سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۶۵
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۷ - ۲۰ تير ۱۴۰۱
سفرنامه دیباچه
در این گزارش قصد داریم به معرفی استان بوشهر یکی از شهر‌های کهن و زیبای سرزمین مان بپردازیم.

مینا قنبری:  ایران سرزمین زیبایی‌ها است و بدون شک هر شهر آن جزو زیباترین شهر‌های دنیا است. کشور ایران اقلیم‌ها و فرهنگ‌های مختلفی را درون خود دارد که همین مسئله سبب جذب گردشگران بسیاری می‌شود. «دیباچه» در این گزارش به معرفی شهر بوشهر یکی از شهر‌های بندری ایران می‌پردازد.
شهر بوشهر از جنوبی‌ترین شهر‌های حاشیه خلیج همیشه فارس است که قدمتی پنج هزار ساله دارد و در دوران تاریخی مختلف با نام‌های «رام اردشیر» , «ابوشهر» , «لیان» , «بخت اردشیر» و «ریشهر» به ثبت رسیده است. این شهر از دیرباز مورد اهمیت بوده به این علت که شهر بوشهر با خلیج فارس مجاورت داشته و دارا بودن کیلومتر‌ها ساحل، موقعیت تجاری خوبی را برای آن رقم زده، البته ذخایر عظیم نفت و گاز این شهر را به پایتخت انرژی تبدیل کرده است. مردم بوشهر به زبان فارسی و با گویش بوشهری صحبت می‌کنند.

بوشهر شهری بی نظیر برای گردشگران / قلعه‌ی محمدخان دشتی را دریابید
تمامی شهر‌های ایران از نظر صنایع دستی بسیار غنی هستند و شهر بوشهر هم از این قضیه مستثنی نیست، صنایع دستی و ماشینی در شهر‌های مختلف بر اساس نیاز مردمان آن منطقه به وجود می‌آید از همین رو گبه، گلیم، نمد بافی، حصیر بافی، دولچه و سبد، سفالگری، لنج سازی و قایق سازی، تور بافی و زنبیل بافی از صنایع شهر بوشهر به حساب می‌آید.
مکان‌های تاریخی زیبا در شهر بوشهر آن را جزو مهم‌ترین شهر‌های گردشگری ایران قرار داده است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا به این شهر می‌آیند، از مکان‌های تاریخی استان بوشهر می‌توان به این موارد اشاره کرد:«گنبد نمکی جاشک» در کوه جاشک که بزرگترین و زیبا‌ترین گنبد نمکی ایران است و شامل غار‌های نمکی، آبشار‌های نمکی، چشمه‌های نمکی، دودکش‌های جن و دیگر سازه‌های طبیعی است. «بازار قدیمی شهر» که قدمت آن به دوران افشار بازمی گردد، مهم‌ترین قطب اقتصادی در دوران رونق خود بوده، اما امروزه جز دالان‌های کوتاه و حجره‌های خالی چیزی از آن باقی نمانده است. «گورستان صخره‌ای سیراف» یکی از نمونه‌های ارزشمند این منطقه است. منحصر‌به‌فرد بودن این مکان کنجکاوی هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد تا از راز آن‌ها باخبر شود. «قلعه خورموج دشتی» یا قلعه محمدخان دشتی در شهر خورموج با فاصله ۸۷ کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد. این قلعه در زمان قاجار و به سبک قلعه‌های سلجوقیان و ساسانیان ساخته شده است. متاسفانه بیشتر قسمت‌های قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج‌های آن باقی مانده است. قلعه‌ی محمدخان دشتی که روزگاری بلندترین بنای شهر خورموج بوده و از همه‌ی نقاط شهر نمایان بود، اکنون در ساخت و ساز‌های شهری گم شده و متاسفانه خطراتی این اثر ملی را تهدید می‌کند. «عمارت ملک» یکی از جاذبه‌های بوشهر است که در دوره قاجاریه و به دستور «ملک التجار» که یکی از بازرگانان بزرگ آن زمان بود، ساخته شده است. این بنای تاریخی به دست معماران فرانسوی و با استفاده از مصالح محلی ساخته شده و قدمت این بنای باشکوه به ۱۰۰ سال می‌رسد. «آب انبار قوام» یکی از جا‌های دیدنی بوشهر است. این آب انبار، قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و در زمان حکومت قاجار ساخته شده است. «کاخ کوروش» که قدمت آن به دوران هخامنشیان برمی‌گردد. این بنای تاریخی، در ورودی شهر برازجان واقع شده و جزو آثار ملی ثبت شده در ایران است.

بوشهر شهری بی نظیر برای گردشگران / قلعه‌ی محمدخان دشتی را دریابید
این‌ها نمونه‌هایی از مکان‌های تاریخی و گردشگری بوشهر هستند که با سفر به این منطقه زیبا می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید.
در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های بومگردی و گذراندن سفر به سبک مردم همان منطقه یکی از جاذبه‌های سفر به شمار می‌رود. در استان بوشهر هم اقامتگاه‌های مختلفی در مناطق متفاوت آن وجود دارد که در ادامه مصاحبه «دیباچه» با مدیر بومگردی پیسو را می‌خوانید:
« شایان بهرامی » مدیریت اقامتگاه پیسو و رئیس انجمن بومگردی‌های استان بوشهر درخصوص جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر گفت: استان بوشهر بیشترین مرز آبی را در میان استان‌های هم جوار و کشور‌های اطراف با خلیج فارس دارد و در کنار این، وجود نخلستان‌ها و کوه‌های مرتفع سبب پوشش گیاهی گرمسیری و در بخش‌هایی از استان پوشش سردسیری را شاهد هستیم، بنابراین بخشی از باغ‌ها، خرمالو، انار و لیمو و خرما را در کنار هم پرورش می‌دهند.
« بهرامی » درخصوص صنایع دستی این استان بیان کرد: صنایع دستی بنا بر استفاده روزمره مردم همان استان، شکل گرفته که لِنج سازی از همین موضوع به وجود آمده و به عنوان میراث استان بوشهر به ثبت ملی رسیده است. بر اساس تغییر و تحول در صنعت کشتی سازی، لنج‌ها از چوبی به سمت فایبرگلاس رفته است، ولی این کار در استان به صورت آیینی انجام می‌شود و لنج‌ها برای استفاده در صنعت گردشگری مرمت و احیا می‌شوند. حصیر بافی یکی دیگر از صنایع دستی استان است که شهر آبپخش به عنوان شهر ملی حصیر ایران به ثبت رسیده است. عبا بافی از پشم شتر تهیه می‌شود که خواص بسیار خوبی دارد و در تمام فصول قابل استفاده است و این محصولات به کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شوند. بر اساس خلاقیت صنعتگران از عبا بافی در صنایع دیگر مانند مانتو، کت و دوخت لباس‌های مختلف از پارچه‌های عبا استفاده می‌کنند.
او ادامه داد: موسیقی جایگاه بسیار ویژه‌ای در زندگی مردم بوشهر دارد، ساخت آلات موسیقی هم جزو صنعت زنده استان بوشهر است، زیرا در بازار قدیمی بوشهر، صنعتگرانی که آلات موسیقی می‌سازند، فعالیت دارند و در این بازار همواره صدای ساز و موسیقی شنیده می‌شود.

بوشهر شهری بی نظیر برای گردشگران / قلعه‌ی محمدخان دشتی را دریابید
مدیر بومگردی پیسو درباره بومگردی‌های استان گفت: پیسو در زبان بوشهری به معنی دلفین است. ما در استان بوشهر ۶۷ بومگردی داریم که در نخلستان‌ها بومگردی‌های بالقوه‌ای محیا شده که گردشگران می‌توانند تجربیات برداشت خرما، رطب و خارک را تجربه کنند. از شمال تا جنوب استان در حاشیه ساحل بومگردی‌های متفاوت با خدمات مختلف داریم، زیرا خدمات هر کدام از بومگردی‌ها با یکدیگر فرق دارد و باید مانند خانه باشد و حس خانواده را به گردشگر منتقل تا از فرهنگ و غذای آن منطقه استفاده کند. مصالحی که در ساخت بومگردی در هر منطقه استفاده می‌شود با دیگری متفاوت است برای نمونه ساختار خانه‌ها در بوشهر با خانه‌های کنار ساحل یا کنار کوه متفاوت است و همین سبب کسب تجربیات جدید می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار