چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۱۰۸
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۶ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱

سمیه سادات موسوی: روزهای منتهی به اربعین حسینی، گاهی ذهنت، دلت و گاهی تمام جانت را راهی مسیر پیاده روی نجف تا کربلا می‌کند. گاهی دلت می‌رود و اشک چشم هایت بدرقه اش می‌کند؛ اینجا دیگر قدم هایت معنوی می‌شود و با تمام وجود، تو در حال پرواز هستی و یک سفر معنوی را با عمق جان حس میکنی و چه بسا چه دل هایی که می‌رود و چه قدم هایی که جا می‌ماند با دلی سوخته و چشمی به راه، زوار کربلا را بدرقه می‌کند و سلام به سمت حضرت آقا امام حسین را با اشک دیدگان به مسافران میسپارد تا برایش به امانت، محضر ارباب بی کفن حسین بن علی ببرند. اینجا قلم نمی‌گوید قلم نمی‌نویسد این دل است که برای زیارت پرپر می‌زند و در این گزارش پای صحبت های شخصی نشسته ایم که خود زائر کربلا بوده و حال و هوای این روزها را خوب حس می‌کند و برایمان می‌گوید که اگر رفته ایم و یا از پیاده روی اربعین جامانده ایم چه باید کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک که از روحانیون پر مخاطب به ویژه در قشر جوان است؛ در رابطه با فلسفه پیاده روی اربعین، به خبرنگار دیباچه می‌گوید :پیاده روی اربعین، عبارت است از یک مبدا حرکت و سلوک که در درون شخص زائر (پیاده رو) شکل می‌گیرد و در واقع پیاده روی یک سیر انفسی است که یک زائر از هر نقطه ای که شروع می‌کند گام ها را در واقع به سمت مبدا وجود خودش بر می‌دارد. پیاده روی اربعین علاوه بر آنکه یک وجهه اجتماعی دارد و یک نوع رزمایش آمادگی، برای نصرت و یاری ولی خدا است که اساس آن در واقع جریان جهاد اکبر است. دورافتادگی هایی که انسان در روزمره های دنیا نصیب خود می‌کند و غافلانه زندگی می‌کند در پیاده روی اربعین این غفلت ها به پایان می‌رسد و زائر پیاده در آن ایام نورانی در واقع طبق آیه قرآن لیضع عنهم اصرهم والاغلال آلتی کانت علیهم، مثل آن است که قفل و زنجیرهایی که به پای خود بسته باز می‌کند.پیاده روی اربعین، یک تجلی از سیر در آفاق و انفس است که به دلیل همین جذابیت ومغناطیس، هر سال گسترده ترو جذاب تر برگزار میشود.

حجت الاسلام سرلک در گفتگو با دیباچه: پیاده روی اربعین را از آمیزه‌های سلیقه‌ای خارج کنیم/ طهارت شرط افزایش رزق

این گزارش حاکیست، هر چند دشمنان سعی بر این دارند که نشان دهند جوانان ایرانی از دین فاصله گرفته اند اما این روزها چیز دیگری نشان می‌دهد.
این کارشناس مذهبی که جوانان بسیاری شیفته صحبت هایش هستند به ما تاکید کرد:ما در عصر آخر الزمان به سر می‌بریم و همه چیز مهیا برای عصر ظهور می‌شود. در این اتفاق همه چیز در حال اوج گرفتن است؛ هم جنبه مادی گرایی و هم جنبه های معنویت گرایی. جریان مادی گرایی دنیای امروز با امکانات گسترده ای که در اختیارش بوده مجبور است که در جنگ بی پایان طرف مقابلش را مغلوب نشان دهد و مدعی شود که جریان دینداری به پایان رسیده و جوانان منحرف شده اند و چون زبان گفتگو و مفاهمه را بلد است با تهیه آمار و فیلم در این زمینه تلاش می‌کند و در دنیا نشان می‌دهند؛ اما در کشور، مراسم راهپیمایی های گسترده، مثل مهمانی ده کیلومتری غدیر، مراسمات محرم، حرکت مدافعین حرم و این ها به فضل خدا نشانگر آن است که جریان دینداری نه تنها افول نکرده بلکه قوت پیدا کرده و متناسب با صف آرایی و جنگ طرف مقابل یک حرکت هوشمندانه وجود دارد و آن کسی که در این راه بازنده بوده ، قطعا دشمن است. طبق آیه قرآن که خداوند می‌فرماید «اینها می‌خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند ولی خدا این نور را تمام می‌کند»  همان طور که اینها با طراحی داعش گمان می‌کردند که کار عراق و شام را تمام کرده و بعد از آن ایران را تصرف می کنند اما خودشان نابود شدند. جوان هایی که رفتند؛ مقابله کردند و به تعبیر حاج قاسم سلیمانی، سازمان داعش را از روی کره خاکی برداشتند و قطعا اینها با نظام آفرینش هم ساز نیست؛ حرکت باطل رفتنی است و دفع خواهد شد آنچه می‌ماند حق است. ان الباطل کان زهوقا

« علی سرلک » در توصیه به زائران امام حسین در ایام اربعین اظهار داشت: مردم عزیز، غافل از وجه تمدنی این پیاده روی نشوند از رنگ بندی ها، قومیتی و واژه‌ای من ایرانیم، آنها عراقی، من شیعه و آنها سنی هستند و غیره استفاده نکنیم. اینها تصاویر همه با هم زیبا هستند و مرز بندی ایجاد نکنیم. حتما و بدون تردید این پیاده روی را رزمایش ظهور بدانند، این اتقاقی است که ما مردم اعلام آمادگی میکنیم به حضرت ولی عصر ( عج)  به عنوان ملت امام حسین علیه السلام و جامعه موحد و زمینه ساز که دلمان می‌خواهد طلیعه ظهور را جشن بگیریم و نسبت به امام زمان در پیاده روی و اذکار توجه ویژه داشته باشیم. هر زائری باید بداند که خادم همه زوار است و هم چنان که همه زوار خادم او هستند ما هر چه بتوانیم خدمت کنیم و دل همدیگر را به مواهب خداوند متعال و مواعید اهل بیت گرم کنیم؛بهتر است ماجرای پیاده روی را از آمیزه های سلیقه ای خارج کنیم؛ اینکه بخواهیم به اسم نوآوری، خلاقیت های نوین، این حرکت نورانی و عظیم را اسیر بعضی از سلیقه های حبابی و زود گذر خود کنیم بپرهیزیم و پیرو متن و شالوده اصلی پیاده روی که عزاداری، نماز جماعت اول وقت، ذاکر و با وضو بودن است؛ حرکت کنیم که انشالله طعم و عطر این اربعین به مشام و جان همه مردم جهان برسد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جاماندگان پیاده روی اربعین بیان کرد: حقیقت عاشورا آنقدر گسترده و فرا زمانی و فرا مکانی است که همه زمین ها و زمان ها را می‌تواند به شکل عاشورا و کربلا دربیاورد ( کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یک حقیقت بزرگی است) و معناش این است که هر کسی در هر جایی از کره خاکی است؛فرانکفورت، فرانسه، توکیو، مانیل و.... در همین شهرهای خودمان می‌تواند. نسبت عاشقانه خود را به امام حسین تمام و کمال نشان دهد به ویژه کسانی که جامانده اند؛ اخلاص بیشتری دارند. همین حس ناقابل بودن می‌تواند اخلاص بیشتری در ابراز علاقه آنها به محضر سیدالشهدا ایجاد کند. هر چیزی که به نیت سیدالشهدا در چهارچوب ها و موازین باشد بی تردید به چشم قبول خداوند وسیدالشهدا خواهد آمد.
این کارشناس مذهبی در ادامه اظهار داشت:روایت داریم در اربعین اول سیدالشهدا وقتی جابر و عطیه در کربلا حاضر شدند. "جابر سوگند خورد؛ گفت: آن چیزی که حسین علیه السلام و اصحابش بهره مند شدند ما هم شریک هستیم. عطیه با تعجب پرسید: چطور ممکن است آنها زخم خوردند تکه تکه شدند تشنگی دیدند؛ فرمود: از حبیبم رسول خدا شنیدم که هر کس به فعل و کار قومی راضی باشد او هم در شمار آنها حساب خواهد آمد" ما اگر راضی باشیم به پیاده روی کسانی که رفتند و خودمان نتوانستیم؛ حتما جزء آن افراد حساب خواهیم شد.
عضو هیات علمی دانشگاه هنر بیان کرد:یاد حضرت امام، شهدا و حاج قاسم سلیمانی که بانی پیاده روی اربعین بوده، شهدای گمنام، شهدای سلامت باشیم و از آنها طلب استعانت کنیم که دعاگوی ما باشند.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطر نشان کرد: آنچه رزق انسان را در عالم ماده و عالم معنا زیاد می‌کند طهارت است( کسی از پیامبر سوال کرد؛ من فقیرم توصیه ای من را بفرمایید؛ پیامبر فرمود :طهارت داشته باش، دائم الوضو باش و حضرت فرمودند بین رزق وطهارت نسبت برقرار است. هر چقدر شما پاک تر باشید رزق شما بیشتر است). اساس پاکی استغفار و شکسته تر بودن است و به طور مثال، کسی که شکسته باشد زبانش را به غیبت، دروغ و.. آلوده نمی‌کند و این زبان رزق حکمت دارد که حرف های خوب بشنود.

اینجا موعظه عالمان است که برایمان رزق می‌شود و مارا در مسیر پر پیچ و خم زندگی کمک می‌کند امید آنکه رزقمان هر روز بیش از گذشته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳