جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۷ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

«دیباچه» - احسان انصاری: « شهرام زندی » از جمله خواننده‌های پاپ موسیقی ایران است که در دهه ۸۰ مطرح شد و با آهنگ «شب یلدا» به شهرت رسید. زندی در سال‌های دهه ۸۰ از جمله خواننده‌های رسمی صداوسیما بود و بسیاری از آثار او از صداوسیما پخش شد.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی شرایط امروز موسیقی ایران با « شهرام زندی » گفت و گو کرده که در ادامه ماحصل این گفتگو را می‌خوانید.

« شهرام زندی » در این زمینه گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز موسیقی در ایران این است که اغلب افرادی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند از سواد موسیقی کافی برخوردار نیستند.هنگامی که تخصص وجود نداشته باشد،هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد و هر اثری ممکن است تولید شود. به همین دلیل برخی که در عرصه موسیقی فعال هستند هر کاری که دوست دارند با مخاطب خود انجام می‌دهند و هر نو آثاری را تولید می‌کنند. در دو دهه اخیر ما کاری در موسیقی ایران نداشته ایم که ماندگار باشد و در ذهن مردم جامعه باقی مانده باشد. اگر هم چنین کار‌هایی وجود داشته بسیار کم بوده است. این وضعیت حتی درباره برند‌های موسیقی کشور نیز وجود داشته و اگرآهنگی خوانده شده پس از مدتی فراموش شده است. این در حالی است که آهنگ «ناز انگشت‌های بارون» آقای خشایار اعتمادی همچنان مخاطب دارد و یک ترانه ماندگار به شمار می‌رود. در بلبشوی امروز موسیقی ایران یک خواننده برای شش ماه یا یک سال محبوب است، اما پس از آن فراموش می‌شود و جای آن را فرد دیگری می‌گیرد.

 مردم نباید برای حرف رکیک یک خواننده هورا بکشند /  موسیقی ایران با باز شدن در‌ها به یک سراب تبدیل شده است

خواننده آهنگ «شب یلدا» ادامه داد : اینکه در‌های موسیقی باز شده و یا به اصطلاح، دست در موسیقی زیاد شده بیشتر یک سراب است و در افزایش کیفیت موسیقی موثر نبوده است. سوال اینجاست که در چنین فضایی کدام خواننده جایگاه و درآمد تثبیت شده دارد؟ شرایط امروز موسیقی ایران به شکلی است که ورودی در فضای موسیقی زیاد است، اما ماندگاری وجود ندارد. ممکن است در طول سال هزار آهنگ خوانده شود، اما تعداد آهنگ‌های ماندگار به اندازه انگشتان دو دست نیز نمی‌رسد. برخی که وارد فضای موسیقی می‌شوند آینده‌ای رویایی برای خود متصور هستند و به همین دلیل هزینه‌های زیادی می‌کنند تا آثارشان مورد استقبال قرار بگیرد. در دهه‌های گذشته هنگامی که یک آلبوم موسیقی تولید می‌شد با احترام متقابل  این آلبوم را می‌خریدند و پخش می‌کردند. این در حالی است که در شرایط کنونی برای تولید یک آلبوم باید هزینه‌های زیادی صورت بگیرد و تازه پس از پایان کار چالش‌ها برای پخش آغاز می‌شود. شرایط امروز به شکلی است که اگر خواننده‌ای اسپانسر کافی نداشته باشد محال است بتواند برای مدت زیادی برند موسیقی باقی بماند.

این خواننده موسیقی پاپ تصریح کرد:برخی خواننده‌ها مانند تتلو از نظر موسیقی خواننده بدی نیستند، اما از راه درست از توانایی خود استفاده نکردند. تا زمانی که مردم از یک خواننده حمایت نکنند حتی اگر بهترین خواننده نیز باشد نمی‌تواند به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند. سوال اینجاست که اگر در ابتدا که تتلودر آهنگ‌های خود فحش و ناسزا می‌داد  مردم از کار‌های وی استقبال نمی‌کردند آیا وی این روند را ادامه می‌داد؟ چنین فردی هنگامی که مشاهده کرد پس از فحش و ناسزا دادن طرفداران وی از هزار نفر به پانصد هزار نفر تبدیل شدند رویکرد اشتباه خود را ادامه داد. اگر کسی از چنین کار‌هایی حمایت نمی‌کرد وی نیز آن را ادامه نمی‌داد. کسی که مشاهده می‌کند با یک حرف رکیکی برخی برای او هورا می‌کشند با خود می‌گوید چرا این کار را ادامه ندهم. کسانی که در ده‌های گذشته به صورت غیر قانونی وزیرزمینی کار‌های خود را تولید و پخش کردند به موسیقی کشور آسیب زدند. ما هم در سال‌های گذشته می‌توانستیم چنین کاری را انجام بدهیم، اما به قانون و موسیقی کشور احترام گذاشتیم و چنین کار‌هایی را انجام ندادیم.

برچسب ها: شهرام زندی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲