شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۶ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

زهرا فرود: "پدرام (علی)محمدی" مدرس بیان و صداپیشگی در دانشگاه پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که دوره های فن بیان را زیر نظر اساتیدی چون" حمید جبلی "،"مهدی سلطانی"،" آرش آبسالان" و "بهرام بهبهانی" گذرانده است. او که در فیلم "خوب بد جلف ۲ و ۳" به کارگردانی "محسن چگینی" به ایفای نقش پرداخته برای بازی در نمایش های" افسانه خرت و پرت پرانی"،" گنبد به دوش" و "دیوان تئاترال "موفق به دریافت جایزه جشنواره بین المللی تهران، مبارک شده است. "محمدی"که کارگردانی آثاری چون "پهلوان کچل ۱۸ عیار" را در جشنواره آیینی سنتی تهران برعهده داشته و تاکنون با نمایش های بسیاری چون "جادوگر کوچولو" سفر نامه طیاره خانوم"،" سوزن جادویی" آقا محمد خان "و "جادوگر بیکار" روی صحنه رفته ، معتقد است : به دلیل عدم نظارت بر آموزش مربیان در حوزه صداپیشگی سیر به سمت خلق صداهای فاخر وماندگار متوقف شده است چرا که تربیت صدای سالم که به اشتباه از آن به عنوان صدای زیبا نام برده می شود مستلزم فاصله گرفتن از آموزش های تک بُعدی در عرصه فن بیان وحرکت در مسیر منعطف نمودن صداهاست.

"پدرام محمدی" مدرس دانشگاه در عرصه دوبله به خبرنگار دیباچه گفت : این روزها وضعیت کنونی عرصه صداپیشگی و دوبله نسبت به گذشته از شرایط بهتری برخوردار است و شاهد حضور بیشتری از نسل جوان و با استعداد در این حوزه هستیم و همینطور به دلیل رشد مضاعف رسانه ها ،کار کردن علاقمندان به ویژه جوانان در این عرصه افزایش یافته اما متاسفانه به جهت عدم دسترسی به منابع مطلوب در راستای رشد و تربیت صدا،حرکت به سمت ارتقای صدا های کیفی و تبدیل آنها به صداهای فاخر و ماندگار وجود ندارد از طرفی فراگیر شدن فضای مجازی و گاه ترویج ونشر اطلاعات نادرست سبب شده اغلب شاهد صدا های آسیب دیده، تصنعی و تکراری باشیم.

صدای زیبا وجود ندارد؛تنها صدای سالم است که ماندگار می شود

وی پیرامون سهم فعالیت سایت های بدون اعتبار در آسیب به عرصه دوبله و صداپیشگی افزود : نه تنها سایت های بدون اعتبار که حتی سایت های دارای اعتبار و مربیان بنام هم به شکل صحیح دراین حوزه فعالیت نمی کنند و هیچ نظارتی بر روی آموزش مربیان و افراد فعال در این حوزه نیست.

موفقیت و ماندگاری صدا در عرصه دوبله مرهون صدای منعطف است / هیچ نظارتی بر آموزش مربیان حوزه صداپیشگی وجود ندارد
به طور کل صداپیشگی و دوبله نیازمند شناخت آناتومی حنجره و فیزیک صوت می باشد و چون براي هرفرد، تمرینات صدا و بیان متفاوت است ، از این رو می طلبد مربی به این آناتومی ها دقت بیشتری داشته باشد و براساس آنها در حوزه فن بیان ویا دوبله تمرین ارائه دهد اما متاسفانه هم اکنون افراد زیادی کلاس های آموزشی برگزار می کنند و مخاطبان را برای داشتن صدایی جذاب و زیبا ترغیب می کنند.
این در حالی است که صدای زیبا و جذاب وجود ندارد و هر صدایی جایگاه خاص خود را داراست.در اینجا می طلبد به جهت تفهیم بیشتروبهتر موضوع به این مثال بسنده کنیم که اگر از نظر عوام صدای رادیویی (گوینده رادیو) را صدایی جذاب بدانیم و همان صدا اگر بخواهد در جایگاه راننده تاکسی برای جمع کردن مسافر فریاد بزند آیا نامتوازن نیست ؟و کاملا می‌توان حس کرد چنین صدایی در کالبد چنان شغلی آنچنان که باید نمی گنجد پس هر صدایی جایگاهی دارد و ما باید بر اساس آن موقعیت ، صدایی را طراحی و تولید کنیم البته این موضوع مستلزم داشتن صدایی منعطف است .پس بهتر است به این باور برسیم که صدای زیبا وجود نداردبلکه تنها صدای سالم است که به اشتباه از آن به عنوان صدای زیبا نام برده می شود.

"محمدی" ادامه داد:مهمترین اصلی که می‌تواند زمینه موفقیت و ماندگاری در عرصه صداپیشگی را رقم بزند داشتن صدای منعطف است، بنابراین مربیان فن بیان، باید به گونه ای در این حوزه آموزش دهند که افراد درگیر یک صدایی نشوند و صدای منعطفی داشته باشند. خیلی از گوینده ها و صداپیشه ها دارای یک صدا هستند و جز آن صدا ، قادر به تولید صدایی دیگر نیستند و این مسئله می تواند سرآغاز پایان زود هنگام فرد در حوزه دوبله یا همان صداپیشگی باشد.البته از موارد دیگری که سبب می شود صداهای ماندگار شکل بگیرند مسئله تمرین و تکرار است ،و هنرجویان نباید فقط به بحث آموزش بسنده کنند چرا که اگر قرار است نیرو واستعدادهای توانمند،ماندگار وپیشرفته ای در این حوزه تربیت شوند لازمه اش تمرین تمرین تمرین و تکرار است.

این استاد دانشگاه که در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر نیز فعالیت مي کند در ارتباط با این سوال که چقدر ماندگاری در عرصه دوبله می تواندمتاثر از ذکاوت فرد دوبله کننده باشد بیان کرد: در این زمینه ذکاوت به شرطی جواب میدهد که درست مورداستفاده قرار گیرد، شاید یک فرد با ذکاوت ارتباطات خود را با مربیان و بزرگان این حوزه گسترش دهد اما زمانی که آن فرد تمرین زیادی انجام نداده باشد و صدای منعطفی نداشته باشد خیلی زود از این عرصه کنار گذاشته می شود ، به طور کل مسئله صداپیشگی و دوبله مسئله به شدت مهمی است، چون یک صداپیشه قرار است با عناصر صدای خود به یک شخصیت ویا کاراکتر جان ببخشد ،پس نیاز است آن کاراکتر را زندگی کند و تمام انرژی خود را بکار گیرد تا بتواند به صدای آن شخصیت نزدیک شود و سپس با آن کاراکتر قریب به مخاطب شود وضمن ارتباط گیری با او، در ذهن و دلش ماندگار شود.وبنده تاثیر بهره گیری از ذکاوت را بیشتر در تمرین درست و پرورش خلاقیت مطلوب می دانم.

" پدرام محمدی" درارتباط با ،مهمترین مبحثی که نیاز است در زمینه صداپیشگی به آموزندگان این عرصه ارائه شود تا جاودانه هایی چون "منافی" ،"پرویز بهرام"، "والی زاده" ،"زین نوری" و "عرفانی" در آینده این عرصه متولد شوند و صداهای ماندگار دیگری را رقم بزنند گفت: ابتدا باید سعی شود تا تمریناتی را در راستای فن بیان و تربیت صدا به دوستان ارائه دهیم که البته همه اینها باید در راستای آناتومی هر کدام از افراد طراحی شده باشد چون در این صورت هم تمرینات تاثیری بیشتری بر روی صدای افراد خواهند داشت و هم از اسیب رسیدن به تارهای صوتی آنها جلوگیری می شود.به طور کل باید تمام تمرینات به جهت پرورش و تربیت صدایی منعطف طراحی شوند تا افراد در یک قالب مصنوعی و تک صدایی قرار نگیرند. جا دارد بگویم چنانچه استادی باعث شود صدای فرد در یک قالب مصنوعی و تک صدایی قرار بگیرد او به آن فرد و زندگی او خیانت کرده، چون زمان زیادی طول خواهد کشید تا آن قالب نهادینه شده در وی از بین برود بنابراین فرد دوباره باید برای داشتن منعطف روی صدای خود گستره تمریناتش را افزایش دهد و من به عنوان مدرس این حوزه تمام تمرینات ارائه شده به افراد را بر اساس 250 کتاب در حوزه های پزشکی، ورزشی، روانشناسی، شخصیت شناسی، صدا و بیان، صداپیشگی و ... ارائه می دهم.
و در انتها سعی می کنم رفتار و اخلاق حرفه ای در این عرصه را آموزش دهم . چون مسئله معرفت، اخلاق و استقامت در این حوزه خیلی مهم است ، بنابراین صداپیشگی عرصه بسیار سختی محسوب می شود که برای ورود به آن نیاز است مقاومت داشته باشی کم نیاری و تلاش کنی.

او اظهارداشت:عدم آشنایی بسیاری از مربیان با علوم پزشکی، مسائل آناتومی حنجره و فیزیک صوت، ارائه تمرینات آسیب زا،تلاش بسیاری برای ساخت صدای رادیویی، مصنوعی، تک صدایی،عدم اشنایی مربیان با مسائل شخصیت شناسی به جهت آموزش چگونگی طراحی و تولید صدا برای کاراکتر،سرکوب کردن خلاقیت هنرجویان و عدم اشنایی هنرجویان با ادبیات پارسی، اشعار پارسی و مطالعه بسیار کم از مباحثی هستند که در عرصه آموزش های صداپیشگی وفن بیان نادیده گرفته می شوند در صورتی که اگر همه اینها آنطور که باید مورد استفاده قرار گیرند زمینه تولید صداهای فاخر وماندگار را رقم خواهند زد.

اولین کتاب پارسی در حوزه صداپیشگی و طراحی صدا برای بازیگر چاپ خواهد شد .

" محمدی "گفت :به دلیل بیماری که ۲سال است درگیر آن هستم، کار بازیگری و کارگردانی را کنار گذاشتم ولی هم اکنون درحال اماده سازی یک نمایشنامه هستم که انشالله در خرداد و تیر ماه 1402 روی صحنه خواهد رفت. و در این مدت نیز بر روی کتابم بیشتر کار کردم که انشالله تا اخر امسال اولین کتاب پارسی در حوزه صداپیشگی و طراحی صدا برای بازیگر چاپ خواهد شد.

این مدرس در پایان گفت: خواهشا به تبلیغات و ورکشاپ هایی که در حوزه های صدا و بیان، صداپیشگی، کارگردانی، بازیگری و .... اعتماد نکنید، خواهشا اگه قرار است کلاسی را شرکت کنید درمورد استاد آن تحقیق کنید، از آن استاد برنامه درسی را بگیرد و بررسی کنید، چنانچه استادی برنامه درسی نداشته باشد یعنی هدف مشخصی هم، در راستای آموزش ندارد .و اینکه معتقدم اگر یه فردی معروف هست لزوما استاد خوبی نیست ، اگه فردی صداپیشه است لزوما استاد خوبی نیست ، و اگه تبلیغی دیدید که درمورد داشتن صدایی جذاب و زیبا صحبت کرد بدانید که پای نوعی کلاهبرداری درمیان است تا افراد را درگیر تک صدایی، صدایی مصنوعی ، و در ادامه اسیب های صوتی کند در کل باید مواظب صدا بود چرا که اگرا صدا نباشد ارتباط ها دچار اختلال می شوند و درمان صدا بسیار سخت و گاها ناممکن، چون امکان دارد بعد از درمان دیگر نتوان به آن شکل قبل و درست از صدا بهره گرفت.

برچسب ها: صداپیشگی ، دوبله
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار