شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۷ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
گفت و گو دیباچه با "هاشم رضایت" از تهیه‌کنندگان با سابقه و موفق عرصه رسانه ملی

زهرا فرود : "هاشم رضایت" از تهیه‌کنندگان با سابقه و موفق عرصه رسانه ملی است که در اواخر دهه هفتاد به عنوان معاون ورزشی سیما و مدیر گروه ورزش شبکه اول و سوم سیما در تلویزیون  حضور داشته و با گزینش "عادل فردوسی پور "به عنوان مجری و تهیه کننده برنامه ۹۰ بنیانگذار این برنامه پرطرفدار ورزشی در رسانه ملی است. "رضایت" که طراح اصلی شبکه نسیم سیما و برنامه "دورهمی" بوده، تاکنون تهیه‌کنندگی برنامه هایی همچون "برنده باش" با اجرای" محمدرضا گلزار" و "مسابقه ایران" با اجرای "سام درخشانی" و "سعید شیخ زاده" را بر عهده داشته و هم اکنون نیز در حال ضبط برنامه نوروزی "مسابقه ایران" است می‌گوید: مقایسه برنامه‌"دورهمی "و "مسابقه ایران" با توجه به اهداف متفاوتی که هر کدام از این دو برنامه دارند صحیح نیست و در کل مقایسه ای اشتباه است وطراحی و تهیه کنندگی برنامه" مسابقه ایران" به دلیل برخورداری آن از سوالات علمی و تخصصی پیرامون کشور و همچنین به لحاظ سیستم پردازش آیتم ها و روند کلی تولید ،دشوارتر است.

« مسابقه ایران»، سخت تر از دور همی بود!

هاشم رضایت" تهیه کننده و طراح برنامه "مسابقه ایران" به خبرنگار دیباچه گفت: چارچوب، فضای کلی و سوالات "مسابقه ایران" پیرامون کشور عزیزمان ایران است و سری ویژه این مسابقه که در ایام عید پخش خواهد شد همچون سری اول آن ۱۰ چالش و ۴ شرکت کننده را در خود جای داده که شرکت کنندگان از طریق اپلیکیشن مسابقه بیش از ده هزار سوال با جواب که پیرامون سیاست، تاریخ، جغرافیا، انقلاب , ورزش شخصت های علمی و سیاسی کشور و.. را مطالعه می‌کنند و پس از شرکت در آزمون و کسب رتبه خوب وارد این مسابقه می شوند.

او افزود :اگرچه سوالات این برنامه که هم اکنون برای پخش در ایام نوروز مشغول ضبط آن هستیم در ارتباط با ایران است اما رویکرد آن پیرامون گردشگری در کشور خواهد بود بنابراین دو قسمت از چالش‌های "مسابقه ایران" در ایام نوروز متناسب با گردشگری در کشور، راه های ایران و دسترسی به شهرهای مختلف در نظر گرفته شده است.

"رضایت" بیان کرد: چهارچوب سری اول "مسابقه ایران" از یک شبکه خارجی برداشته شده بود، با این تفاوت که ما رویکردش را تغییر دادیم و سوالات را متناسب با شناخت کشور ایران طراحی نمودیم اما برای تولید سری جدید با اتاق فکری که داشتیم تصمیم گرفتیم خودمان طراحی تمام زوایای این مسابقه را انجام دهیم، حتی طراحی دکور مسابقه . پس سری جدید " مسابقه ایران" نمونه و الگوی خارجی ندارد، یعنی اگر این برنامه را با برنامه هایی با همین سبک وسیاق در کل دنیا مورد مقایسه قرار دهید خواهید دید که این برنامه به لحاظ دکور، سوالات، چارچوب و چالش‌هایی که در خود دارد در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود و از هر لحاظ کاملاً ایرانی و بومی است. همچنین ما بعد از آقای سام درخشانی که به دلیل بازی در سریالی نتوانستند ادامه اجرای برنامه را برعهده داشته باشند، برای اجرای "مسابقه ایران" با "سعید شیخ زاده" که از همکاران خوب هستند واجرای بسیار خوبی دارند صحبت شد و ایشان در ایام نوروز نیز سُکان اجرای برنامه "مسابقه ایران" را در دست خواهد داشت.
این تهیه‌کننده اظهار داشت: برنامه "مسابقه ایران" در ایام نوروز با حفظ فضا، محتوا، چارچوب ،چالش ها و سوالات اصلی خود روی آنتن خواهد رفت اما به دلیل حال و هوای عید دو چالش را تغییر دادیم ،یعنی به سمت گردشگری در کشور،راههای ایران، چگونگی دستیابی به شهرهای مختلف، غذاها ،سنت‌ها ،آثار باستانی شهرها و مناظر طبیعی شهرستان ها بردیم. همچنین در این مسابقه از یک گروه خواسته خواهد شد مثلا اگر اهل مشهد هستند عنوان کنند برای رفتن به سنندج کوتاه ترین مسیر کدام است و چه مسیری را انتخاب خواهند کرد؟

"رضایت "گفت: هدف اصلی "مسابقه ایران" آن است که مردم خوبمان را با همه زوایا و موضوعات ایران عزیز آشنا کنیم چرا که خیلی از مردم به طور کامل کشور را نمی شناسند، شهرها را نمی‌شناسند، با آداب و رسوم اقوام کشور خود آشنایی ندارند، منابع طبیعی را نمی‌شناسند و این در حالیست که متاسفانه از طریق فضای مجازی و رسانه های دیگر کشور های دیگر را بهتر از کشور خودمان می شناسند، از این رو رویکرد اصلی برنامه آگاهی دادن به مردم ایران در خصوص کشورشان خواهد بود که با آمیخته کردن "مسابقه ایران" با هیجان ،نور، کارهای گرافیکی و صدا سعی کردیم برنامه ای متفاوت و جذاب را ارائه دهیم  و 30 تماشاچی این مسابقه که در استودیوی برنامه حضور دارند را نیز در برنامه شرکت دهیم، یعنی آنها می توانند در طول برنامه رای بدهند ،برنده شوند وجایزه دریافت کنند.

« مسابقه ایران»، سخت تر از دور همی بود!

او ادامه داد: در تولید این برنامه از تمام تکنولوژی، امکانات، نور، صدا و تجهیزات فنی استفاده کردیم که یک مسابقه کاملاً مجزا از همه مسابقه های تلویزیون به حساب می آید ؛ در هر مسابقه 30 تماشاچی، 4 شرکت کننده حضور دارد، پس ما 34 فکر جدید و سلیقه های متفاوت در هر مسابقه داریم و همینطور مجری با تماشاچی ها در مورد مسائل روز صحبت می کند ،پس قطعا این مسابقه ریتم یکنواختی نخواهد داشت . همینطور سوال ها و چگونگی چالش ها به گونه‌ای طراحی شده اند که ریتم یکنواخت و کسل کننده نداشته باشد.

"هاشم رضایت" گفت: برخی مسابقه ایران را با برنامه دورهمی مقایسه می‌کنند که باید بگویم طراحی دورهمی بر اساس سرگرمی ،نشاط ،خنده ،شوخی و اطلاع رسانی صورت گرفت , به طور کلی هدف اصلی آن اینگونه مباحث بود اما در مسابقه ایران اگر چه از فضای مفرح وشاد برخوردارهستیم اما طنز نداریم، خنده نداریم و هدف اصلی آن اطلاع دادن و آگاهی بخشیدن به مخاطب سراسر کشور ایران است بنابراین کار نابجایی است که بخواهیم این دو برنامه را که با رسالت های متفاوتی تولید شدن با یکدیگر مقایسه کنیم .
او ادامه داد عید نوروز همه شبکه‌ها برنامه‌های خوبی دارند و امیدوارم مردم آنها را به تماشا نمایند و ما هم در مسابقه ایران با توجه به اهدافی که داریم امیدواریم بتوانیم به گونه ای آن را جلو ببریم که هم جذاب باشد و هم آگاهی بیشتری بدهد و الحمدلله تا الان مردم این برنامه را دیدن و من نکته منفی و یا انتقادی از سوی مخاطبان مشاهده نکردم و به نظرم مسابقه ایران در بین مخاطبین جایگاه بالایی دارد به گونه‌ای که باید در رده اول باشد این مسابقه در ایام عید نورو هر شب روی آنتن می رود و در ماه رمضان هم هر هفته چهار شب پخش خواهد شد. همچنین هم اکنون مشغول طراحی کار جدیدی هستم که می تواند جذابیت های بسیاری را برای بینندگان داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار