سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۸ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

زهرا فرود: "علی سینا رضانیا "از آهنگسازان جوان و موفق عرصه سینما و تئاتر است که موسیقی را نزد اساتیدی چون "مسعود شعاری"، "کیوان ساکت"،" کیخسرو پورناظری" ،"تهمورث پور ناظری" ، مرحوم "جلال ذوالفنون" و "عثمان محمدپرست" آموخت او که عضو سازمان نخبگان ایران است تاکنون برای نمایش های متعددی در عرصه تئاتر آهنگسازی نموده و در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دو بخش طراحی صدا و آهنگسازی موفق به دریافت تندیس بهترین طراحی صدا در نمایش "بازگشت "به کارگردانی "احسان ملکی" شده است." رضانیا" که طراحی آرم و موسیقی لوگوی شبکه های نسیم و سپهر سیما را بر عهده داشته ، به تازگی آهنگسازی سریال مستوران را به اتمام رسانده. او با ساخت آهنگ برای نمایش "رویای نیمه شب تابستان" به کارگردانی "مصطفی کوشکی "در فستیوال تئاتر کشورهایی چون لهستان، هند بنگلادش و ترکیه حضور داشته است. "علی سینا رضانیا " آهنگساز سریال "مستوران" که معتقد است آشنایی با ادبیات نمایشی می تواند نقش بسزایی در ساخت موسیقی تولیدات نمایشی داشته باشد می گويد:موسیقی سریال مستوران از نوع یک سبک مستقل‌ به نام دراماتیک شکل گرفته وهیچ جنس خاصی ندارد و از آنجا که این مجموعه،کاری موسیقی محور است بخش زیادی از پیشبرد داستان برعهده آهنگساز است .به نوعی مستوران برای موسیقی های خود به یک تِرک صوتی ویا یکسری قطعات موسیقی نیاز نداشت بلکه طالب کارگردان صوتی بود. همچنین آشنایی آهنگساز با ادبیات نمایشی مبحث مهمی در عرصه آهنگسازی برای تولیدات نمایشی محسوب می شود که متاسفانه این روزها در این حیطه با چالش های زیادی روبرو هستیم بنابراین اگر صداوسیما ساخت تیتراژ آثارنمایشی را به افرادی که درک کاملی از ادبیات نمایشی دارند واگذار نماید چالش های ساخت موسیقی متن وتیتراژ برطرف شده وحتی در این عرصه موفق تر عمل خواهیم کرد .

موسیقی مستوران از نوع دراماتیک است/ صداوسیما تیتراژ سازی را به آهنگسازان آشنا با ادبیات نمایشی واگذار کند

"علی سینا رضانیا" آهنگسازسریال مستوران به خبرنگار دیباچه گفت : موسیقی سریال مستوران برخلاف بسیاری از موسیقی های آثار نمایشی از جنس خاصی بهره نبرده یعنی نه در زمره موسیقی سنتی وفیوژن قرار می گیرد ونه حتی موسیقی کلاسیک، بلکه می توان آن را از نوع موسیقی سینما دانست؛ همان چیزی که شاید بسیاری، نسبت به آن بی توجه ویا حتی ناآگاه هستند.

آهنگساز نمایش" هبوط" به کارگردانی "وحید رهبانی" افزود: با نگاه اجمالی به تولیدات نمایشی رسانه ملی وسینما درمی یابیم که در آنها موسیقی متن اهمیت و جایگاه اصلی خود را ندارد و از ابتداتا انتهای کار فقط در قالب زیر صدای تصاویر به صورت ملودی اجرا می شود.به گونه ای که چنانچه تصاویر را از آن جداکنیم باز آن موسیقی به تنهایی ومستقل همچنان ارزش خودرا حفظ کرده وپیش می رود در صورتیکه این مورد کاملا خلاف قاعده موسیقی سینما وتئاتر است، چون در این عرصه، موسیقی باید فقط مختص به جنس صحنه مورد نظرساخته شود به عنوان مثال اگرقرار باشد برای یک صحنه غم انگیز موسیقی بسازیم، این موسیقی باید به گونه ای باشد که حتما از نوشتن نُت ها گرفته تا نواختن شدن آنها همگی جنسیتی غم انگیز داشته باشند.بنابراین بهره گیری از یک جنس موسیقی برای برخی صحنه های یک نمایش یا پلان ها و سکانس های یک فیلم و سریال، به جهت اینکه موسیقی متن جدید ودر خور هر صحنه ساخته نشود عملکردی بسیار اشتباه است .از این رو در ساخت موسیقی سریال" مستوران" تلاش کردم حداقل به نوبه خود اینگونه عمل نکنم و به فراخور هر صحنه به ساخت موسیقی بپردازم.

سازنده موسقی لوگوی شبکه نسیم و سپهر سیما بیان کرد: موسیقی این مجموعه کاملا دراماتیک است و براساس تک تک ثانیه های سریال ساخته شده ،و این امکان وجود ندارد که موسیقی مربوط به یک صحنه را بردارید و روی تصویر دیگر سوار کنید چون موسیقی هر بخش مختص به همان بخش ، تصویر و عملکردهای بازیگر آن صحنه ساخته شده است.

"ُرضانیا "گفت: از آنجا که در موسیقی مستوران از موسیقی سینما بهره گرفته شده ،بنابراین در ساخت آن از تلفیق هیچ گونه موسیقی استفاده نشد. چون به طور کل موسیقی سینما وتئاتر خود یک سبک مستقل است .ای کاش در دانشگاه ها یا آکادمی هایمان،موسیقی سینما وتئاتر را بصورت آکادمیک یاد دهند تا به تبع آن یاد بگیریم موسیقی دراماتیک یا همان موسیقی سینما وتئاتر یک سبک مستقل موسیقی است مثل سبک سنتی،جَزبلوز ،به هر حال آهنگسازی "مستوران" براساس تصاویر ،زیبایی شناسی، قاب بندی ودیالوگ های بازیگران جمله بندی شد وثانیه به ثانیه جلو رفت. البته لازم به ذکر است گفته شود که در ساخت موسیقی یک اثر ، مقوله زیبایی شناسی نقس موثری درانتخاب سازبندی اثر، که آن را بجای واژه سبک موسیقی به کار می برم ،ایفا می کند.

موسیقی مستوران از نوع دراماتیک است/ صداوسیما تیتراژ سازی را به آهنگسازان آشنا با ادبیات نمایشی واگذار کند

آهنگساز سریال "مستوران " ادامه داد: معمولا موسیقی هایی که برای تولیدات نمایشی ساخته می شوند به این صورت است که ابتدا یک موسیقی بایک سبک ازجمله سنتی،پاپ،متال ویا.... ساخته و سپس به آن هویت یک قطعه آلبومی بخشیده می شودودرنهایت آن قطعه ماندگار شده ودر خیلی از کارها موردبهره قرار می‌گیرد که درواقع این عملکرد یک خطای بزرگ در موسیقی سینما وتئاتربه حساب می آید به هرحال باید موسیقی به صورت آکادمیک آموزش داده شود و همه آموزش های متعلق به این عرصه در دانشگاه ها فقط به دو واحد ختم نشود در اینصورت این مبحث به مرور جا خواهد افتاد که موسیقی در سینما،تئاتر و حتی تلویزیون به صورت مستقل وجداگانه یک تخصص مختص به خود است که باید کاملا جدا از حیطه کنسرت ،آلبوم یا تِرک صوتی به آن نگاه کرد.

آهنگساز نمایش "شب "به کارگردانی "چیستا یثربی " در ارتباط با تاثیرموسیقی این سریال در روند داستان های" مستوران" افزود: موسیقی در این مجموعه بویژه در روند پیش رفت ماجراهای مستوران تقش بسزایی دارد چون این کاربه شدت موسیقی محور است یعنی یک بار بزرگی از کار را کارگردان ،بردوش آهنگساز نهاده به گونه ای، بخشی از پیشبرد ماجراها برعهده آهنگساز گذاشته شده تا او روند داستانی مجموعه را باخط موسیقی خود و به نوعی، کارگردانی موسیقی جلو ببرد. درواقع سریال مستوران نیازمند یک تِرک صوتی ویا یکسری قطعات موسیقی نبود بلکه نیازمند یک کارگردانی صوتی بود تا بتواند احساسات را همزمان با ساختار داستانی سریال که از یک نوع تاریخچه ادبی برخوردار است پا به پای بازیگر حرکت دهدو به سمت جلو پیش ببرد. برای همین در ساخت موسیقی این مجموعه سبکی را انتخاب کردم که براساس عملکرد بازیگر به اجرا درآیند وشنیده شوند به طور کل روایت و به تصویر کشیدن داستان های کهن ایرانی به گونه ای است که هرچه قدر هم در ارائه آنها به مردم مسلط وکامل باشیم باز نیازمند مکمل هستیم ومن به عنوان یک موزیسین و آهنگساز در این پروژه در واقع به عنوان تکمیل کننده داستان های مستوران عمل کردم نه به عنوان فردی که جداگانه بخواهد فقط یکسری تِرک را به کار اضافه نماید.

او اظهار داشت:در مورد موسیقی مستوران مدعی هستم برای ساخت آن ثانیه به ثانیه جلو رفتم کاری که خیلی از آهنگسازان به دلیل به صرفه نبودن مادی انجام نمی دهند. چون درواقع همه درشرایط اقتصادی کنونی دنبال این هستند که کار محوله را در مدت زمان کمتری به سرانجام برسانند و مدت باقیمانده را در راستای سود بیشتر، به انجام امور دیگری اختصاص دهند.به هرحال صادقانه می گويم برای ساخت موسیقی مستوران دوبرابر آنچه که نیاز بود وقت گذاشتم تاموسیقی هماهنگ با تصاویر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در ساخت موسیقی متن چه عواملی بیشترین تاثیر را در کسب نتیجه دلخواه دارند افزود: آنچه که می تواند نقش بسزایی در موفقیت ساخت موسیقی متن داشته باشد مبحث فراهم بودن شرایط است یعنی کارگردان وتهیه کننده به آهنگساز اعتمادکنند.یکی از دلایلی که می بینیم در هالیوود پیشرفت هنری در سطح بالایی قرار دارد توجه واهمیت به مقوله" سمت شناسی" است . در واقع در سمت شناسی هالیوود کارگردان یک جور هندل کننده يا همان اداره کننده کار است واگر کسی را به عنوان مثال تدوین گر،طراح لباس ،گریم و...وارد پروژه می کنند به احترامش هیچ دخالتی در کارش صورت نمی دهد واجازه می دهند به جهت اینکه دو دستگی در تولید یک اثر بوجود نیاید خودش کار را شروع وبه اتمام برساند.به طور کل اگر اسمی را بابت هرسمتی در یک پروژه می پذیرند به وی اختیار می دهند بدون هیچ اعمال نظر از سوی شخصی ،خود تمام کننده کار باشد و در نهایت مسئولیت خوبی ویا بدی کار را نیزبه پای خودِاو قرار می دهند .

-موسیقی در آثارنمایشی مکمل ادبیات نمایشی است

آهنگساز نمایش "بی لالایی رقص مرگ" کار مشترک ایران وآلمان به کارگردانی "یاسرخاسب" بیان کرد:آشنایی آهنگساز آثارنمایشی با ادبیات نمایشی لازمه کار سازننده موسیقی در راستای نُت نویسی واجرای موسیقی برای تولیدات نمایشی است و بنده به شخصه که تاکنون هم در عرصه کارگردانی ،هم مشاور کارگردانی،دراماتوژ و حیطه نویسندگی کسب تجربه کرده ام معتقدم یکی از مشکلات موجود در عرصه آهنگسازی وتیتراژ ، مبحث واگذاری ساخت تیتراژ به افرادی است که آشنایی کامل و آنچنانی با مبحث ادبیات نمایشی ندارند در نتیجه این افراد بدون آنکه اطلاع و درک عمیقی از متن و داستان اثر داشته باشند صرفا براساس اسم کار وکلیت داستان ترانه ای را نوشته و می سازند وخوب معلوم است که با چنین شرایطی کار خوبی نخواهیم داشت.بنابراین اگر یک آهنگساز، داستان اثر را عمیقادرک نکرده باشد وثانیه به ثانیه ،پابه پای بازیگر جلو نرفته باشد چطور می تواند یک موسیقی ماندگار تولید کند .براساس اصطلاح اتنوموزیکولوژی ،که می گوید چه می شود که یک موسیقی در ذهن مخاطب ماندگار می شود، می توان گفت زمانی یک موسیقی در قالب یک تصویر در ذهن مخاطب مانا می شود که آهنگساز پابه پای بازیگر جلو برود مثلا بتواند لحظات غم ویا شادی را توسط موسیقی برای بیننده ترسیم نماید واین قطعا نیازمند آن است که یک آهنگساز نسبت به ادبیات نمایشی نا آگاه نباشد چون موسیقی در آثارنمایشی مکمل ادبیات نمایشی است وتا وقتی یک آهنگساز از مبحث اصلی یعنی همان ادبیات نمایشی درک درستی نداشته باشد نمی تواند در حوزه ساخت آهنگ موفق عمل کند.

این آهنگساز وموزیسین افزود: نه تنها درساخت موسیقی تيتراژ پایانی "مستوران" بلکه در هیچ يک از کارهایم از اثری الهام نگرفته ام وهمین امر باعث می شود برای ساخت یک موسیقی زمان بیشتری اختصاص دهم .به طور کل آنقدر هستند آهنگسازانی که برای تولیدات خود الهام های شدیدی از کارهای اساتید ودیگر فعالان این عرصه در داخل وخارج از کشور گر فته اند که وقتی آنهارا در فضای مجازي جستجو می کنی ، موسيقي های اصلي برایت نمایش داده می شوند.از این رو خود را مستحق امتیاز مثبت در عرصه موسیقی می دانم چون اگر چه می دانم با الهام گرفتن می توانم کیفیت کارهای خود را صدبرابر بیشتر کنم اما حاضر به الهام گرفتن از ساخته های ديگر در ساخت موسیقی نیستم.


وی درباره وهمی که در تیتراژ پایانی سریال "مستوران" احساس می شود ادامه داد: اینکه این نوع وهم نشأت گرفته از موضوعی است که با پیش رفت سریال برای مخاطب در قالب تصویر وداستان روایت خواهد شد ،خیر اینطور نیست. و طراحی تیتراژ کار به صورتی انجام شده که از دل فیلمنامه یعنی از سکانس آخر سریال در هرقسمت، مستقیم به تیتراژ پایانی وصل شویم و تا الان تقریبا همه سکانس ها از انتهایشان با یک وهم خاص به تیتراژ پایانی وصل شدند بنابراین موسیقی را براساس این ساختار ساختیم که به گونه ای ادامه سکانس آخر باشد. پس هیچ نویدی از اتفاقی در آینده سریال برای مخاطب نیست . به طور کل این امر نوعی سبک در آهنگسازی سینما است که در تیتراژ اتفاق می افتد و نمی دانم که چقدر در این زمینه موفق بوده ایم ولی معمولا در ساختار سینمای ایران اینگونه است که وقتی کاربه اتمام می رسد مخاطب با یک تیتراژ مواجه می شود که حتی شاید ربط آنچنانی هم به کلیت فیلم نداشته باشد و صرفا به خاطر چهره معروف خواننده استفاده شده، واین موضوع عادتی است که بویژه در رسانه ملی و فرهنگ ما جاافتاده .اما مستوران سعی کرده ساختارشکنی کند و دیوار این عادت را فرو بریزد و به مقوله تیتراژ، اصولی تر نگاه کند.

آهنگساز نمایش آستند آپ "امیرکربلایی" زاده ادامه داد: تقاضا دارم برخی کارگردانان وتهیه کنندگان سینما از نگاه های غرض ورزانه نسبت به عوامل یک پروژه از جمله عملکردهای آهنگسازان فاصله بگیرند چون از انصاف بدور است برای اینکه یک کارگردان و یا تهیه کننده فقط به جهت اینکه دوست دارد با عوامل خودش کار کند به بهانه های واهی دست رد به یک کار خوب در عرصه های مختلف از جمله،گریم ،تدوین،لباس وحتی موسیقی بزند ویا به بهای باج خواهی اجازه دهد یک فرد متخصص وارد ساختار عواملش شود و همین موضوعات است که افرادی امثال من را مجبور به ترک وطن می کند. هم اکنون می گویم شانس آوردم که دم رفتن از کشور، یک فرشته پیدا شد بنام عطا پناهی که پیشنهاد ساخت موسیقی "مستوران" را داد ومدیون ایشان هستم بابت اعتمادی که به بنده کردند وتمام تلاش خود را در این مجموعه بکار گرفتم که ایشان را روز به روز خوشحال تر کنم.

"رضانیا" گفت:در پایان تشکر می کنم از " عطا پناهی "تهیه کننده سریال، که اگر یک ماه دیرتر پیشنهاد ساخت موسیقی مستوران را به بنده می دادند علی رغم میل باطنی از ایران رفته بودم و ممنون هستم از ایشان بخاطر لطف واعتمادی که به من داشتند و کار ساخت موسیقی این مجموعه را به من سپردند از این رو تمام توان خود را در این پروژه به کار گرفتم تا بتوانم بهترین موسیقی را در حد توان خود بسازم که ایشان به عنوان تهیه کننده راضی باشند همچنین از دو کارگردان این مجموعه، "سیدجمال سیدحاتمی "و مسعود آب پرور نیز سپاسگزارم که عمیقا مرا در راستای ساخت موسیقی کار حمایت کردند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اذر پیر مرادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
0
2
عالی بود
مسافر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
0
2
هم سریال عالی هست و هم آهنگ تیتراژ مخصوصا پایانی که با یک وهم و گنگی و دلهره شروع شده و رفته رفته مفهومی وامید بخش و آرام بخش میشود. ممنون از آقای رضانیا و همکارانشان ،واقعا از تیتراژ به اندازه سریال لذت میبریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲