پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه ،برگزاری جشنواره کن برای سینماگران ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است ؛ با این وجود برخی از منتقدان و کارشناسان سینمایی و حتی برخی از چهره های نزدیک به  بدنه سینمای ایران بعضا نسبت به نگاه سیاسی چنین جشنواره هایی هشدار می دهند و به نوعی جایزه آن را بی اهمیت جلوه می دهند. در هر حال چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید ، جشنواره ای مانند « کن » به چنان اعتباری در سطح جهان رسیده که می تواند حضور در آن برای فیلمسازان جوان کشورمان یک رزومه خوب به حساب بیاید و از طرفی هم بازار کن نیز می تواند برای صاحبان فیلم های ایرانی یک فرصت خوبی را رقم بزند تا مرهمی برای سینمای ایران باشد . هرچند بازار جهانی  هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن که پس از وقفه‌ای یکساله میزبان اهالی هنر هفتم بود بر خلاف دوره های قبلی که از رونق بسیار خوبی برخوردار بود به دلیل شرایط کرونا نتوانست نمره قبولی بگیرد و باید دید در این دوره که این ویروس منحوس نیز فروکش کرده می تواند به مانند دوره های پیشین خود پربار برگزار شود یا خیر. 

جزئیات حضور نمایندگان سینمای ایران در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن / آیا فیلم سعید روستایی برای کشورمان افتخارآفرینی می‌کند؟

یکی از فیلم های ایرانی ای که امید می رود تا در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن برای کشورمان افتخارآفرینی کند ، اثر سعید روستایی با نام « برادران لیلا » است که در آن ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده ایفای نقش می کنند. 

این فیلم که  نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن است، اولین نمایش جهانی خود را روز ۲۵ می (۴ خرداد) از ساعت ۱۵ در گرند لومیر سالن اصلی جشنواره تجربه خواهد کرد و روز ۲۶ می (۵ خرداد) نیز از ساعت ۸ برای دومین بار در این سالن روی پرده می‌رود.

آنطور که ایسنا خبر داده ، ساخته دو ساعت و چهل و پنج دقیقه‌ای روستایی که از طولانی‌ترین فیلم‌های امسال جشنواره کن است، روز ۲۶ می (۵ خرداد) از ساعت ۱۴:۱۵ در سالن آنیس واردا، ۲۷ می (۶ خرداد) از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن آئورا و روز ۲۸ می (۷ خرداد) از ساعت ۱۵ پنجمین و آخرین نمایش خود را در سالن آیمکس جشنواره تجربه می‌کند.

هنوز به صورت رسمی جرئیات زیادی درباره داستان فیلم «برادران لیلا» منتشر نشده اما ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، پیمان معادی و محمد علیمحمدی از جمله بازیگران این فیلم هستند و کمپانی فرانسوی «Wild Bunch» نیز پخش بین‌المللی این فیلم را بر عهده دارد.

دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره کن امسال، «تصور» اولین ساخته علی بهراد است که به عنوان یکی از ۷ فیلم بلند در بخش مسابقه هفته منتقدین جشنواره کن دو نمایش در روزهای ۲۳ و ۲۴ می (۲ و ۳ خرداد) از ساعت ۸:۳۰ در سالن اسپیس میرامار خواهد داشت. لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی این فیلم هستند، بخش جنبی هفته منتقدین کن ویژه فیلم‌های اول و دوم کارگردانان است.

علی عباسی کارگردانی ایرانی- دانمارکی که در سال ۲۰۱۸ با فیلم «مرز» جایزه نوعی نگاه کن را به خود اختصاص داد، امسال با فیلم فارسی‌زبان «عنکبوت مقدس» پا به جشنواره کن می‌گذارد که طی روزهای ۲۲ تا ۲۵ می (۱ تا ۴ خرداد) در پنج نوبت در جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شود.

«عنکبوت مقدس» که در کشور اردن فیلمبرداری شده با بازی مجموعه‌ای از بازیگران ایرانی از جمله زهرا امیرابراهیمی همراه است و داستان یک قاتل زنجیره‌ای زنان را در مشهد روایت می‌کند.

هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ می (۲۷ اردیبهشت تا هفت خردادماه) برگزار می‌شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲