شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۳۲۵
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۱ - ۰۷ دی ۱۴۰۱

دینا محمدی :  امروزه کودکان از طریق پلتفرم ها ،فضای مجازی، ماهواره و... به تولیدات متنوعی  دسترسی دارند و این مسئله کار تولیدکنندگان برنامه های کودک را در زمينه برنامه سازی تلویزیونی حساس تر و پیچیده‌تر می‌کند، بنابراین برای برنامه‌سازِ امروزِ حوزه کودک، مهم ترین چالش آن است که برنامه های متنوع با موضوعات به روز را با عنوان خوراک فرهنگی و هنری به مخاطب خودش ارائه دهد.

در این خصوص ، خبرنگار دیباچه با محمود سلامیان ،کارگردان و تهیه کننده برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان گفتگویی داشته که در ادامه آن را می خوانید : 

  آیا همچنان به فکر تولید و تهیه برنامه هایی همچون "بچه های ایران" با حضور مجریان جوان و پرانرژی خواهید بود؟ 

برنامه "بچه های ایران" اختصاصا برای مخاطب نوجوان تولید می‌شد و به جهات مختلف تجربه بسیار خوبی بود، حتی تا آن زمان به این شکل این تجربیات در برنامه های دیگر اینچنینی کسب نشده بود. بعنوان مثال یکی بحث‌ استفاده از مجریان نوجوان و جوان با شور و انرژی مطرح بود که در « بچه های ایران » این تجربه کسب شد. درواقع کاراکتر ها ، مجری های تازه نفس محسوب می‌شدند و همین امر باعث شد تا مخاطب نوجوان با آن ها ارتباط خوبی برقرار کند؛ چرا که آنها را در موقعیت های مختلف و متضاد ندیده بود و برای اولین با آنها مواجه می شد.

 فصل جدید

 نکته دیگری که در این برنامه وجود داشت این بود که محتوای برنامه، اجرای مجریان و طراحی آیتم ها که یک برنامه ترکیبی را شکل می‌داد برمبنای صداقت بنا شده بود، به طوریکه حتی اگر مجری در کلامش گاهی جلوی دوربین به اصطلاح گاف می‌داد، مجریان دیگر اشکالات یکدیگر را تصحیح می‌کردند. یعنی حس روراستی و صداقت در برنامه جاری بود و ما این مسائل را در برنامه سانسور نمی‌کردیم. از طرف دیگر فضای زنده نیز در برنامه جاری بود تا مخاطب این حس را درک کند که در همان فضای استودیو حضور دارد و پا به پای مجریان و عوامل شاهد اتفاقات است و چیزی برای او پنهان نیست.

تهیه کننده برنامه "بچه های ایران" گفت: هم اکنون جای برنامه های نوجوانی که اثرگذار و موج آفرین باشند به شدت در رسانه ملی خالی است. چند سال پیش در مصاحبه ای عنوان کردم و گفتم عدم وجود برنامه نوجوان خوب، زنگ خطری برای تلویزیون است که باید تمهیدات هوشمندانه ای برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین رسانه و مخاطب نوجوان اتحاذ شود.
وی ادامه داد: مخاطب دهه ۸۰ و ۹۰ مخاطب خاصی است و به سادگی نمی توان با آن ارتباط برقرار کرد، باید شرایط روحی و علاقمندیهای او به درستی کشف و زمینه تولید برنامه‌ای که حجم گسترده‌تری از آنها را جذب کند فراهم کرد.

 فصل جدید

این تهیه کننده و کارگردان در خصوص پروژه باسابقه "مل‌مل" اظهارداشت: پخش برنامه "مل مل" از سال ۸۸ شروع شده و امروز جزو برنامه های قدیمی تلویزیون محسوب می‌شود و گستره‌ی مخاطبانش خیلی بازتر و متنوع تر شده، اتفاقی که در این برنامه طی این سال ها افتاده این است که ما برنامه‌ای با محتوای معمولی تولید نکردیم، همیشه سعی کردیم محور و موضوع مستقل و چالشی انتخاب کنیم. هر فصل از این برنامه موضوع و هدف مشخص و روشنی داشت، برای همین دچار سقوط نشد و قدرت رسانه‌ای و راههای ارتباط قلبی با مخاطبانش را حفظ کرده است. مثلا محور فصل های مختلف مل مل، محیط زیست، بازیافت ،فضای مجازی، مهارت های زندگی،اقتصاد خانواده ،سلامت و بهداشت فردی و مهارتهای خلاقانه و هنری در خانه و مدرسه بوده. شکل اجرا و نحوه ارائه محتوا در تیم تحریریه برنامه هم به گونه ای بوده که از افول آن جلوگیری شود.

سلامیان بیان کرد:در تمام سال هایی که از پخش برنامه گذشته، با همه تدابیری که بطور مداوم اندیشیدیم، مثل بهره گیری از فکر و ایده های جدید در تیم محتوایی ،سردبیری و نویسندگان توانستیم مل‌مل را همچنان در رده برنامه های پرمخاطب تلویزیون نگهداریم و به نظرم مل مل هنوز در راه صعود به قله است.

 فصل جدید

بنده معتقدم که هر کاراکتری زمان افول هم خواهد داشت و به طور قطع برنامه مل مل هم از این قاعده مستثنی نیست و ما تلاشمان این است که این زمان افول را عقب بیندازیم و با مخاطب ارتباط دقیق، گسترده و عمیق برقرار کنیم و این برنامه را در قله محبوبیت نگهداریم. در فصل جدید "مل مل" که به زودی پخش آن از اسفند ۱۴۰۱ آغاز می‌شود قرار است در حوزه کتاب و کتابخوانی یک اتفاق جدید رقم بخورد.

برچسب ها: مل مل ، محمود سلامیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار