پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی" رزم آوران" در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد

زهرا فرود: "عباس احمدزاده" تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی" رزم آوران"، فعالیت فرهنگی هنری خودرااز ۱۲ سالگی با اجرای نمایش درفعالیت‌های فرهنگی هنری مدرسه آغاز نموده؛ او در سال۱۳۶۰ مسؤل روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی تبریز بوده است. "احمدزاده" از سال ۱۳۷۰ همه فعالیت‌های فرهنگی وهنری خود را معطوف به صدا وسیما نمود که حاصل آن تهیه مجموعه ۹ قسمتی علمی تخیلی با نام" مرز‌های بیکران" بود که در سال ۷۳ از برنامه کودک و نوجوان شبکه یک سیما پخش شد و در جشنواره تولیدات مراکزاستان‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت. تهیه کنندگی برنامه کودک به مدت ۳۰ سال درمرکز تبریز، تولید مستند‌های ۱۳ قسمتی "وادی خوبان و خاصوان"، "همین حوالی" ومستند "نیلوفران آبی" درحوزه دفاع مقدس، کارگردانی ده‌ها مستند تک قسمتی با موضوعات ارزشی و همچنین برنامه‌های روتین درمناسبت‌های ملی و مذهبی و نیز تولید برنامه‌هایی در حوزه فرهنگ و ادب و موسیقی مقامی و محلی با عنوان (ائل سازی و ایل سوزو) نویسندگی، تهیه، تولید و کارگردانی مجموعه تلویزیونی "روزی که باباشدم "ونویسندگی و کارگردانی مجموعه داستانی "مامورین حساس" از جمله فعالیت‌های این تهیه کننده هستند؛ او که علاوه بر تهیه کنندگی مسابقه "رزم آوران هم اکنون به عنوان مسئول گروه تلویزیونی بسیج صدا وسیمای مرکز آذربایجان شرقی مشغول فعالیت است می‌گوید: مستند مسابقه" رزم آوران " که سعی دارد گوشه‌ای از توان نیرو‌های مسلح را به تصویر بکشد. مجموعه‌ای است که از هر لحاظ در حوزه مسابقات رزمی ایده‌ای نو محسوب می‌شود. همچنین این مسابقه به جهت دقت، سرعت و مهارت کاری بی نظیر است.



"عباس احمدزاده" تهیه کننده مجموعه مسابقه تلویزیونی" رزم آوران" که این روز‌ها از شبکه اول سیما در حال پخش است به خبرنگار دیباچه گفت: ساخت برنامه از سوی برنامه سازان در حوزه آثار مختلف نیاز و اولویت نخست رسانه است و از آنجا که امروزه اکثر امورات مردم جهان در دست رسانه‌ها ست.پس چنانچه در این حوزه تعلل و بی دقتی صورت گیرد بی شک از قافله درحال گذر رسانه عقب خواهیم ماند. در حوزه برنامه سازی نیاز است تا خوراک رسانه‌ای مناسب و باب میل آحاد این مردم انقلابی و پای کارتولید کنیم و من حتم دارم سایر عزیزان برنامه ساز نیز در این عرصه کمر همت بسته اند.



او درباره ایده اولیه "رزم آوران " افزود: این مستند مسابقه ابتدا قرار بود به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس تولید شود، اما به دلیل صدور مجوز‌های لازم در خصوص استفاده از سلاح‌های جنگی و پیش تولید وسیع کارو تهیه نیروی انسانی مجرب، کاربلد و پای کار وقفه‌ای در تولید ایجاد شدکه به مرور زمان مشکلات مرتفع گردید و درنهایت کار تولیدشد و عمده خواسته و نظر بنده و سایر عزیزان در مرکز بسیج صدا وسیمای تبریز از تولید این مسابقه یادآوری جانفشانی‌های غیورمردان عرصه دفاع مقدس دیروز ونمایش تجارب کسب شده از روز‌های پرتلاطم جنگ و توانمندی‌های به دست آمده امروز است که نمونه بارز آن را می‌توان در حضور قوای مسلح کشور در عراق و سوریه، شهدای مدافع حرم و مرزبانان که‌در راستای ایجاد امنیت در مرز‌های کشور جانانه ایستاده اند دانست.

تهیه کننده مستند مسابقه "رزم آوران" ادامه داد : به نظرم یکی از آفت‌های عقب ماندگی هر ملت و هر کشور عدم خود باوری است. البته دشمنان هرلحظه در رسانه‌های خود این تفکر را در شکل‌ها و قالب‌های رنگارنگ و فریبنده بیان می‌کنند که این یک آفت است، بنابراین اگر امروز برنامه ساز‌ها نتوانند داشته‌های خود را درست و زیبا بیان کنند و برای رسیدن به نداشته‌ها تخم امید بکارند بی شک رسالت خود را به عنوان پیشتازان و صف شکنان عرصه رسانه درست انجام نداده اند و امروز کودکان، نوجوانان وجوانان ما باید با دیدن اینگونه برنامه‌ها امیدشان به آینده بیشتر شود.

وی بیان کرد: برای طراحی این مسابقه تاکید بسیاری بر تولید یک کار اصولی داشتیم و در واقع مهمترین معیارتولید چنین برنامه‌ای، مصور نمودن مسابقات جهانی نیرو‌های مسلح و ارتش‌های جهان بود که درچین، روسیه، قزاقستان و سایرممالک همه ساله برگزار می‌شود؛ بویژه این سبک مسابقه که در "رزم آوران" به آن پرداخته شد. سبکی که نه تنها نیروی تکاور و رزمنده به عنوان عنصر انسانی (تکور) در آن حضوردارند و بلکه حضور پررنگ تجهیزات وامکانات زرهی هم در آن خودنمایی می‌کند به هرحال مستند مسابقه "رزم آوران" براساس الگو‌های استاندارد و جهانی تولید شد نظر کارشناسان امر نیز در روندتولید برای ما راهگشا واقع شد تا از معیارهاو استاندارد‌های جهانی منحرف نشویم.



احمدزاده اظهارداشت : در تولید مسابقه "رزم آوران" شاید نکاتی ازقاب دوربین ما برای بیان هرچه بیشتر مباحث و عملکرد‌های واقعی این مجموعه دورماند و همین امر به عنوان یک نقیصه به نظر بیاید، اما به جرأت مدعی می‌شوم که ریزه مسائل جامانده به کل کار لطمه اساسی و تاثیرگذار نزده است و به نظر بنده این کار علیرغم کم وکاستی‌هایی که دارد برای عوامل برنامه ساز محبوب، برای عموم مقبول و برای مخاطبین علاقمند، جذاب و برای متخصصان بازخوانی یک تجربه است که تاکنون در قاب تصویر تلویزیون جا نشده بود.

این تهیه کننده پیرامون ادوات استفاده شده در این مستندمسابقه افزود: "رزم آوران" ازسلاح‌های سبک مانند تفنگ کلاشینکف تا سلاح کمری وانواع مسلسل، خمپاره، توپ- تانگ، نفربرو خودرو‌های تولیدشده درداخل کشورکه نشانگر توانمندی نیرو‌های مسلح ماست و خودروهایی، چون (ارس و طوفان) که هم اکنون مورداستفاده در نیرو‌های مسلح ایران است در "رزم آوران" بهره برد.

احمدزاده گفت : اساسا درمسیر تولید یک برنامه با هر سبک وسیاقی با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم بود و ساخت مستند مسابقه " رزم آوران " نیز از این قاعده مستثنی نبود، ولی با درایت و مدیریت تیم تهیه و تولید، بویژه مدیرکل مرکز آذربایجان شرقی مهندس صفری، معاونت محترم سیمای مرکز جناب سهرابی، فرمانده بسیج تبریز جناب عظیمی و بیش از همه پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردارپورجمشیدیان معاون محترم هماهنگ کننده سپاه، سردارمعدنی معاون عملیات نیروی زمینی سپاه وسردارمحمدی طراح اصلی این مستندمسابقه که تمام زحمات تولید" رزم آوران"بر گردن این افراد و معاونین محترمشان در تیپ مکانیزه امام زمان (عج) نیروی زمینی سپاه مستقر در شمال غرب کشور بود، کار به سرانجام رسید، ناگفته نماند که اگر چه برای ساخت این مستند مسابقه مشکلات بسیاری جلوی راهمان بود، اما در کنار تمام سختی‌ها این عشق وعاشقانه کار کردن بود که بی شک کمک کرد تا برتمام سختی‌ها فائق آییم.

تهیه کننده "رزم آوران" ادامه داد: این این نوع کار با این حجم برای نخستین بار بود که در مرکز آذربایجان شرقی تولید می‌شد بالطبع این مستند مسابقه، یک تجربه انجام نشده برای همه ما بود و از آنجا که در مراکز استان‌ها، امکانات فنی، لجستیکی، تجهزات فنی بروز و نیز امکانات مالی خیلی خیلی محدود است، تیم تولید "رزم آوران" بسیار در تنگنا بود، اما با اراده‌ای که بنده در همکاران مشاهده کردم یقینم به توان آنها، صدچندان شد. به طور کل این مجموعه مسابقه به لحاظ مالی چندان ارزش ریالی برای گروه سازنده نداشت و به قول شاعر با عشق کار را سرانجام رساندند به همه آن‌ها خسته نباشید می‌گویم، در حقیقت دستمزد آن‌ها در تولید این اثر ارزشی از بابت ریالی هیچ بود وبه قول شاعر بیستون را عشق کَند و شهرتش فرهاد برد.



پیشنهاد میکنم مسوولان رسانه نیرو‌هایی که در مراکز استان‌ها برای ساخت یک اثربا کمترین امکانات از جان مایه می‌گذارند را بیشتر، بهتر و عمیق‌تر درک کنند و مراکز استانهارا شهرستانی فرض نکنند. چرا که در مراکز استان‌ها تعداد نیرو‌های سازنده که خالصانه کار میکنند بسیار است؛ آنان سربازان، سرداران و مردان صف میدان رسانه هستند.

عباس احمدزاده  در پایان خاطرنشان کرد: توجه به ذائقه مخاطب یکی از فاکتور‌های مهم برنامه سازی است و کشور ما به لحاظ سوژه و موضوع مباحث غنی‌ای برای مصور نمودن دارد که متاسفانه توجه خاصی به آن‌ها نمی‌شود؛در صورتیکه غرب بعد از گذشت سالیان بسیار از جنگ جهانی دوم هنوز پیرامون جلوه‌های انسانی آن فیلم می‌سازد و به سازندگان این چنین آثاری جایزه می‌دهد بنابراین بر هر سازنده‌ای تکلیف است که بتواند براساس ظرفیت‌های موجود اثری خلق کند که ضمن ماندن در اذهان ماندگار باشد.

برچسب ها: رزم آوران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار