شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۳۵
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۰ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

اسماعیل عفیفه تهیه کننده سریال نمایش خانگی جیران درخصوص ادعاهایی مبنی بر تحریف تاریخ در این سریال گفت: ما تحریف تاریخ نکردیم، کسانی که به دنبال مستندات تاریخی دوره قاجار هستند می توانند به منابع معتبر در این زمینه از جمله کتاب های تاریخی، خاطرات و روزنوشت های شخصیت های آن دوره و یا آثار مستندی که قبلاً ساخته شده است مراجعه کنند.

وی افزود: نه تنها ما بلکه در هیچ جای دنیا فیلم یا سریال هایی که از شخصیت های تاریخی یا از دوره های تاریخی ساخته می‌شوند مرجع دقیقی برای مراجعه نیستند، ما در سریال جیران تلاش کردیم آنچه که درباره شخصیت های تاریخی گفته می شود دست کم در یک یا دو مرجع معتبر روایت شده باشد. چنانچه در قسمت هایی از سریال تطابق ۱۰۰ درصدی با داده های تاریخی وجود ندارد دلایل نمایشی دارد. برای مثال نوع گریم و آرایش زنها، ، چهره و یا سن بازیگرها و تا حدودی در طراحی لباس و یا صحنه حتما تفاوت هایی با نمونه های دوره ناصرالدین شاه وجود دارد که دلایل نمایشی دارد و از الزامات درام است و نه فقط در پروژه ما بلکه در در همه نمونه های بسیار پر خرج و بزرگ خارجی وجود دارد.

بینندگان مطمئن باشند که در سریال جیران به آنان دروغ گفته نشده است / اگر نقدی به ما باشد باید به زنده یاد «علی حاتمی» هم وارد شود !

این تهیه کننده درپاسخ به این سوال که در چه شرایطی سریال به تحریف تاریخ محکوم می شود اظهار داشت: من به شخصه آثار تاریخی غیر ایرانی بسیاری دیده ام که در آنها دست نویسنده و کارگردان تا حدودی باز است و برخی از وقایع و اتفاقات را جا به جا نشان می دهند. یک اثر تاریخی در وهله اول باید به روح زمان هایی که داستانش را می گوید وفادار باشد. از طرفی در شبکه های اجتماعی شاهد بودم که برخی از افراد به ما خرده گرفته بودند که از بخش هایی از کاخ گلستان ستفاده کردیم که در زمان وقوع حوادث داستان هنوز ساخته نشده بود و به گونه ای با کار ما برخورد می کنند که گویا هدف سریال جیران بررسی معماری آن دوره است، در حالیکه ما تلاش کردیم با توجه به امکانات موجود فضای بصری آن دوره را برای بیننده باورپذیر کنیم. از طرف دیگر کاخ گلستان محل زندگی ناصرالدین شاه بوده و جزو معدود بناهای باقیمانده از آن دوره است و هرکس بخواهد در باره شاهان قاجار فیلم بسازد چاره ای جز استفاده از این لوکیشن ندارد.
عفیفه تصریح کرد: این موارد قطعاً جزو تحریف تاریخ محسوب نمی شود و نه تنها گروه ما بلکه فیلمسازان قبل از ما هم از همین فضاها استفاده کرده اند. به عنوان مثال مرحوم علی حاتمی هم به همین شکل از لوکیشن کاخ گلستان استفاده کرده است و اگر نقدی به ما باشد باید به او هم وارد شود که البته از نظر من به هیچ کدام این نقد وارد نیست.
وی افزود: در آثار بزرگ و پرخرج خارجی هم بسیار از این دست اتفاقات رخ داده است و ممکن است همه چیز نعل به نعل با آن چیزی که در واقعیت بوده است مطابقت نداشته باشد.

بینندگان مطمئن باشند که در سریال جیران به آنان دروغ گفته نشده است / اگر نقدی به ما باشد باید به زنده یاد «علی حاتمی» هم وارد شود !

این تهیه کننده در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شخصیت جیران و حوادثی که برای او پیش می آید و راوبطش با ناصرالدین شاه و مهدعلیا طبق تاریخ روایت می شود یا خیر بیان کرد: در مورد شخصیت های واقعی در سریال مطالب و تحقیقات تاریخی موجود است که نویسندگان ما مورد استفادده قرار داده اند، البته این مطالب به نسبت اهمیت و نقش شخصیت در حیات سیاسی آن دوره ممکن است کمتر و یا زیادتر باشد. به طور مثال درباره ناصرالدین شاه مطالب بسیاری وجود دارد از جمله یادداشت های روزانه خود شاه که منبع بسیار ارزشمندی در شناخت این شاه است، ناصرالدین شاه یکی از شخصیت های منحصربفرد در تاریخ ماست و آنقدر جذاب است که محققین و نویسندگان بسیاری سراغ او رفته اند، در مورد مهدعلیا نیز میتوان مطالب متنوعی پیدا کرد بخصوص در یادداشت ها و روزنوشت های شخصیت های ایرانی و گاه فرنگی که به مهدعلیا پرداخته اند، اما درخصوص جیران کمتر از ناصرالدین شاه و مهدعلیا میتوان منابع قابل اتکایی پیدا کرد که البته طبیعی است، به دلیل اینکه جیران هیچگاه نتوانست جایگاهی سیاسی و تاثیرگذار مانند مهدعلیا پیدا کند.

بینندگان مطمئن باشند که در سریال جیران به آنان دروغ گفته نشده است / اگر نقدی به ما باشد باید به زنده یاد «علی حاتمی» هم وارد شود !

نقطه عطف های پر رنگ زندگی جیران و مهدعلیا آنگونه که در برخی منابع تاریخی آمده در سریال جیران استفاده شده و فاصله این نقطه عطف ها را نویسندگان تخیل کرده اند که البته در چارچوب رخدادهای مستند گنجانده شده و بینندگان می توانند مطمئن باشند که در سریال جیران به آنان دروغ گفته نمی شود.
انتهای پیام//

گفت و گو از : سوگل امیری

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار