جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۴۱۴
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۶ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

روز جمعه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با رویکرد هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین، هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم» در فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا، آغاز به کار کرد.

به گزارش دیباچه ، این دوره از جشنواره با نمایش آثار منتخب هنرمندان در بخش طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه «قله‌ها» (رقابتی) و بخش «تجسم هنر» ویژه هنرمندان استان‌ها (غیررقابتی- با مشارکت کیوریتور‌ها و نگارخانه‌داران) در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری در این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر حضور دارند.

محمد خاجی، مدیر ارتباطات و رسانه پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، در گفت وگو با «دیباچه»، درباره این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، کیفیت آثار ارسالی و تفاوت‌های آن با دوره‌های قبلی، بیان کرد: آثار ارائه‌شده در رشته‌های مختلف هنر‌های تجسمی از کیفیت عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط و حتی ضعیف برخوردار بودند و این روال همه‌ساله جشنواره است. اساساً ذات و طبیعت جشنواره‌های هنری این است که همواره شاهد طیف مختلفی از آثار با سطوح مختلف کیفی در آن‌ها هستیم؛ به طوری که در دوره‌هایی می‌بینیم آثار ارسالی هنرمندان در برخی رشته‌ها رشد بسیار خوبی پیدا کرده اند و برخی دیگر از رشته‌ها، درخشش کمتری دارند. بنابراین، جشنواره هنر‌های تجسمی فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما مجموع، آن چه که در جلسه‌های داوری و انتخاب آثار مشاهده کردیم، این بود که در میان داوران، رضایت نسبی از سطح کیفی آثار ارسالی وجود داشت و این باعث خرسندی است.


چراغ پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی با آثار برجسته هنرمندان جوان روشن شد
خاجی با اشاره به استقبال هنرمندان از این دوره از جشنواره گفت: امسال، ۸۶۲۷ اثر از ۳۸۰۱ هنرمند به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی ارسال شد که آمار قابل توجهی محسوب می‌شود و حاکی از استقبال مناسب هنرمندان از برگزاری این رخداد هنری است.

او ضمن اشاره به تغییرات رخ‌داده در پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ادامه داد: یکی از تغییرات جشنواره پانزدهم به رشته «حجم» مربوط است. زیرا این رشته در سال گذشته در قالب چند رشته مستقل ارائه می‌شد، اما امسال، این رشته از ترکیب سه گرایش مجسمه‌سازی، چیدمان و سرامیک شکل گرفته است، در حالی که در سال‌های گذشته، مجسمه‌سازی به صورت یک رشته مستقل در جشنواره مطرح بود، چیدمان ذیل رشته هنر‌های جدید تعریف می‌شد و سفال و سرامیک هم رشته مستقلی بود، اما امسال، با تدبیر اتخاذ شده از سوی دبیرکل جشنواره، مقرر شد که تا حد امکان، دیوار موجود میان رشته‌های هنری کمرنگ شود و اتفاقی که برای رشته «حجم» افتاد، گامی در همین راستا بود. بنابراین، رشته «حجم» مرکب از سه گرایش به فهرست رشته‌های هشت‌گانه جشنواره پانزدهم اضافه شد.

مدیر ارتباطات و رسانه پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، تصریح کرد: یکی دیگر از تفاوت‌های دیگر این دوره از جشنواره، اضافه شدن بخش تازه و ویژه‌ای به نام «قله‌ها» بود که سال گذشته، با عنوان ایثار و فداکاری مطرح بود، اما امسال، به «قله‌ها» تغییر نام داد و به همین دلیل، اهداف و رویکرد آن هم، تا اندازه‌ای تغییر کرد. در این بخش، هنرمندان به صورت موضوع‌مند، آثاری که روایت‌گر قله‌های افتخار و پیشرفت ایران و ایرانی بود را به تصویر کشیدند.

خاجی ضمن اشاره به بخش «تجسم هنر» یادآور شد: اگرچه بخش «تجسم هنر» یا فجر استانی در دوره قبل نیز وجود داشته، اما تفاوت مهم این بخش در جشنواره پانزدهم با دوره‌های پیشین جشنواره در این است که امسال، برای نخستین بار، شاهد مشارکت کلیه استان‌های کشور در بخش «تجسم هنر» هستیم و بر این اساس، آثار منتخب هنرمندان استان‌ها در نگارخانه‌های مهم و مرکزی هر استان به نمایش درمی‌آیند و در قالب نمایشگاه «تجسم هنر» فراروی مخاطبان قرار می‌گیرند. بنابراین، ۳۱ نگارخانه در ۳۱ استان کشور برپا می‌شود و بدین‌ترتیب با اتفاقی که در بخش «تجسم هنر» رخ می‌دهد، شاهد شکل‌گیری نگارخانه‌ای به وسعت ایران خواهیم بود.  

او با اشاره به استقبال هنرمندان از بخش «طوبای زرین» افزود: بخش «طوبای زرین» با موضوع آزاد، بخش اصلی و رقابتی جشنواره هنر‌های تجسمی فجر محسوب می‌شود و حضور در آن برای عموم هنرمندان امکان‌پذیر بود. بنابراین، عموم هنرمندان می‌توانستند طبق بازه زمانی اعلام‌شده در فراخوان، آثار هنری خود را برای شرکت در بخش «طوبای زرین» به دبیرخانه ارسال کنند.

چراغ پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی با آثار برجسته هنرمندان جوان روشن شد

مدیر ارتباطات و رسانه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در بخش دیگری از اظهارات خود به دیگر بخش‌های موجود در جشنواره پانزدهم، اشاره و بیان کرد: «آینه در آینه» بخشی است که به موضوع هنر انقلاب اسلامی می‌پردازد و سال گذشته نیز شاهد برپایی آن در موزه هنرهای معاصر بودیم و امسال نیز به سیاق دوره چهاردهم در موزه هنرهای معاصر برپا خواهد شد. «به افق امید»، یکی از بخش‌های جنبی پیش‌بینی‌شده در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که به طراحی پوستر اختصاص دارد و نمایش‌دهنده آثار هنرمندان رشته طراحی گرافیک است و همچنین، «لبخندآفرینان جهان» بخش جنبی دیگری است که با هدف ارائه آثار هنرمندان برتر رشته کارتون و کاریکاتور در مقیاس بین‌الملل پیش‌بینی شده است.

خاجی، درمورد علت تعطیلی دو روزه جشنواره هنرهای تجسمی در روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن ماه گفت: باتوجه به این که ۱۵بهمن ماه با سالروز میلاد مسعود امیر مومنان، حضرت علی (ع) و روز پدر مصادف است و این روز مبارک در تقویم تعطیل رسمی محسوب می‌شود، به همین دلیل مقرر شد که نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این روز تعطیل باشد تا عموم مردم بتوانند در آئین‌ها و دید و بازدیدهای مربوطه شرکت کنند و با توجه به این که روز ۲۲ بهمن ماه نیز، مصادف با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و تعطیل رسمی است و آحاد مردم در این روز در مراسم راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند. از اینرو، جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این روز تعطیل خواهد بود.

مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره پانزدهم هنرهای تجسمی، درمورد استقبال هنرمندان جوان از پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی، تأکید کرد: امسال، طبق روال سال‌های گذشته، شاهد حضور هنرمندانی از طیف‌های مختلف سنی در جشنواره بودیم و ازقضا، آثاری که توسط هنرمندان جوان برخی رشته‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود به زعم داوران، آثار درخشانی بودند که این موضوع، نوید آینده روشنی را برای هنرهای تجسمی ایران می‌دهد. امیدواریم این درخشش که ماحصل حضور و همراهی جوانان است، در سایر رویدادهای هنری مانند دو سالانه‌های تخصصی، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران و... نیز تداوم داشته باشد.

خاجی در بخش دیگری از اظهارات خود، به ارائه آمار هنرمندان شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پرداخت که آمار ارائه‌شده به شرح زیر است:
مجموع هنرمندان شرکت‌کننده: ۳۸۰۱ نفر
جمع کل آثار رسیده به دبیرخانه: ۸۶۲۷ اثر
آثار رسیده در بخش تصویرسازی: ۹۵۶ اثر از ۳۴۱ نفر
آثار رسیده در بخش حجم: ۳۹۸ اثر از ۲۲۷ نفر
آثار رسیده در بخش خوشنویسی: ۶۱۹ اثر از ۲۴۴ نفر
آثار رسیده در بخش گرافیک: ۱۳۳۶ اثر از ۶۷۳ نفر
آثار رسیده در بخش عکاسی: ۱۲۶۰ اثر ۴۴۰ نفر
آثار رسیده در بخش کاریکاتور: ۶۹۸ اثر از ۳۱۷ نفر
آثار رسیده در بخش نقاشی: ۱۹۷۰ اثر ۸۶۱ نفر
آثار رسیده در بخش نگارگری: ۵۷۰ اثر از ۲۶۵ نفر
آثار رسیده در بخش ویژه «قله‌ها»: ۸۲۰ اثر از ۴۳۳ نفر
مجموع آثار راه‌یافته به نمایشگاه در دو بخش «طوبای زرین» و «قله‌ها» به تفکیک هر رشته:
تصویرسازی: ۳۶ اثر ۲۲ نفر
حجم: ۲۸ اثر از ۲۱ نفر
خوشنویسی: ۶۷ اثر از ۴۳ نفر
گرافیک: ۶۳ اثر از ۳۸ نفر
عکاسی: ۶۷ اثر از ۴۲ نفر
کاریکاتور: ۵۳ اثر از ۲۴ نفر
نقاشی: ۳۷ اثر از ۲۶ نفر
نگارگری: ۸۹ اثر از ۵۸ هنرمند
بنابراین، مجموع آثار راه‌یافته به بخش نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دو بخش «طوبای زرین» و «قله‌ها»،۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند است.

مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره پانزدهم هنرهای تجسمی در پایان، خاطرنشان کرد: نمایشگاه آثار منتخب هنرمندان حاضر در جشنواره پانزدهم تا روز ۲۸ بهمن ماه سال جاری در فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا دایر خواهد بود و ذکر این نکته ضروری است که جشنواره‌های هنری با حضور توأمان هنرمندان و مخاطبان معنا پیدا می کنند و امیدوارم که شاهد حضور آحاد مخاطبان در نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر باشیم.

گفتنی است که نمایش آثار منتخب هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر تا ۲۸ بهمن ماه جاری ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند همه روزه به جز روز‌های ۱۵ و ۲۲ بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

گفت و گو از : فاطیما میرزایی دخت

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار