شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۱۷۷
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۵ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱
کاوه قهرمان، کارگردان و مدرس سینما در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد

کاوه قهرمان، کارگردان و مدرس سینما درخصوص اکران فیلمش در هنر و تجربه گفت: اکران فیلم با توجه به ظرفیتی که برایش تعریف شده خوب است، اما متاسفانه سانس‌ها بسیار محدود و ساعت‌ها نامناسب است یعنی سانس ۴ و ۶ که هر دوی آن برای مخاطب کمی خاص‌تر سینما که به هرحال مخاطب اصلی هنر و تجربه هم هستند، ساعت مناسبی نیست به خصوص در آن ترافیک و ساعت‌های کاری و این باعث می‌شود که این سانس‌ها مناسب و کمک کننده نباشد، باوجود اینکه می‌توان سانس‌ها را تغییر داد و فیلم‌ها هم پتانسیل بالایی دارند، اما متاسفانه اینگونه به حقشان نخواهند رسید.

اگر ارزشی برای فرهنگ قائل هستیم، باید از هنرو تجربه بیشتر حمایت کنیم


این کارگردان درخصوص معضلات موجود در اکران فیلم‌ها در هنر و تجربه بیان کرد: از مشکلات اصلی در هنر و تجربه، تبلیغات و همین سانس‌های اکران فیلم است ؛یعنی من فکر میکنم سانس‌های بسیاری در سینما‌ها که اصطلاحا به عنوان پخش فیلم‌های بدنه در اختیار میگذارند و خالی هستند ،برخی از این سانس‌ها را می‌توان دراختیار هنر و تجربه قرار داد بدون هیچ منتی از سوی سینمادار و یا هر شخصی که عهده دار این مسئله است؛ بنابراین به نظرم باید سانس‌ها بیشتر و متنوع‌تر شوند. مسئله‌ای که در هنر و تجربه‌ی جدید صورت گرفته و بسیار خوشایند بود این است که بر روی اکران تمرکز وجود دارد یعنی میدانیم در یک ساعت مشخص و در سینمای مشخص یک فیلم یک هفته اکران دارد، اما واقعا ساعت مناسبی نیست، ساعت ۴ که یک ساعت مرده است برای سینمایی که مخاطبش کاهش پیدا کرده است و ساعت ۶ هم خیلی کم تماشاگر را به سالن سینما می‌کشاند.

« قهرمان » درباره تاثیرگذاری هنرو تجربه برای افزایش مخاطب فیلم‌های کوتاه، مستند و... اظهار داشت: به هر حال درباره‌ی فیلم‌هایی حرف می‌زنیم که کمی سلایق متفاوت تری را می‌طلبد فیلم کوتاه و مستند هم در همین غالب است و فیلم بلند هم خاص‌تر و هنری‌تر است و هرچه امکان نمایش بیشتر داشته باشند قطعا مخاطب بیشتری هم خواهند داشت. درحال حاضر که دوره‌ی جدید اکران هنرو تجربه شروع شده است، متوجه خواهید شد که مخاطب از این مسئله راضی است و زمانی که تعطیل بود مخاطب هم ابراز نارضایتی می‌کرد، بنابراین مخاطب خود را دارد و طبیعتا هر چه این مخاطب به تعدادش اضافه شود بهتر است. این درصورتی است که پخش کننده هایمان دائم تاکید بر فیلم‌های کمدی دارند، اما ذائقه تماشاگر اینگونه نیست و سلیقه‌ها و ژانر‌های متفاوت را می‌طلبد.

او ادامه داد: درست است که فیلم‌های کمدی پر بیننده هستند، اما مخاطب از ژانر‌های دیگر هم استقبال می‌کند، نمی‌گویم اینگونه فیلم‌ها مانند فیلم‌های ۲۰ میلیاردی مخاطب داشته باشد، اما این تعداد سینما واقعا از طرف دوستان به یک شو تبدیل شده است که بگویند از فیلم هنری و خاص هم حمایت می‌کنند درحالی که اینگونه نیست.

اگر ارزشی برای فرهنگ قائل هستیم، باید از هنرو تجربه بیشتر حمایت کنیم

کاوه قهرمان کارگردان فیلم «تارا» در پایان گفت: همین که در این شرایط امکان اکران فراهم شده و همان مخاطب حداقلی که دارد و می‌تواند فیلم‌ها را ببیند باعث خوشحالی است، اما به هرحال باید از این جنس سینما و هنر و تجربه حمایت بیشتری شود و کمی واقعی‌تر به آن نگاه شود. همان فیلم‌هایی هم که ۴ میلیاردی شدند باید دید به چه شکل و چقدر تماشاگر واقعی دارد و چقدر بلیت از طرف پخش کننده و تهیه کننده برایش صادر شده است، بنابراین می‌توان عادلانه‌تر برخورد کرد و حمایت از سینمای مستقل را کمی بیشتر کرد. این کمک به فرهنگ است اگر ارزشی برای فرهنگ قائل هستیم می‌توانیم حمایت را هم بیشتر کنیم.

گفت و گو از : سوگل امیری

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار