شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۵۴
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

«دیباچه»-احسان انصاری : در شرایطی که مشکلات اقتصادی در سینما مشهود است، این وضعیت به تئاتر نیز سرایت کرده و تهیه کنندگان تئاتر که از بازگشت سرمایه خود اطمینان ندارند به سمت تئاترهای کمدی سوق پیدا کرده اند. نتیجه این وضعیت این است که تماشاگران واقعی تئاتر که به دنبال تئاتر های تأثیرگذار هستند نمی توانند تئاترهایی متناسب با ذائقه خود پیدا کنند.از سوی دیگر به نظر می رسد انتظار جامعه تئاتر کشور از دولت سیزدهم هنوز محقق نشده است.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی چالش های پیش روی تئاتر با « هادی مرزبان » کارگردان تئاتر و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید:

« هادی مرزبان » در این زمینه معتقد است : در شرایط کنونی مسائل اقتصادی مردم جنبه های دیگر زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده است، به همین دلیل نیز سبد فرهنگی مردم تحت تأثیر اقتصاد آنها قرار گرفته است. این وضعیت درباره سینما و تئاتر نیز وجود دارد.در چنین شرایطی کسانی که قصد سرمایه گذاری در سینما دارند در مرحله نخست به دنبال این هستند که پول آنها به همراه سودش برگردد. متأسفانه اغلب سرمایه گذاران به فکر فرهنگ نیستند و بیشتر به دنبال سود اقتصادی از سینما هستند.اغلب این افراد به دنبال این هستند که آثاری تولید کنند که نه تنها سرمایه آنها را برگرداند ، بلکه از این راه سود نیز کسب کنند.در این میان کارگردان و عوامل هنری که فعالیت می کنند کاری از دستشان بر نمی آید چون سرمایه گذاری از سوی فرد دیگری صورت می گیرد.دولت نیز در چنین شرایطی خود را کنار کشیده است.نتیجه چنین وضعیتی این می شود که هنرمندان تن به هر وضعیتی می دهند تا سرمایه گذار به سرمایه خود برسد.

سبد فرهنگی مردم تحت تأثیر مشکلات اقتصادی قرار گرفته است /  سرمایه گذاران جای تئاتر فاخر را با تئاتر کمدی عوض کرده اند

بازیگر فیلم «ابلیس» ادامه داد: متأسفانه وضعیت به مراتب بدتر از سینما در تئاتر نیز وجود دارد.این اتفاق در حالی رخ می دهد که مدتی است نظارت ها نسبت به تئاتر بیشتر شده است. کسی که برای تئاتر سرمایه گذاری می کند در مرحله نخست تلاش می کند سرمایه ای که هزینه کرده را با سود به دست بیاورد.در چنین شرایطی اغلب سرمایه گذاران به سمت تئاتر های کمدی می روند که از بازگشت سرمایه خود اطمینان بیشتری دارند.شرایط به شکلی است که تماشاگران واقعی تئاتر پشت درهای سالن های تئاتر هستند.دلیل این اتفاق این است که این افراد تئاتری متناسب با ذائقه خود پیدا نمی کنند. تماشاگران تئاتر بسیار فهمیده و فرهیخته هستند و حاضر نیستند برای دیدن هر تئاتری هزینه کنند.اگر یک گزارش میدانی در تهران گرفته شود مشخص می شود که مردم نسبت به تئاتر های کمدی استقبال بیشتری نسبت به کارهای جدی نشان می دهند. این وضعیت نتیجه سرمایه هایی است که در تئاتر برای سود دهی مورد استفاده قرار می گیرد.

 این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته مانند انگلیس تئاترهای جدی در سالن های اصلی شهر لندن روی صحنه می رود که با حمایت مستقیم دولت صورت می گیرد.بقیه تئاتر ها در مکان های دیگر اجرا می شود که قابل مقایسه با مراکز اصلی نیست.به همین دلیل تئاتر کشور نیاز به حمایت دولت دارد. متأسفانه هنوز مدیران فرهنگی جامعه به تئاتر باور ندارند که با تئاتر چه کارهایی می توان انجام داد.من معتقدم با تئاتر ما می توانین معضلات اجتماعی و خانوادگی مانند فقر،اعتیاد و حتی معضلات ترافیکی را حل کنیم.این در حالی است که تصمیم گیران هنوز به جایگاه و اهمیت تئاتر واقف نیستند.

مرزبان تصریح کرد:مسأله این نیست که دولت فعلی یا دولت گذشته چه رویکردی نسبت به تئاتر داشته و دارد. مسأله این است که  تصمیم گیران هنوز تئاتر و اهالی تئاتر را باور ندارند.مدیران فرهنگی هنوز متوجه کاربرد تئاتر در جامعه نشده اند.باید از تئاتر کشور حمایت مستقیم مادی و معنوی شود.بسیاری از کسانی که در زمینه تئاتر فعالیت می کنند دارای تحصیلات عالیه هستند و سال ها در زمینه مطالعه  کرده اند. چنین افرادی قرار نیست باعث سرگرمی مردم باشند و بلکه به دنبال این هستند در مسیر جامعه ای که در آن زندگی می کنند تأثیرگذار باشند.

برچسب ها: هادی مرزبان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار