جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه، شب گذشته ۲۴ اردیبهشت ماه برای اهالی تئاتر ، یک شب خاطره انگیز و متفاوت رقم خورد؛ سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به مناسبت هفدهمین مراسم گرامیداشت روز جهانی تئاتر و «شب بازیگر» پذیرای جمع بزرگی از هنرمندان نسل‌های گوناگون بود که به دبیری شهره سلطانی و ریاست ایرج راد و نیز با اجرای امیر غفارمنش برگزار شد.  

هفدهمین « شب بازیگر»  با صحبت‌های تامل برانگیز «علی نصیریان» درباره وضع معیشتی مردم و انتقاد از اجرای موسیقی همراه شد

این اولین گردهمایی هنرمندان تئاتر پس از وقفه ۲ ساله به دلیل شرایط کرونا بود که چهره‌های شاخصی، چون علی نصیریان، اکبر زنجان پور، تانیا جوهری، محمود دولت آبادی، محمود عزیزی، اسماعیل خلج، گلاب آدینه، رضا بابک، هایده حائری، سیاوش طهمورث، هوشنگ توکلی، ناصر آقایی، اصغر همت، سعید امیرسلیمانی، بهرام ابراهیمی، افشین هاشمی، آزیتا حاجیان،   آتش تقی پور، رضا فیاضی در آن  حضور داشتند.  

یکی از زیبا‌ترین لحظات این مراسم هم اختصاص به تجلیل از ۴ پیشکسوت بازیگری ایران، تانیا جوهری، محمد ساربان، بدرالسادات برنجانی و سلمان فارسی صالحزهی داشت که فضای این شب هنری را عطرآگین کرد.  

چراغ شب بازیگر را گلاب آدینه و رضا بابک با در دست داشن فانوس‌هایی روشن کردند تا این مراسم با فضایی تئاتری کار خود را آغاز کند؛ در این شب هنری، بخش‌های متنوعی از جمله سیاه بازی، اجرای موسیقی، شعرخوانی، استندآپ کمدی برای مدعوین تدارک دیده شده بود.  

در ادامه این مراسم هم پس از اجرای گروه آذری، نوبت به سخنرانی محمود انوشه نویسنده و پژوهشگر، رسید که درباره وضعیت تئاتر کشور صحبت کرد. او گفت: «انسان به سعادت نمی‌رسد مگر اینکه دو بار زاده شود؛ اول از مادر و بعد از خویشتن خویشتن که این دومی، به واسطه هنر رخ می‌دهد و هنر واسطه‌ای است میان انسان و خداوند. حریم تئاتر و جایگاه هنر کجاست، حقوق شاخه‌های مهم تئاتر کجاست؟. چرا باید بیشتر حقوق اهالی تئاتر نصیب غیر تئاتری‌ها شود.» 

هفدهمین « شب بازیگر»  با صحبت‌های تامل برانگیز «علی نصیریان» درباره وضع معیشتی مردم و انتقاد از اجرای موسیقی همراه شد

پس ار اجرای زیبای قطعه موسیقی توسط شهرام شکوهی خواننده پاپ کشورمان، ایرج راد، در سخنانی گفت: من درود می‌فرستم به هنرمندانی که در طول دو سال گذشته خطر کردند و در هر فرصتی چه روی صحنه وچه فضای مجازی هنرنمایی کردند و متاسفانه بسیاری از آن‌ها را از دست دادیم.

هفدهمین « شب بازیگر»  با صحبت‌های تامل برانگیز «علی نصیریان» درباره وضع معیشتی مردم و انتقاد از اجرای موسیقی همراه شد

او در ادامه با جملاتی احساسی نسبت به وضع سخت معیشتی هنرمندان تئاتر اشاره کرد: «هنرمندان ما در فقر هستند، اما فقیر نیستند. هنرمندان ما با سختی و تلاش کاری را برای روی صحنه بردن آماده می‌کنند، اما آیا حمایتی می‌شوند و حداقل هزینه دکور و رفت و آمدشان را به دست می‌آورند؟ خیر. متاسفم که هنرمندان ما بسته حمایتی دریافت می‌کنند. چرا همه حمایت‌ها از هنرمندان بریده شده و مجبور به پرداخت مالیات و همه هزینه‌ها خودشان هستند. با همه این مشکلات درود بر شما که تنها به عشق تئاتر کار می‌کنید.».  

هفدهمین « شب بازیگر»  با صحبت‌های تامل برانگیز «علی نصیریان» درباره وضع معیشتی مردم و انتقاد از اجرای موسیقی همراه شد

اما گُل مراسم به آئین بزرگداشت از هنرمندان پیشکسوت اختصاص داشت که جو سالن را گرم و گرم‌تر کرد. این تقدیر با حضور جمع پرشماری از بازیگران باسابقه همچون علی نصیریان، محمود دولت آبادی، اسماعیل خلج، اکبر زنجان پور، محمود عزیزی، ایرج راد و ... برگزار شد.

هفدهمین « شب بازیگر»  با صحبت‌های تامل برانگیز «علی نصیریان» درباره وضع معیشتی مردم و انتقاد از اجرای موسیقی همراه شد

اکبر زنجان پور در ادامه گفت: آرزویم این است که برنامه ریزی و مسئولیت تئاتر به خانه تئاتر واگذار شود تا اهمال کاری‌ها برطرف شود. در روز‌ها و شب‌های گذشته همه ما داریم در شب زندگی می‌کنیم.

علی نصیریان: وقتی حال مردم ایران خوب نیست، نباید جشن بگیریم.

اما مهمترین و جنجالی‌ترین بخش شب بازیگر اختصاص به صحبت‌های صریح علی نصیریان داشت که حسابی در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور بازتاب پیدا کرد.

نصیریان گفت: شرکت من در چنین مجالسی از حوصله و روحیه من در این روزگار خارج است و این روز‌ها این گونه مراسم‌ها از حوصله مردم نیز خارج است چراکه روحیه آنان مناسب نیست. او که از نواختن قطعات موسیقی در شب بازیگر احساس رضایت نداشت در جملاتی انتقادی افزود: وقتی مردم گرفتار مشکلات خودشان هستند می‌توانستیم به جای جشن و حداقل برنامه‌های موسیقی، درباره بازیگری که امشب به آن اختصاص دارد حرف بزنیم که چرا بعد از کار معدن، سخت‌ترین کار است.

هفدهمین « شب بازیگر»  با صحبت‌های تامل برانگیز «علی نصیریان» درباره وضع معیشتی مردم و انتقاد از اجرای موسیقی همراه شد

نصیریان با تاکید بر دشواری‌های کار بازیگری افزود: بازیگر زاینده است و به دنیا می‌آورد، بازیگر خالق زیبایی است و این کار کمی نیست که خیلی جسارت می‌خواهد و اصلاً کار دشواری نیست؛ بنابراین در این موقعیتی که مردم گرفتار هستند می‌توانستیم درباره این مسائل حرف بزنیم. من نمی‌خواهم انتقاد کنم و می‌دانم زحمت بسیاری کشیده شده است، اما به جای رقص و موسیقی که جایش در تئاتر نیست می‌توانستیم درباره مشکلات تئاتر با هم حرف بزنیم.  من به دعوت آقای راد به این مجلس آمدم، ولی فقط بخش‌هایی مانند ارایه بیانیه خیلی خوب بود، چون درد‌های تئاتر را بیان کرد.
در ادامه این سخنان، ایرج راد، پاسخ داد:  ما اصلاً کلامی درباره جشن صحبت نکردیم و تنها گفته‌ایم بزرگداشت روز جهانی تئاتر و «شب بازیگر» را برگزار می‌کنیم، چون در این مدت به اندازه کافی غم و اندوه داشته‌ایم و بهتر است فرصتی فراهم شود برای دور هم جمع شدن و در کنار هم حرف زدن. سپس هوشمند هنرکار به نمایندگی از هیات مدیره انجمن صنفی بازیگران تئاتر بیانیه این انجمن را خواند.

هفدهمین « شب بازیگر»  با صحبت‌های تامل برانگیز «علی نصیریان» درباره وضع معیشتی مردم و انتقاد از اجرای موسیقی همراه شد

در ادامه از غلامرضا پودینه بازیگری که در نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» از ناحیه کمر و پا دچار آسیب شده بود، قدردانی شد. او در سخنانی گفت: با همین کمر و پای شکسته حاضرم به بچه‌هایی که در این شرایط کار تئاتر می‌کنند، تعظیم کنم.

سلطانی در بخش بعدی از آزیتا حاجیان، هایده حائری، جلیل فرجاد، محمود انوشه، ایرج راد و افسر اسدی درخواست کرد که روی صحنه حاضر شوند و با حضور این هنرمندان از افشین هاشمی و مونا فرجاد برای تولید مجموعه «تک گویی‌های زنانه براساس حروف الفبا» قدردانی شد.

آزیتا حاجیان که برای تقدیر از این دو هنرمند روی صحنه رفته بود، در سخنان کوتاهی گفت: چه خوب است که بعد از این همه غم، دور هم جمع می‌شویم و همدیگر را می‌بینیم. ما همدرد مردم هستیم و اگر لبخندی به زور بر لبمان بیاید، برای این است که بتوانیم مشکلات را تحمل کنیم.افسر اسدی هم که برای این تقدیر روی صحنه حضور داشت، گفت: با حال ناخوشی که داشتم، تصور نمی‌کردم بیش از ۵ دقیقه در سالن بمانم، ولی با انرژی‌های خوبی که گرفتم، توانستم در مجلس بمانم.
امابا همه این توصیفات آنچه بیش از همه در شب بازیگر کام اهالی تئاتر را کمی تلخ کرد، توجه بیش از اندازه به اجرای موسیقی‌های محلی بود تا پرداختن به هنر‌های تئاتری! و البته ناگفته نماند که متاسفانه به دلیل نامنظم بودن و بی برنامگی مراسم، برخی از هنرمندان قدیمی و سالخورده مجبور شدند مراسم را ترک کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار