پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۴۰۷
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۶ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

دیباچه با "رضا استادی منتقد سینما و مستندساز" و "سعید خانی" تهیه کننده سینما و مدیر پخش «خانه فیلم » که با فیلم سینمایی" دوزیست" در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته در خصوص حواشی این روزهای جشنواره چهل و یکم فیلم فجر  گفتگویی صورت داده که  در ادامه  می‌خوانید:
رضا استادی که از سال ۱۳۷۵ تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر را دارد،به خبرنگار دیباچه گفت: با وجود آنکه دولت در طول ۴۰ سال گذشته در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد،فرهنگ و ... داعیه توجه به بخش خصوصی و حمایت از آن را مطرح کرده اما در هر زمان که منافعش ایجاب نموده به صورت مداخله جویانه در حوزه‌های مختلف مسائل فرهنگی ،اقتصادی، اجتماعی و...وارد شده که بارزترین نمونه آن را می‌توان در صنعت خودرو مشاهده کرد.یعنی حتی برای واردات اتومبیل از آن سوی مرز نیز به این عرصه ورود کرده و در آن دخل و تصرف می‌کند به گونه‌ای که عنان کار در بخش واردات را به خودروسازان واگذار کرده است.
استادی در ادامه افزود:هم اکنون تصمیم سازمان سینمایی برای ایجاد محدودیت در مورد آثاری که بنا به هر دلیلی تمایلی به حضور در جشنواره ندارند به نوعی یادآور این اقدام صنعت خودرو سازی است؛ که از ابزاری ظاهرا قانونی برای تحت فشار قرار دادن هنرمندان استفاده می‌کند در صورتی که دولت طی تمهیداتی اساسی باید آیین نامه بلند مدتی که حداقل اعتباری بالغ بر سه ساله دارد را پیرامون مناسبات حوزه اکران تعیین نماید و بر حُسن اجرای آن نظارت داشته باشد. یعنی دولت، حداقل دخالت را در حوزه های اکران اعمال کند زیرا این حوزه در اصل متعلق به تولیدکنندگان فیلم و سینماداران است پس صرفاً و فقط آنهاباید بر اساس منافع دو طرفه خود به عقد قرارداد در زمینه نمایش آثار بپردازند و نظارت دولت را نیز داشته باشند تا دچار خطا نشوند.

طرح تعویق اکران، تخصیص یارانه مضاعف به جشنواره فیلم فجر است/ موضوع اکران، به صورت دستوری پیش نمی‌رود؛ اولویت با عرضه وتقاضاست!
"استادی" اظهار داشت: مشخصا اقدام سازمان سینمایی برای ایجاد چنین محدودیت‌هایی در پیش پای فیلمسازانی که تمایل به حضور در جشنواره ندارند به نوعی دوپینگ، آن هم به نفع جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود که امسال در آستانه چهل و یکمین دوره برگزاری حتی از استانداردهای دوره‌های اول نیز عقب افتاده و فضای مبهمی را پیش روی سینمای ایران ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: این اقدام سازمان سینمایی فقط و فقط دادن یارانه مضاعف به جشنواره‌ای است که حتی استانداردهای داخلی جشنواره های درجه ۲و۳ را نیز درچند ماه گذشته رعایت نکرده است.

همچنین" سعید خانی" تهیه کننده آثاری چون" دوزیست"،"لونه زنبور"و "حرفه ای " پیرامون مصوبه سازمان سینمایی مبنی بر تعویق اکران آثار به دلیل عدم حضور در جشنواره فیلم فجر به خبرنگار دیباچه گفت: از آنجا که مسیر اکران آثار نمایشی مطابق با شرایط عرضه و تقاضا پیموده می شود بنابراین به تعویق انداختن نمایش برخی فیلم ها به دلیل عدم حضور در جشنواره فجر، آنچنان نمی‌تواند اهرمی کاربردی و مناسب به جهت ترغیب سازندگان آسان برای ارائه اثر خود به رویداد فرهنگی فجر باشد.

طرح تعویق اکران، تخصیص یارانه مضاعف به جشنواره فیلم فجر است/ موضوع اکران، به صورت دستوری پیش نمی‌رود؛ اولویت با عرضه وتقاضاست!

او که مدیریت پخش شرکت "خانه فیلم "را برعهده دارد افزود: گاهی یک فیلم به دلایل مختلف از جمله آماده نشدن نمی تواند شانسی برای اکران در جشنواره فجر را بیاورد بنابراین نباید به این عدم حضور، به چشم تحریم نگاه کرد و برای مقابله با آن حربه ای به دست گرفت چون همیشه آنچه که به یک فیلم اولویت اکران می‌بخشد و نقش تعیین کننده ای در به روی پرده رفتن آن دارد همان بحث عرضه و تقاضا است.

"خانی" خاطرنشان کرد : به طور کل موضوع اکران را نمیتوان دستوری پیش برد و اهالی سینما باید با مماشات و تعامل چرخه این عرصه از فرهنگ و هنر را بچرخانند تا سینما بتواند با تولید و اکران آثار موفق و فاخر بیش از پیش تعالی یابد.

گفتگو از زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳