پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۲۴۷
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۱ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱
مدیرعامل بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با دیباچه:
مدیرعامل بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی گفت: چالش اصلی کتاب در کشور قیمت کاغذ است زیرا در سال‌های اخیر با افزایش قیمت کاغذ مواجه بوده‌ایم.

 معصومه شمسینی غیاثوند: درحالی سی‌امین هفته کتاب و کتابخوانی، با شعار «ما همانیم که میخوانیم» با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه به کار خود پایان داد که صنعت نشر کتاب با مشکلات عمده‌ای از جمله گرانی کاغذ و عدم توزیع مناسب کتاب مواجه است.

مجدالدین معلمی، مدیرعامل بنیاد ملی کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی به دیباچه در رابطه با جایگاه کتاب و کتابخوانی در کشور می‌گوید: دو تصور عمومی نسبت به کتاب وجود دارد که هر دو  تصور اشتباه است. یکی اینکه مردم در کشور ما کتاب نمی‌خوانند. دومین تصور  اشتباه این است که گردش حوزه اقتصادی کتاب منطقی نیست و سود در خرید و فروش کتاب وجود ندارد در حالی که واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

چالش اصلی کتاب در کشور قیمت کاغذ است/ ویترین کتاب‌فروشی‌ها باید بر اساس علاقه مردم باشد

 مدیرعامل بنیاد ملی کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آمار خرید و فروش کتاب در کشور افزود: آمار‌های عرضه کتاب نشان می‌دهد که در حوزه کتاب نه تنها تیراژ کتاب کم شده ،بلکه با افزایش همراه بوده است. اگر در برخی موارد تیراژ کتاب نسبت به گذشته کم شده اما در مقابل عناوین کتاب‌ها زیاد شده است. آمار حوزه کتاب نشان می‌دهد کتاب کالایی اقتصادی است و مردم در کشور ما کتاب می‌خوانند و بر اساس این فضا جلو  می‌روند.

« معلمی » با اشاره به تعداد زیاد ناشران در کشور گفت: اینکه تعداد ناشران در کشور ما زیاد  بوده موضوعی قابل بحث است که می‌توان در باره آن گفتگو و این موضوع را نقد کرد و در سیاست‌گذاری جداگانه مورد بررسی قرار داد، اما فضای کتاب فروشی‌ها هر چند مثل فضای سنتی قبل نیست و دلیل آن خرید و فروش کتاب از فضای مجازی است که در کنار فضای سنتی خرید و فروش کتاب قرار گرفته است؛ در مجموع می‌توان گفت که برخلاف تصور و آنچه القا می‌شود فضای خرید و فروش کتاب در کشور نامطلوب نیست.

 مدیرعامل بنیاد ملی کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی درباره مهمترین چالش‌های فضای کتاب در کشور تصریح کرد: اولین چالش اصلی کتاب در کشور قیمت کاغذ است که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت کاغذ مواجه بوده‌ایم. دومین چالش که تاثیر نامطلوبی در فضای کتاب در جامعه دارد پخش و توزیع نامناسب کتاب است؛ بسیاری از فعالان حوزه کتاب در زمینه پخش کتاب،حرفه‌ای عمل نمی‌کنند.‎ سومین چالش هم موضوع فروشگاه‌های کتاب است که نحوه فروش کتاب به نحو مطلوبی کار نشده و عرضه کتاب به لحاظ فروش کم است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

« معلمی » در خصوص پُر کردن خلاء و فاصله جامعه با فضای کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: با تبلیغات و ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید این فاصله پُر شود تا ما بتوانیم کتاب‌های با کیفیتی را به مردم و علاقمندان حوزه کتاب معرفی کنیم، زیرا آن‌ها حق دارند که وقتی وارد فروشگاه کتاب می‌شوند سریع متوجه شوند که کدام کتاب بهتر و مطلوب‌تر است؛ در برخی فروشگاه‌ها معرفی کتاب به طور شایسته انجام نمی‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: باید فضای موسسات کتاب به گونه‌ای باشد که مشاوران به مشتریان کتاب و سلایق آن‌ها توجه کنند و آن‌ها را به گونه‌ای راهنمایی کنند که استقبال مردم به کتاب بیشتر شود. نکته دیگر این است که باید در جامعه سطح تماس مردم را با فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را افزایش بدهیم. ویترین کتاب‌فروشی‌ها باید بر اساس علاقه مردم باشد و فضای عرضه کتاب در فروشگاه‌ها به نحو شایسته تقویت شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲