پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

مینا قنبری: در سال‌های اخیر نگاه‌ها به تئاتر بسیار کم بوده و گویی بسیاری از متولیان فرهنگی این هنر را از یاد برده اند. باید گفت این هنرمندان هستند که تئاتر را سرپا نگه داشته و آن را پیش می‌برند تا این هنر قدیمی از یاد مردم نرود. درست است که اپیدمی کرونا لطمه زیادی به تئاتر و هنرمندان وارد کرد، اما دیدیم که هنرمندان تئاتر بدون حمایت و با دست‌های خالی از تئاتر حمایت کردند. حال با واکسیناسیون افراد جامعه نمایش‌های زیادی در تماشاخانه‌ها اجرا می‌روند که یکی از آن‌ها نمایش «توفان» به کارگردانی مصطفا کوشکی است. مصطفا کوشکی از هنرمندان درخشان تئاتر است که پیش از این مدیر سالن تئاتر مستقل تهران، یکی از پرمخاطب‌ترین سالن‌های تئاتری بود، اما چراغ این سالن در سال ۱۳۹۹ خاموش شد.

مصطفا کوشکی در گفتگو با «دیباچه» از اجرای نمایش «توفان» گفت.

کارگردان نمایش «توفان» درخصوص اجرای این نمایش در گفتگو با خبرنگار «دیباچه» گفت: درحال حاضر مشغول اجرای نمایش «توفان» هستم که از اواخر بهمن ماه ۱۴۰۰ در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد و تا پایان سال نمایش را به اجرا بردیم و سپس اجرای نمایش را از اوایل فروردین در سالن شهرزاد ادامه دادیم. تمرین‌های نمایش را از سال ۹۷ شروع کرده و به خاطر ادامه مسیری که در اجرای نمایشنامه‌های شکسپیر داشتم، به نمایشنامه «توفان» نگاه ویژه‌ای دارم، زیرا تاکنون در ایران اجرا نشده و آخرین نمایشنامه شکسپیر بوده که به نظر من مهم‌ترین نمایشنامه سیاسی او است، دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی و روانشناسی که در نمایشنامه وجود دارد من را ترغیب به اجرای این اثر کرد. بعد از حدود سه سال تمرین و درگیری با اپیدمی کرونا نمایش آماده اجرا شد و روی صحنه رفت.

کوشکی درخصوص موضوعی که نمایشنامه «توفان» روایت می‌کند، گفت: نمایش «توفان» در ظاهر درباره جنگ قدرت حاکمی است که حکومت توسط برادرش از او گرفته و تبعید می‌شود و بعد از سال‌ها کسانی که حکومت را از او گرفته اند را در جزیره‌ای گیر انداخته و قصد انتقام دارد. در ظاهر موضوع نمایش درخصوص قدرت و بازپس گیری آن و جنگ حاکمان بر سر قدرت است، همانند بسیاری از نمایشنامه‌های شکسپیر. اما این نمایشنامه موضوعات مهمی را در خود دارد از جمله استعمار، عدم ارتباط و عدم سخن گفتن افراد با یکدیگر، پدر سالاری و مرد سالاری.

وی افزود: تمرکز من بیشتر روی این موضوعات در نمایش «توفان» بود و با ترکیب فضای اصلی نمایشنامه که در یک جزیره اتفاق می‌افتد و نزدیک کردن آن جزیره به اقلیم و فرهنگ خودمان سعی کردم قرابت بیشتری میان فضای اصلی نمایشنامه و فضای اجرا در کشور خود ایجاد کنم.

کارگردان نمایش «توفان» با اشاره به اجرای نمایش در سالن شهرزاد بیان کرد: زمانی که تمرین‌های نمایش را شروع کردیم، تمرین‌ها برای سالن تئاتر مستقل میزانسن شدند، ولی با توجه به اینکه سالن تئاتر مستقل را از دست دادیم و تعداد بلک باکس‌ها به شکلی که درنظر من بود، کم بودند به سالن شهرزاد رفتیم.

کوشکی درخصوص وضعیت تئاتر گفت: اوضاع تئاتر در کشور ما بسیار آشفته است البته از قبل هم وضعیت مناسبی نداشت، اما از سال ۹۸ به بعد این وضعیت نامناسب‌تر و بی برنامه‌تر شد و من فکر می‌کنم که این چیزی است که تصمیم گیرندگان می‌خواهند تا تئاتر ساز و کار محکم و جدی نداشته باشد، به چیزی که می‌خواستند هم تا حدودی دست یافته اند، ولی امیدوارم این وضعیت ادامه پیدا نکند و شرایط بهتری برای هنرمندان و مردم ایجاد شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳