

او در ارتباط با فراز و نشیب روایتش در "اتاقک گلی" بیان کرد: از آنجا که مقوله ی جنگ همواره دارای فراز و نشیب است. ما نیز داستانی را به آن اضافه نموده ایم که خود دارای فراز و نشیب های فراوان است؛ بنابراین ناخودآگاه فیلم "اتاقک گلی" در این زمینه افت و خیز های فراوانی دارد.

اتاقک گِلی
همچنین این اثر به لحاظ برخورداری از تعلیق ، از یکسو فضایی را بین زنده ماندن و زنده نماندن ایجاد کرده، و از سوی دیگر به موضوع پیروزی یا شکست می پردازد؛ بنابراین از دو عامل ذکر شده، برای ایجاد تعلیق در این اثر استفاده شده است و پایه های داستان را بر آن اساس ،طراحی و بنا کرده ایم.

اودر خصوص انتخاب بازیگران گفت: توانایی و استعداد نقش آفرینان در پردازش شخصیت ها و نوع خلق کاراکتر ها از موضوعات مهم در گزینش بازیگران این فیلم سینمایی بوده و برخی از بازیگران بسیار خوش درخشیده اند.


عسگری در خصوص مشکلات مربوط به تهیه و تولید "اتاقک گِلی"اظهارداشت: به دلیل وضعیت نابسامانی که اخیراً در کشور رخ داد، مجبور به تغییر و حذف برخی پلان ها یا سکانس ها شدیم چون با توجه به اینکه لوکیشن اصلی این اثر در شهرستان جوانرود بود و در آن شرایط نمی توانستیم از تسلیحات و مواد منفجره در صحنه های جنگی استفاده کنیم، بنابراین مجبور به حذف و یا تغییر برخی سکانس‌ها شدیم.
البته ناگفته نماند که به واسطه همین موضوع آسیب دیگری که به فیلم وارد شد، این بود که گروه، ۶۸ روز تعطیل بودند و فرا رسیدن فصل سرما نیز بار دیگری بر بارها افزود به نحوی که ۱۵ روز پایانی فیلم در دمای زیر صفر درجه فیلمبرداری شد.

او در خصوص شرایط أخذ پروانه و تصویب فیلمنامه گفت که؛ فیلمنامه ی اثر در زمان دریافت پروانه ساخت از سوی اعضای شورای پروانه ساخت نکاتی را دریافت نمود که درنهایت با توضیحات و برطرف نمودن نواقص، مشکل مرتفع گردید.


"عسگری" افزود :مهمترین تمهیدی که در راستای تولید "اتاقک گلی" به کار بستیم، ایجاد فضای باورپذیری برای مخاطب نسبت به تفهیم بهتر ماجرای این فیلم است، چرا که معتقدم یکی از مواردی که می تواند به مخاطب نزدیک شود مقوله ی باور پذیری ست..بنابراین هدف این شد که هم در فضاسازی و هم در خلق کاراکترها به گونه ای قدم برداریم که مخاطب با اثر همذات پنداری کند.

 

اتاقک گِلی
وی گفت: آنچه که بیش از دریافت سیمرغ بلورین جشنواره برای ما اهمیت دارد مورد پسند واقع شدن "اتاقک گلی" از سوی مخاطبان است.

به نظر می رسد جوانگرایی و پرداخت به موضوعات مختلف درآثار،از شاخصه های فجر ۴۱ باشد

"عسگری" با بیان اینکه نام این فیلم بر اساس حوادثی که در یک اتاقک گلی رخ می دهد انتخاب شده و عملکردها و روابط بین انسان ها موضوعاتی است که در "اتاقک گلی" به آن پرداخت می شود گفت: با استناد به خبرهای انتشار یافته در مطبوعات و گزارشات ستاد برگزاری جشنواره، احتمالا به نظر می رسد جوانگرایی و پرداخت به موضوعات مختلف در فیلم ها از شاخصه های فجر چهل و یکم باشد .


 هر گونه عدم مشارکت و یا تحریم در هر زمینه ای نتیجه ای جز برهوت به بار نخواهد آورد


او پیرامون عدم مشارکت برخی از سینماگران در رویداد فرهنگی فجر تصریح کرد: عملکرد و رفتار هر هنرمندی به خودش ارتباط دارد، اما نظر من این است که هر گونه عدم مشارکت و یا تحریم در هر زمینه ای نتیجه ای جز برهوت به بار نخواهد داشت.

"عسگری" در پایان خاطرنشان کرد :طرح تعویق اکران آثاری که در جشنواره حضور نیابند مطلب تازه ای نیست چرا که در دوره‌های پیشین جشنواره فجر نیز فیلم های شرکت کننده از اولویت دراکران برخوردار بودند.

گفتنی است این فيلم محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح، باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد شهید است که چهار شنبه ۱۹بهمن ، ساعت ۱۹ دربرج میلاد (خانه جشنواره) اکران می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار