جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۷ - ۲۶ تير ۱۴۰۱

سمیه سادات موسوی: به راستی غدیر، هر چند واقعه ای زمینی بود؛ اما در عرش ذکر علی علی خوانده شد و آسمانیان فقط، لایق حضور در نور علی و محمد شدند. تلفیق دو نور در عالم و رسالتی که با علی کامل می‌شود را فقط عرشیان ظرفیت درکش را دارند و خلوص است که این برکه جوشان را در میابد. صدای محمد است که طنین انداز عالم شده، ای مردم «هر کس من مولای اویم از این پس علی ولی و مولای اوست» و همگان قبول کردند، اما عظمت علی را فقط محمد 'ص' و مخلصان در مسیرش درک کردند و به واقع پیامبر می‌دانست که عده ای گوششان صدای حق علی را نمی‌شنوند، عهدشان را می‌شکنند؛ و زیورهای دنیا، لیاقت حضور در عظمت بیکران امیرالمؤمنین را از آنها می‌ستاند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی، عضو شورای مرکزی روحانیون مبارز و استاد حوزه و دانشگاه در گفت گو با خبرنگار دیباچه گفت:غدیر یک واقعه مهم دینی و اسلامی به ویژه برای جهان تشیع است. رسول اکرم 'ص' در حجت الوداع ، یعنی در آخرین حجی که از مکه به مدینه باز می‌گشتند، در مکانی به نام غدیر، از ناحیه خداوند متعال ماموریت پیدا کردند که، حضرت علی علیه السلام را به عنوان نائب و امام خود معرفی کنند.

غدیر تاریخی است که ابتدایش مدینه، میانه اش کربلا و انتهایش ظهور حضرت مهدی 'عج'است/هر کس با هر هنری که دارد عظمت غدیر و علی' ع'را به نسل جوان معرفی کند
این کارشناس مذهبی افزود: پیامبر اسلام در آن مکان که موقعیت زمانی بسیار سخت و دشوار داشت و چنان هوا گرم بود که در بسیاری روایات آمده گرمی هوا مغز ها را در سر برشته میکرد، مردم پاهای خود را با وسایل و لباس ها پوشاندند که بتوانند بر روی زمین داغ آنجا، توقف کنند و این نشانگر آن است که موضوع بسیار اهمیت دارد که رسول خدا دستور توقف حجاج را می‌دهند که آنهایی که در جلو و عقب حرکت می‌کردند خود را به این مکان برسانند و تجمع کنند و این خود نشانگر خبر و واقعه بسیار مهم بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قطعاپیامبر اکرم' ص' این ماموریت را بسیار دشوار می‌دیدند بیان کرد:در قرآن کریم 410 آیه در خصوص عظمت پیامبر و حرمت ایشان داریم. در سه مورد «توحید، قرآن، غدیر» است که خداوند به پیامبر تاکید کرده که حتما این سه ماموریت انجام شود که در خصوص غدیر خداوند میفرماید"ای پیامبر اگر ماموریت معرفی حضرت علی را انجام ندهی رسالت تو تکمیل نشده است" . که این نشانگر اهمیت غدیر و واقعه غدیر است.
حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی در ادامه گفت:پیامبر در معرفی حضرت علی دست او را بالا برد و گفت «هر کس من ولی و مولای اویم این علی ولی و مولای اوست» . و بالابردن دست حضرت علی توسط پیامبر، تاکید بر این بود که «این علی» ولی و امام اوست که در آینده در بین مردم این شبهه پیش نیاید که پیامبر کدام علی را گفتند.
او  اظهار داشت:غدیر یک تاریخ است؛ تاریخی که ابتدایش مدینه، میانه اش کربلا و انتهایش ظهور امام زمان 'عج' است و ماباید برای غدیر سخنرانی، جلسه، جشن و سرور بر پا کنیم؛ که به لطف خداوند امسال مساجد، بقاع متبرکه، مداحان، هنرمندان، نقاشان همان طور که در رسانه ها می‌بینیم؛ همه به میدان آمدند تا ذره ای از ارادت خود را به خاندان اهل بیت و امیرالمؤمنین به زبان و تصویر در آورند.
عضو شورای مرکزی روحانیون مبارز با اشاره به برگزاری مراسم مهمانی ده کیلومتری در تهران و شهرستان ها بیان کرد: مردم نسبت به غدیر که اهمیت بسیار دارد کوتاهی نکنند که یقینا اگر این اتفاق نیافتد ما به لحاظ اعتقادی آسیب خواهیم دید. وظیفه اولیه ما این است که سخنوران در رابطه با شأن علی' ع' سخن بگویند، قلم به دستان در خصوص فضایل امیرالمؤمنین کتابت کنند. هنرمندان عظمت و شأن امیرالمؤمنین را به تصویر بکشند. اگر چه نسبت به غدیر تا به امروز کوتاهی شده و این غفلتی است که اگر ادامه پیدا کند حق امیرالمونین تضییع می‌شود.
این استاد دانشگاه گفت:در زمان بنی امیه و معاویه ظلم های بسیاری در حق امام علی، انجام دادند؛ بسیار زیاد علیه امیرالمؤمنین تبلیغ کردند که کسی جرات بردن نام علی را نداشت؛ خانواده ها نمی‌توانستند، نام فرزندانشان را علی بگذارند. وریشه های این تفکر هنوز از گذشته باقی مانده و هنوز هم دشمنان امیرالمومنین برای از بین بردن نام علی و واقعه غدیر تلاش می‌کنند. وظیفه ما بسیار سنگین است و باید فضایل حضرت علی را به ویژه به نسل جوان شیرین، گویا و همه فهم معرفی کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار